ASUR – Sistemul scolar, vector al indoctrinarii religioase

Sistemul scolar. vector al indoctrinarii religioaseLuni, 12 septembrie, incepe un nou an scolar. Circa 160.000 de copii vor lua contact pentru prima oara cu scoala si, totodata, cu indoctrinarea religioasa practicata cu acordul tacit al autoritatilor statului.

Este remarcabila reactia societatii fata de aceasta problema. Cu cat oamenii devin mai informati in ceea ce priveste situatia reala din scoli, cu atat opozitia fata de predarea religiei devine mai puternica. Conform cercetarilor Fundatiei Soros, in doar cativa ani ponderea celor care se opun obligativitatii studierii religiei s-a dublat, fiind de 40% in prezent. Pe de alta parte, discutand despre predarea Religiei cu multi parinti cu copii de varsta pre-scolara, am constatat ca, in general, acestia nu cunosc toate optiunile legale de care dispun. De asemeni, parintilor nu le este foarte clar statutul Religiei in scoli, de exemplu sunt surprinsi cand afla ca aceasta se preda incepand chiar cu clasa I sau ca nu este vorba de Istoria Religiilor.” a declarat Toma Patrascu, vicepresedinte ASUR.

In prag de nou an scolar, asociatia noastra considera necesare cateva precizari:

  1. In scoli nu se studiaza Istoria Religiilor. Din contra, predarea se face de o maniera confesionala, la orele de religie elevilor prezentandu-li-se insistent doctrina unui singur cult. In practica, de cele mai multe ori, este vorba de doctrina BOR.
  2. Religia se studiaza an de an, saptamana de saptamana, incepand cu clasa I. Timp de 12 ani, copiii sunt obligati, de facto, sa participe la cel putin o ora de religie in fiecare saptamana. Religia este singura materie, cu exceptia Limbii Romane / materne si a Matematicii, care se studiaza in absolut toti anii de invatamint preuniversitar.
  3. Salarizarea profesorilor de religie, multi dintre ei preoti, nu este asigurata de catre culte ci greveaza bugetul Ministerului Educatiei. In sistem exista cca. 12.000 de profesori de religie, iar anual fondul de salarii pentru acestia se ridica la aproximativ 30 milioane de euro.
  4. Desi sunt platiti de catre Stat, profesorii de religie sunt direct subordonati ierarhiei religioase locale. De asemeni, cultele controleaza atat programa de invatamant cat si continutul manualelor de religie.
  5. In multe scoli se practica spovedaniile si impartasaniile de grup; elevii fiind dusi cu clasa la biserica si obligati sa participe la aceste ritualuri.
  6. Continua sa fie in circulatie manuale de religie ce promoveaza violenta fizica si psihica asupra copiilor.
  7. Copiilor, inclusiv celor din clasele primare, li se repeta obsesiv despre “pacat”, “iad” si “diavoli”, inducandu-li-se ideea ca nerespectarea cu strictete a “poruncilor” ii condamna la “osanda vesnica”.

Elevii din invatamantul romanesc se confrunta cu o sistematica indoctrinare religioasa, sistemul educational fiind deturnat in beneficiul propriu de catre cultele religioase, in special de catre BOR. Acestea desfasoara un efort constant de a-si extinde influenta in societate, tintind mai ales segmentele cele mai vulnerabile – copiii.

Pentru a ilustra maniera in care Biserica isi propune sa isi promoveze mesajele este suficient sa redam cateva pasaje semnificative din lucrari redactate de teologi apropiati conducerii BOR (sublinierile ne apartin):

  • Prof. Dr. Vasile Timis, fost Inspector Școlar General pentru disciplina Religie, actualmente secretar de stat in Ministerul Culturii si Cultelor[1]:
    […] scoala, prin profesorii de religie, sprijina misiunea Bisericii […]””Este extrem de important sa acordam o atentie deosebita educatiei religioase a copiilor inca de la varsta frageda. Cu privire la acordarea educatiei religioase inca din frageda pruncie, Sfantul Ioan Gura de Aur aprecia: „cum se va deprinde copilul de mic, asa va ramane si cand se va face mare

    Aducerea copilului la Biserica si impartasirea lui cu Sfintele Taine lasa amintiri si amprente asupra lui care il vor marca toata viata

    targ online de nunti, botezuri si alte evenimente
    NuntiBotezuriCumetrii.ro

    Prin participarea la cult se fixeaza si primele perceptii subliminale, rezulta o influentare a comportamentului si prin prezentarile subliminale […] Copilul incepe sa constientizeze ca atunci cand face un lucru bun, se bucura Dumnezeu, iar cand savarseste raul Il supara pe Dumnezeu.

