ANPC – Comunicat de Presa

Acasa/COMUNICATE DE PRESA/social/ANPC – Comunicat de Presa
  • aaa_Advertising4U.ro-Platforma _de_Promovare_ONLINE

In perioada 28-29.04.2015, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a efectuat o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice vandute direct.

Date statistice:

– Au fost verificati 474 de operatori economici (din care 25 de distribuitori si 449 de vanzatori).
– Valoarea totala a produselor cosmetice controlate a fost de 2.267.067 lei.
– La 352 de operatori economici (din care 19 distribuitori si 333 vanzatori) din cei 474 controlati, reprezentand 74,26 % s-au depistat abateri de la prevederile legale.
– Valoarea totala a produselor cosmetice cu abateri a fost de 149.252 lei.

Masuri dispuse si sanctiuni aplicate

– s-au aplicat 405 sanctiuni, din care 232 amenzi contraventionale in valoare de 773.200 lei si 173 avertismente.
– s-au dispus 194 masuri de oprire temporara de la comercializare pentru produse cosmetice in valoare de 104.713 lei si 22 masuri de oprire definitiva, pentru  produse cosmetice cu data de minima durabilitate depasita(expirate), in valoare de 1.429 lei.

Principalele abateri constatate:
– Lipsa informatiilor obligatorii- produse cosemtice fara a avea inscriptionate denumirea si adresa producatorului sau importatorului; fara a indica gramajul sau  volumul ori modul de utilizare; fara simbolul PAO (perioada/durata de utilizare dupa deschidere pentru care produsul este sigur si poate fi folosit fara a avea efecte nocive asupra consumatorului); informatiile de pe produs erau ilizibile; produse pe a caror eticheta traducerea in limba romana era incorecta si/sau incompleta.
– Produse cosmetice expirate- produse cu data de minima durabilitate depasita cu pana la 270 zile
– Abateri de la prevederile legale privind promotiile- lipsa informarii consumatorilor asupra perioadei de desfasurare a promotiei sau a  faptului ca oferta speciala se referea la stocul de bunuri disponibil
– Abateri privind afisarea preturilor
– Alte abateri- legalitatea functionarii, afisarea plachetei TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551

Deficiente constatate

1.Respectarea prevederilor legale privind informarea consumatorilor/etichetarea produselor cosmetice
Produsele cosmetice pot fi puse la dispozitie pe piata, doar daca pe recipientul si pe ambalajul acestora, sunt inscriptionate vizibil, de nesters si usor lizibil, urmatoarele date: (a) numele sau denumirea comerciala si adresa persoanei responsabile sau tara de origine (pentru produsele importate din afara UE);
(b) continutul nominal la data ambalarii, exprimat in greutate sau in volum;
(c) data de minima durabilitate – DMD, data pana la care produsul cosmetic, depozitat in conditii adecvate, indeplineste functia sa initiala si ramane in conformitate; simbolul PAO urmat de durata de utilizare (in luni si/sau ani);
(d) precautii speciale care trebuie respectate la utilizare si cel putin cele mentionate si orice informatie speciala referitoare la precautiile privind produsele cosmetice pentru uz profesional;
(e) numarul de lot al produsului sau numarul de referinta pentru identificarea produsului cosmetic;
(f) functia produsului cosmetic, in cazul in care aceasta nu reiese clar din prezentarea sa; (g) lista ingredientelor, precedata de termenul  „ingredient”.

S-au constatat abateri privind informarea consumatorilor la 190 de operatori economici (din care  9 distribuitori si 181 vanzatori) din jud. Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Caras-Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Iasi, Ilfov, Maramures, Mehedinti, Mures, Neamt, Prahova, Satu-Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea si Mun. Bucuresti, reprezentand 40,08 % din totalul operatorilor controlati.

Jud. Brasov: fiole ingrijire/luciu par, sapun glicerina, gel dus si gel de par, fara a indica gramajul sau  volumul ori modul de utilizare.

jud. Dolj: produse cosmetice (gel ceara epilat si oja), fara sa aiba inscriptionate denumirea si adresa producatorului sau importatorului; crema de maini, fara simbolul PAO (perioada/durata de utilizare dupa deschidere pentru care produsul este sigur si poate fi folosit fara a avea efecte nocive asupra consumatorului).

jud. Mures: sampon antimatreata, ambalat in flacoane de culoare inchisa, contraeticheta fiind de culoare albastra si ca urmare, nefiind contrast, informatiile de pe produs erau ilizibile.

jud. Satu Mare: crema hidratanta, din Ungaria, fara traducere in limba romana a informatiilor inscriptionate de producator; fond de ten si fard de ochi, crema hidratanta si sampon par, din Ungaria, produse pe a caror eticheta traducerea in limba romana era incorecta si/sau incompleta.

