ASUR  - Legea Contributiei BisericestiMecanismul actual de finantare a cultelor religioase sufera de multiple neajunsuri, iar Asociatia Secular-Umanista din Romania (ASUR) a subliniat in repetate rinduri problemele ridicate de acesta:

n       Afecteaza caracterul laic al Statului

n       Afecteaza independenta cultelor religioase

n       Permite manipularea electorala

n       Este netransparent

n       Greveaza bugetul de stat

Cultele primesc bani de la Stat intr-o gama foarte variata de forme, greu de urmarit si de centralizat:

n       Fonduri pentru plata:

¨      preotilor din parohii (257,4 milioane de lei in 2011)

¨      personalului neclerical (cca. 150 milioane de lei in 2011)

¨      personalului neclerical din institutiile de invatamint teologic

¨      preotilor din spitale, armata, penitenciare

¨      profesorilor de religie (cca. 100 milioane de lei noi in anul şcolar 2005 – 2006)

n       Finantari pentru constructia de noi biserici şi renovarea celor vechi (28,3 milioane de lei in 2011)

n       Finantari „punctuale”: de ex. numai in prima jumatate a acestui an pentru constructia catedralei s-au alocat 10 milioane de lei de la Guvern, 10 milioane de la Primaria Capitalei şi 5 milioane de la Primaria sect. 3

n       Transferarea gratuita in proprietatea BOR a nenumarate terenuri şi cladiri. De ex., la inceputul anului Guvernul a „donat” Patriarhiei citeva zeci de cladiri şi peste 30 de hectare de teren, aflate pina atunci in proprietatea Statului. Printre aceste cladiri se numara fostul sediu al Parlamentului Romaniei, un bloc din centrul Bucureştiului, mai multe hoteluri şi restaurante

n       Variate finantari oferite de administratia locala şi de intreprinderile de stat

Situatia este foarte serioasa. Cultele religioase dreneaza bugetul de stat de sute de milioane de euro anual, partea leului fiind luata de BOR. Estimam ca la nivelul acestui an cel putin 200 de milioane de euro au luat calea diferitelor Biserici; repet, este o suma minima. Unele bunuri de patrimoniu sint extrem de greu de evaluat; cum poti sa evaluezi fosta cladire a Parlamentului Romaniei, pe care Guvernul a transferat-o gratuit Patriarhiei?

ASUR propune schimbarea mecanismului actual de finantare si inlocuirea subventionarii cultelor de la buget printr-o contributie bisericeasca optionala, colectata dupa sistemul din Germania. In acest fel vom degreva bugetul de stat pe de o parte, iar, pe de alta, cultele vor deveni mult mai responsabile in fața propriilor aderenti.” a declarat Toma Patraşcu, vicepreşedinte ASUR.

Din punct de vedere legislativ si demografic, situatia religioasa din Romania este similara celei din Germania:

n       Nu exista o Biserica de Stat
“In Romania nu exista religie de stat” (Legea Cultelor; L 489/2006, art. 9)

n       Cultele au statut de utilitate publica
Legea Cultelor; L 489/2006, art. 8

n       Exista o relativa omogenitate religioasa
86% din populatie se declara de religie Ortodoxa

Sistemul german de finantare a cultelor presupune existenta unei contributii bisericesti, colectata de stat in numele diferitelor Biserici si virata ulterior acestora. Contributia este platita doar de cei care se declara drept membri ai unui cult religios si este optionala in sensul in care orice cetatean poate sa renunte la achitarea ei in momentul in care se decide sa paraseasca acel cult. Mai mult, colectarea ei de catre Stat se face pe baze comerciale, Bisericile care apeleaza la acest sistem platind un comision (cca. 3,5%) din totalul sumelor incasate; in acest fel, bugetul Germaniei suplimentindu-se cu citeva sute de milioane de euro anual.

Avantajele adoptarii unui mecanism similar in Romania sint evidente:

n       Garanteaza neutralitatea religioasa a Statului

n       Asigura independenta cultelor religioase

n       Asigura o finantare predictibila a acestora

n       Incurajeaza cultele sa fie mai responsabile in relatia cu enoriaşii

n       Elimina posibilitatea folosirii cultelor ca agenti electorali

n       Este transparent

n       Sursa de venit suplimentar la bugetul de stat
Ex.: in Germania, Statul incaseaza un comision de cca. 3,5% din suma colectata

n       Permite cultelor realizarea unor economii importante
Ex.: in Germania, se estimeaza ca Bisericile ar trebui sa suporte un cost de 20-25% din suma colectata in cazul in care şi-ar dezvolta o infrastructura proprie

Modernizarea a insemnat separarea statului de biserica. […] Politicienii fac cadouri monumentale; nu uitati ca cele mai bune afaceri dubioase le faci cu biserica, deoarece exista un fel de pudoare a presei si a politicienilor de a critica biserica.” a afirmat sociologul Alfred Bulai, conferentiar universitar in cadrul Facultatii de Ştiinte Politice, SNSPA. Declaratia a fost facuta cu ocazia conferintei de presa pe tema Legii Contribuției Bisericesti, organizata de ASUR.