  • Preot Prof. Dr. Vasile Gordon (Facultatea de Teologie din Bucureşti) si Preot Prof. Dr. Constantin Dragnea (Scoala Generala Nr. 58 din Bucuresti)[2]:”[…] profesorul de Religie trebuie sa-i indemne la clasa pe copii sa frecventeze biserica, asa preotul poate in biserica sa-i indemne pe copii (direct, sau prin parintii si bunicii lor) sa nu lipseasca de la ora de Religie.

    […] in scoli pot fiinta cabinete de consiliere duhovniceasca […]. Se stie, nu toti copiii sunt dispusi sa-l caute pe preot la biserica, iar preotul, asa cum alearga in parohie in gasirea ‘oii pierdute’, asa trebuie sa procedeze si in cazul copiilor, mai ales a copiilor!

    Slujba de la inceputul anului scolar, savarsita de preot in scoala de pe teritoriul parohiei […] o contributie efectiva la recunoasterea autoritatii si prestigiului Bisericii Ortodoxe.

Asociatia noastra isi reafirma pozitia: in unitatile de invatamant de stat trebuie pastrata o stricta neutralitate religioasa, iar in cadrul orelor de Religie trebuie predata Istoria Religiilor si nu doar viziunea particulara a unui anumit cult, indiferent care ar fi acela.

Strategia pe care o recomandam parintilor este de a discuta aceasta problema la nivelul clasei sau a scolii si de a solicita retragerea de la orele de religie pentru intregul colectiv al unei clase sau pentru o majoritate a elevilor.

Pentru evitarea potentialelor abuzuri impotriva acelor copii care studiaza totusi religia, recomandam parintilor acestora:

  • sa ceara referinte despre persoana care preda orele de religie
  • sa solicite planurile lectiilor care urmeaza a fi predate copiilor
  • sa discute periodic cu copilul si sa ii explice de ce la orele de religie i se predau lucruri in contradictie flagranta cu cele invatate la celelalte materii
  • sa fie atenti la aparitia unor modificari radicale de comportament a copiilor (dezvoltarea unor obsesii legate de moarte, de pacat, de iad, tulburari de somn sau de nutritie, instrainare de prieteni etc.) si, daca este cazul, sa apeleze la consiliere psihologica

Sa nu uitam: In Romania sunt 18.300 de biserici; doar 4.700 de scoli generale stau la dispozitia copiilor!

Asociatia Secular-Umanista din Romania (ASUR) a fost fondata in 2010, cu scopul de a promova valorile umanismului secular, cunoasterea stiintifica şi gandirea critica.

In 2010, am contribuit la marcarea in Romania a unor evenimente importante, precum Darwin Day (www.darwinday.ro), Ziua Internationala a Astronomiei (www.ziua-astronomiei.ro), Space Week (www.prinunivers.ro) sau Ziua Mondiala a Umanismului.

De asemenea, am lansat campania ”In plata Domnului” (in.plata-domnului.ro), prin care cerem taxarea cultelor si restrictionarea finantarii lor de la bugetul de stat.

In 2011, am participat la mişcarea internationala 10:23 (www.1023.ro) şi am lansat campania de informare ”Stop indoctrinarii religioase in scoli!”.

Pentru a marca Darwin Day 2011 am organizat o conferinta in parteneriat cu Institutul Francez, pe tema ”Istoria indelungata a biodiversitatii” si am lansat portalul educational www.evolutionism101.ro.

_________________________________________________________________

Pentru informatii suplimentare, va rugam contactati:

Alexandru Toma Patrascu

Vicepresedinte ASUR

toma.patrascu@asur.ro

078 39 25 39


[1] Dr. Vasile Timis, “Religia in scoala. Valente eclesiologice, educationale si sociale”

[2] Preot Prof. Dr. Vasile Gordon si Preot Prof. Dr. Constantin Dragnea “Conlucrarea dintre profesor si preot pentru reusita orei de religie”

Nunta/Botez/Petrecere..? Hai la Targ!