Plinul si golul” –  portret componistic Octavian Nemescu dedicat  apropiatei aniversari  a varstei  de optzeci de ani  intr-un concert realizat de ansamblul Archaeus  la Sala mica a Ateneului  sambata 22 februarie  va propune  patru piese a caror alaturare tinteste reliefarea diversitatii , patru meditatii, patru moduri in care sunetul se impleteste cu tacerea potentindu-se  reciproc, patru aventuri  in lumea unei muzici  a carei magie estetica  se implineste in lumina simbolurilor.

Prima piesa din program  este „Alfa Omega” marcata de prezenta intermitenta a  uneia dintre cele mai concise sobre si expresive muzici electronice.

Titlul celei de a doua piese „Regele va muri” nu are nicio legatura cu regalitatea  ca realitate istorica Aici „Regele” este  simbolul  omului aflat la apogeul dezvoltarii  fizice si mentale iar piesa devine mai intai o poveste a destructurarii apoi una a esentei care rezista ravagiilor timpului. Mica si exuberanta melodie cantata  la inceput de protagonist  se deformeaza,  treneaza, devine eliptica,   redusa la elementele de contur caracteristice. Dupa iesirea solistului si cufundarea scenei in intuneric  musica de pe banda continua iar ramasitele melodiei se topesc  pana cand  ramin doar  citeva pete sonore luminoase sugerand mai degraba   purificarea,  purgatoriul decat  pierderea, aneantizarea. Lucrarea este o „opera deschisa”: instrumental solist ar putea fi altul, tema pe care o canta ar putea fi alta, una compusa ori un citat – caz in care banda ar fi si ea diferita. Neschimbat este doar procesul de erodare odata cu trecerea timpului si „salvarea” finala. Conceptul piesei a fost creat in 1968 dar alegerea temei si realizarea benzii  au fost definitivate in 2005 cand a avut loc si prima auditie.

A treia piesa „Clipe” (Spectacle pour un instant/uneinstance) este o suita de momente sonore foarte scurte. Tensiunea creste cu aceste explozii sonore  care reverbereaza pina  la extinctie  in tacerea parca si mai adanca.

Ultima piesa „Finalis Septima” porneste de la ipostazierea unui element  al discursului si anume sfarsitul. Piesa este un paradox  asumat o inlantuire de sapte finaluri. Arhitectura tensiunilor si inspiratia timbrala fac din aceasta muzica una foarte indragita.

Acest concert „Plinul si golul” este al treilea din „Microstagiunea de muzica contemporana Archaeus” gazduita de Sala mica a Ateneului.  Primul concert  – „Panoramic XXI” a avut loc in octombrie. Al doilea – „Heterofonia” portret Stefan Niculescu a avut loc in decembrie. Cel de al patrulea  – „Azimut” este programat  pe 12 aprilie si va aduce pe scena lucrari de  Adrian Iorgulescu,  Doina Rotaru, Adrian Pop, Liviu Danceanu, Calin Ioachimescu, Carmen Carneci.