2. Incadrarea in data de minima durabilitate– DMD (depistarea produselor cosmetice expirate)

S-au constatat abateri privind incadrarea produselor cosmetice in data de minima durabilitate  la 23 de operatori economici vanzatori din jud. Alba, Arad, Brasov, Constanta, Galati, Gorj, Harghita, Iasi, Mehedinti, Neamt, Teleorman, Vaslui si  Vrancea, reprezentand 4,85 % din totalul operatorilor controlati.

jud. Constanta: lac de unghii, cu data de minima durabilitate depasita din 31.12.2014.
jud. Galati: oja, cu data de minima durabilitate depasita (exp. 07.2014).

jud. Neamt: emulsie cu laptisor de matca, lac de unghii in afara datei de minima durabilitate DMD, prescrisa de producator, expirate din ianuarie 2015; lac de unghii expirat de 52 zile; crema de maini expirata de 5 zile si emulsie cu laptisor de matca, expirata de 270 zile.

jud. Teleorman: crema depilatoare, cu data de minima durabilitate depasita.

3. Respectarea prevederilor legale in cazul promotiilor
O oferta speciala trebuie sa indice, in mod clar si neechivoc: data la care inceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri disponibil; data de incepere a perioadei in care se aplica pretul special sau alte conditii specifice, daca oferta speciala nu a inceput inca)

S-au constatat abateri privind desfasurarea promotiilor la 25 de operatori economici vanzatori din jud. Alba, Bacau, Bihor, Brasov, Braila, Satu-Mare, Salaj, Sibiu, Vaslui, Vrancea si Mun. Bucuresti, reprezentand 5,27 % din totalul operatorilor controlati.

jud. Alba: diferite produse cosmetice (dischete peeling ingrijire, oja, rimel etc. insotite de etichete rosii avand inscrise doua preturi (vechi si nou), fara insa a se preciza perioada in care este valabila oferta (data de debut sau cand se termina) sau faptul ca se refera la stocul disponibil in magazin, reducerile de preturi nefiind inscrise in catalogul/pliantul existent in unitate.

jud. Brasov: lipsa informarii consumatorilor asupra perioadei de desfasurare a promotiei sau faptul ca oferta speciala se referea la stocul de bunuri disponibil.

jud. Gorj: informarea incompleta privind perioada de desfasurare a unei campanii de reducere de preturi cu 25 % din pretul afisat initial si informarea incorecta privind reducerea de pret valabila doar pentru clientii posesori de card de fidelitate.

4. Respectarea prevederilor Legii  nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii (posibilitatea inducerii in eroare a consumatorilor privind caracteristicile si/sau pretul produselor)

jud. Ilfov- pachetul promotional, format din samponul antimatreata si sapunul pe ambalajul caruia era aplicata o eticheta autocolanta cu mentiunea “Gratuit”, iar la raft nu exista produsul singular samponul antimatreata  pentru a face o comparatie.

5. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551
S-au depistat abateri privind afisarea plachetei cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551 la 16 operatori economici vanzatori (din jud. Bacau, Botosani, Braila, Gorj, Prahova, Tulcea, Vaslui si Mun. Bucuresti), reprezentand 3,37 % din totalul controlat.

6. Alte abateri (legalitatea functionarii; afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la Registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare; afisarea preturilor si tarifelor, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit).

S-au constatat alte abateri la 155 de operatori economici (din care 8 distribuitori si 147 vanzatori), din jud. Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Braila, Buzau, Caras- Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita, Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Iasi, Ilfov, Maramures, Mehedinti, Neamt, Olt, Prahova, Satu-Mare, Sibiu, Timis, Tulcea, Valcea si Vrancea, reprezentand 32,7 % din totalul operatorilor controlati.
jud. Bacau: preturile produselor nu erau afisate la loc vizibil.

jud. Braila: orarul de functionare nu era afisat.

jud. Constanta: denumirea unitatii si codul unic de inregistrare la Registrul Comertului si nu a putut prezenta Registrul unic de control.

jud. Hunedoara: lipsa autorizatiei de functionare emisa de Primarie.

jud. Sibiu: neafisarea pretului pe unitatea de masura.

Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cosmetice direct:

– sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in caz de reclamatie; in plus, produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacosa”;
– sa fie atenti la preturi, deoarece preturile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranta din filiere paralele ;
– sa verifice daca integritatea si calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat in punga de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie de fapt o contrafacere;
– sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o contrafacere;
– sa stie ca unii producatori si importatori “de marca” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta – holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii;
– sa stie ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE;
– sa stie ca majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate precedata de expresia ” A se folosi preferabil inainte de”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an si cu cifre arabe;
– sa stie ca anumite produse precum cremele nu au data de minima durabilitate, ci au inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile(6, 12, 24 luni de ex);
– sa stie ca sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele);
– sa citeasca atent continutul etichetei si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sanatate.