Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a desfasurat, in perioada 02.05.2018 – 11.05.2018, la nivelul intregii tari, o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale in ceea ce priveste comercializarea produselor cosmetice, inclusiv cele comercializate online.
Au fost verificati 889 de operatori economici, din care 878 la vanzarea directa si 11 la vanzarea online. La 486 dintre acestia, reprezentand 54,66% din total, au fost depistate abateri de la prevederile legale.
In consecinta, operatorilor economici li s-au aplicat 573 de sanctiuni, dintre care 345 de avertismente si 228 de amenzi contraventionale in valoare totala de 936.200 lei.
In plus, s-au dispus 169 de masuri de oprire temporara de la comercializare pentru produse cosmetice in valoare de 342.296 lei si 60 de masuri de oprire definitiva, vizand produse cosmetice expirate in valoare de 6.525 lei.
Principalele deficiente constatate de comisarii ANPC la vanzarea directa a produselor cosmetice vizeaza:
- informarea consumatorilor/etichetarea produselor (7,5% din totalul operatorilor controlati);
- lipsa traducerii in limba romana a informatiilor (12,64% din totalul operatorilor controlati);
- comercializarea unor produse expirate (6,8% din totalul operatorilor controlati);
- conditii improprii de depozitare a produselor (8 dintre operatorii economici controlati);
- respectarea prevederilor legale in privinta promotiilor (2,6% din totalul operatorilor controlati);
- practici incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii (1,63% din totalul operatorilor controlati);
- afisarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL CONSUMATORULUI – 021 9551 (5 dintre operatorii economici controlati);
- abateri privind legalitatea functionarii; afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la Registrul comertului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa functioneze, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare; afisarea preturilor si tarifelor, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit, conform OG 21/1992 (r2) – 32% din totalul operatorilor economici controlati.
In ceea ce priveste vanzarea online, au fost verificati 11 profesionisti cu site-uri de prezentare si publicitate, la 3 dintre acestia (27,27% din total) fiind depistate abateri de la prevederile legale. Principalele deficiente constatate de comisarii ANPC au vizat nerespectarea cerintelor in materie de informare a consumatorilor. S-au aplicat 2 avertismente si o amenda contraventionala in valoare de 2.000 de lei.