Asociația Pro Consumatori a luat la cunoștință cu neplăcută surprindere de propunerea de hotărâre a Consiliului General al Municipiului București de restricționare a circulației pe teritoriul Municipiului București a autovehiculelor care sunt încadrate în clasa de poluare 0, 1, 2, 3 sau nu sunt încadrate în nicio clasă de poluare și dorește să atragă atenția asupra modului în care această hotărâre ar putea fi luată. Proiectul de hotărâre iniţiat de consilierul municipal Lucian Iliescu (PMP) ar trebui să intre în dezbatere publică şi sperăm în oferirea posibilității unei consultări reale a populației Bucureștiului. Pe lângă faptul că ar fi restrâns drastic unul dintre atributele esențiale ale dreptului de proprietate asupra unui bun – în speță, dreptul de folosință a autovehiculelor, proiectul de hotărâre are și un caracter destul de vag, atunci când se referă la autovehiculele care nu sunt încadrate în nicio clasă de poluare. Acest lucru poate duce la abuzuri în aplicarea măsurilor contravenționale care sunt prevăzute în proiectul de hotărâre, respectiv, „nerespectarea prevederilor ar urma să constituie contravenție, fiind sancționată cu amendă de la 500 la 2.000 de lei”. Pe de altă parte, propunerea de hotărâre a Consiliului General al Municipiului București nu oferă nicio soluție alternativă de transport pentru cetățenii care dețin aceste autovehicule și care nu le vor mai putea folosi în intervalul 06:00-22:00, având în vedere că parcul auto pentru transportul în comun este și învechit și insuficient, iar investițiile nu sunt pe măsura cererii actuale, cu atât mai puțin ar putea face față unei creșteri bruște de călători începând cu 1 ianuarie 2019, respectiv 1 ianuarie 2020. Primăria Municipiului București nu a făcut niciun efort notabil pentru decongestionarea traficului prin investiții în infrastructură şi pentru o mai bună optimizare a circulației autovehiculelor în capitală, în schimb, sub pretextul reducerii poluării, interzice unui număr semnificativ de persoane să circule la ore rezonabile cu autovehiculele proprii în București, însă permite acelorași persoane să circule pe timpul nopții, fără a fi făcut un studiu prealabil care să demonstreze cu cât se reduce poluarea în această situație. Pe de altă parte, cum autovehiculele sunt bunuri de folosință îndelungată, consumatorii care le-au achiziționat s-au așteptat să le poată folosi conform scopului propus cel puțin 15 ani, fără a se fi așteptat că, înainte de împlinirea acestei durate, să intervină restricții atât de drastice în utilizarea autovehiculelor, pentru care, unii dintre ei încă achită rate la creditori.
„Din păcate, inițiatorul acestei hotărâri de consiliu general şi susţinătorii acestuia nu au avut în vedere faptul că nivelul ridicat de poluare din București este generat în mare parte de mijloacele de transport în comun, uzate fizic şi moral, și de o parte a autovehiculelor din dotarea unor societăţi comerciale. Printr-o astfel de reglementare sunt discriminaţi peste 500.000 de bucureşteni, propunerea fiind una anticonstituțională, heirupistă, care face parte din registrul măsurilor luate cu forcepsul, fără a-i despăgubi pe proprietarii autovehiculelor, așa cum este şi firesc într-o societate democratică, în care funcţionarul public, consilierul general, se află în slujba cetațeanului şi lucrează spre binele şi prosperitatea acestuia.” Conf. univ. dr. Costel Stanciu, Președinte Asociația Pro Consumatori.