ANPC – Rezultatele intermediare ale Internet Sweep 2011

Acasa/business, COMUNICATE DE PRESA, social/ANPC – Rezultatele intermediare ale Internet Sweep 2011

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului a desfasurat o actiune de verificare a 20 de website-uri ale institutiilor financiare care ofera credite sau isi prezinta ofertele online si a decis continuarea investigatiilor in cazul a 11 dintre acestea.

Actiunea face parte dintr-un amplu proiect coordonat de Comisia Europeana prin DG SANCO, denumit Internet Sweep.

Investigatiile s-au desfasurat simultan in 29 de state membre ale Retelei de Cooperare in Domeniul Protectiei Consumatorilor – CPC (statele membre ale Uniunii Europene, plus Norvegia si Islanda). La nivel european au fost verificate in total 562 de website-uri apartinand unor institutii financiare sau intermediari de credite.

Conform procedurii de desfasurare a actiunii comune, in prima etapa s-a realizat o verificare succinta a website-urilor, care a urmarit:

  • verificarea informatiilor privind identitatea si adresa geografica a comerciantului;
  • verificarea publicitatii la creditul de consum;
  • verificarea informatiilor privind caracteristicile principale ale creditului oferit;
  • verificarea informatiilor privind costul total al creditului, incluzand toate comisioanele si taxele, precum si modul de prezentare;
  • depistarea informatiilor agresive sau inselatoare.

Dintre cele 562 de website-uri verificate la nivelul CPC, 393 de website-uri, reprezentand 70% din numarul total, au fost selectate pentru investigatii suplimentare.

Problemele principale identificate au fost:

targ online de nunti, botezuri si alte evenimente
NuntiBotezuriCumetrii.ro

  • lipsa informatiilor obligatorii in publicitatea pentru credite: in cazul a 258 dintre site-uri (46%) lipseau informatiile standard, asa cum este prevazut in Directiva privind creditul de consum, de exemplu: valoarea DAE – informatie esentiala pentru a compara ofertele, durata contractului de credit, informatiile conform carora costurile suplimentare (de ex. asigurare) sunt sau nu incluse in costul total;
  • omisiunea informatiilor esentiale despre oferta: in cazul a 244 dintre site-uri (43%) nu erau oferite informatii clare asupra tuturor costurilor, de exemplu informatii privind: tipul dobanzii (fixa, variabila), costurile aplicabile sau durata creditului;
  • prezentarea inselatoare a costurilor in cazul a 116 site-uri (20%).

In Romania, ANPC a selectat pentru verificare 20 de website-uri ale institutiilor financiare. Dintre acestea, la 11 website-uri au fost identificate urmatoarele nereguli:

  • nu se afiseaza un exemplu reprezentativ sau exemplul este sumar;
  • nu se precizează costurile incluse în DAE;
  • nu se mentioneaza valoarea totala platibila de consumator (credite).

Conform procedurii de desfasurare a Sweep Internet 2011, in a II-a etapa a proiectului se vor intreprinde actiunile care se impun pentru corectarea neregulilor constatate.

Mai multe informatii pot fi obtinute accesand:

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/6&format=HTML&aged=0&language=RO&guiLanguage=en

Biroul de presa

Nunta/Botez/Petrecere..? Hai la Targ!