Introducerea in Romania a unui astfel de mecanism este posibila in limitele actualului cadru legislativ:

n       Legislatia prevede auto-finantarea cultelor:
“Cheltuielile pentru intretinerea cultelor şi desfaşurarea activitatilor lor se vor acoperi, in primul rand [s.n.], din veniturile proprii ale cultelor […]” (Legea Cultelor; L 489/2006, art. 10, al. 1)

n       Legislatia prevede posibilitatea auto-finantarii prin contributiile credinciosilor:
“Cultele pot stabili contributii din partea credincioşilor lor pentru sustinerea activitatilor pe care le desfaşoara.” (Legea Cultelor; L 489/2006, art. 10, al. 2)

n       Exista deja un mecanism similar – prevederea 2% din Codul Fiscal

In viziunea ASUR, pentru a adapta actualul cadru legal, trebuie intervenit asupra urmatoarelor acte normative:

n       Codul Fiscal:

¨      Introducerea unor prevederi privind colectarea de catre ANAF a Contributiei Bisericeşti

n       Legea Finantelor Publice:

¨      Stoparea finantarii cultelor din fonduri publice odata cu introducerea Contributiei Bisericeşti

¨      Stoparea cheltuielilor efectuate de catre Ministerul Educatiei şi Cercetarii cu organizarea şi desfaşurarea orelor de religie, a concursurilor şi Olimpiadelor la aceasta materie, a concursurilor de titularizare a profesorilor de religie etc.

¨      Se accepta unele finantari cu caracter exceptional pentru bisericile romaneşti din Republica Moldova şi diaspora, Muntele Athos şi Ierusalim. Fondul respectiv va fi administrat fie de Ministerul Culturii, fie de Ministerul de Externe şi va fi limitat la un anumit procent din bugetul total al ministerului respectiv.

n       Legea Finantelor Publice Locale:

¨      Finantarea pentru obiective religioase de interes local trebuie aprobata prin consultarea populatiei din respectiva unitate teritoriala

n       Legea salarizarii unitare (L. 330/2009):

¨      Stoparea salarizarii din fonduri publice a personalului clerical şi neclerical odata cu introducerea Contributiei Bisericeşti

¨      Stoparea salarizarii din fonduri publice a profesorilor de religie odata cu introducerea Contributiei Bisericeşti

Evident, sintem conştienti ca un astfel de demers nu se poate realiza de pe o zi pe alta, de aceea dorim sa initiem o dezbatere cit mai larga, la nivelul intregii societati. ASUR este deschisa la cooperare si propune un dialog onest cu toate partile implicate: clasa politica, cultele religioase, societatea civila.

Sa nu uitam: In Romania sint 18.300 de biserici; doar 4.700 de scoli generale stau la dispozitia copiilor!

Asociatia Secular-Umanista din Romania (ASUR) a fost fondata in 2010, cu scopul de a promova valorile umanismului secular, cunoaşterea ştiintifica şi gandirea critica.

In 2010, am contribuit la marcarea in Romania a unor evenimente importante, precum Darwin Day (www.darwinday.ro), Ziua Internationala a Astronomiei (www.ziua-astronomiei.ro), Space Week (www.prinunivers.ro) sau Ziua Mondiala a Umanismului.

De asemenea, am lansat campania ”In plata Domnului” (in.plata-domnului.ro), prin care cerem taxarea cultelor şi restrictionarea finantarii lor de la bugetul de stat.

In 2011, am participat la mişcarea internationala 10:23 (www.1023.ro) şi am lansat campania de informare ”Stop indoctrinarii religioase in şcoli!”.

Pentru a marca Darwin Day 2011 am organizat o conferinta in parteneriat cu Institutul Francez, pe tema ”Istoria indelungata a biodiversitatii” şi am lansat portalul educational www.evolutionism101.ro.

_________________________________________________________________

Pentru informatii suplimentare, va rugam contactati:

Alexandru Toma Patrascu

Vicepresedinte ASUR

toma.patrascu@asur.ro

0788 39 25 39