Reglementările privind publicitatea în mediul digital, expunerea în fața oficinei și comercializarea online a medicamentelor eliberate fără prescripție medicală (OTC) au fost aduse în prim-plan de către RASCI în cadrul conferinței „Lărgirea orizonturilor în îngrijirea personală: conformitate, inovație și responsabilizare”.
În contextul în care îngrijirea personală generează la nivel european economii de 36,72 miliarde de euro[1] anual, datorită autogestionării afecțiunilor minore cu medicamente eliberate fără prescripție medicală (OTC), este tot mai evidentă nevoia de aliniere legislativă la noile realități digitale, nevoile în creștere ale consumatorilor și pacienților, și noile tendințe de consum. Astfel, RASCI a organizat conferința pentru a dezbate teme esențiale, împreună cu lideri din industria de îngrijire personală, experți internaționali și reprezentanți ai autorităților. Printre temele centrale s-au numărat adaptarea cadrului legislativ actual pentru a permite publicitatea online pentru medicamentele OTC, clarificarea legislației privind expunerea la raft în farmacii a acestora sau comercializarea online a acestei categorii de produse.
„Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR) susține necesitatea unei reglementări moderne și clare, care să răspundă realităților actuale din domeniul sănătății și să asigure siguranța și protecția pacienților și a publicului larg. Colaborarea cu partenerii din industrie este esențială pentru a ne asigura că reglementările țin pasul cu evoluțiile tehnologice și nevoile crescânde ale consumatorilor, contribuind astfel la educarea și informarea corectă a acestora,” a transmis Răzvan Prisada, Președintele ANMDMR într-un mesaj în cadrul conferinței.
Nevoia unei legislații moderne pentru publicitatea medicamentelor OTC în mediul digital
„Publicitatea digitală responsabilă pentru medicamentele OTC nu este doar o oportunitate, ci o necesitate într-o piață în continuă evoluție. Publicul caută din ce în ce mai mult informații în mediul online și trebuie să fim acolo pentru a le oferi acces la datele corecte și verificate,” a declarat Costin Vasilescu, Președintele RASCI. „Este nevoie de actualizarea legislației pentru a răspunde adecvat noilor realități ale publicității digitale, dar și pentru a proteja interesele publicului într-un mediu online tot mai dinamic. Vom continua să lucrăm îndeaproape cu autoritățile pentru a ne asigura că reglementările reflectă aceste noi realități,” a adăugat acesta.
În contextul creșterii consumului de informații prin rețelele sociale, s-a subliniat nevoia unei reglementări clare care să permită publicitatea responsabilă și să asigure accesul la informații relevante despre medicamentele OTC.
„Mediul digital ne oferă o platformă puternică pentru a transmite informații, dar este nevoie de o legislație clară și solidă pentru a garanta că aceste informații sunt corecte și responsabile, alături de respectarea codurilor de bune practici emise de asociațiile din industrie. Colaborarea cu Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) în scopul actualizării Codului Audiovizualului va fi esențială pentru a co-reglementa corect acest mediu și pentru a proteja integritatea informațiilor transmise către public,” a declarat Oana Cociașu, Președintele Consiliului Român al Publicității (RAC) și Managing Partner Medic One.
Expunerea la raft și comercializarea online a medicamentelor OTC necesită reglementări clare
O altă temă majoră discutată în cadrul conferinței a fost reprezentată de expunerea la raft în farmacii (în spațiul din fața oficinei) și comercializarea online a medicamentelor OTC. În România, reglementările existente nu sunt suficient de clare, ceea ce creează provocări pentru companii și limitări pentru consumatori.
„Un cadru legislativ clar pentru expunerea medicamentelor OTC în spațiul din fața oficinei este important atât pentru protecția publicului, cât și pentru asigurarea unei concurențe loiale. Raportul Consiliului Concurenței privind piața medicamentelor OTC și a suplimentelor alimentare subliniază necesitatea acestor reglementări și transpunerea recomandărilor în legislație ca un pas binevenit pentru a alinia România la bunele practici europene. Accesul facil la informații despre produsele OTC, însoțit de consilierea farmacistului, reprezintă un element crucial pentru siguranța pacienților și a consumatorilor,” a declarat Dan-Virgil Pascu, Vicepreședintele Consiliului Concurenței.
„Totodată, este nevoie de reguli clare și pentru comercializarea online a medicamentelor OTC, pentru a asigura o armonizare între vânzarea fizică și cea digitală a acestei categorii de produse,” a adăugat acesta.
„România a înregistrat peste 20 milioane de vizite cumulat pe primele trei cele mai mari platforme de tip e-pharmacy din țară în ultima lună, un indicator clar al cererii din partea publicului pentru acces online la produse de sănătate. Pentru a răspunde acestor nevoi și a asigura un mediu sigur și bine reglementat, este esențial să existe și legislație clară, care să armonizeze vânzarea fizică cu cea digitală a medicamentelor OTC,” a declarat Panayotis Gezerlis, fondator Convert Group.
Rolul educației și sustenabilității în viitorul industriei de self-care
Conferința a abordat și importanța educației publicului și a sustenabilității în industria de self-care.
„În contextul inițiativelor legislative europene, este esențial ca industria de self-care să își reducă impactul asupra mediului. Adoptarea unor practici sustenabile nu trebuie să afecteze calitatea sau accesibilitatea produselor. Încurajăm toți jucătorii din industrie ca, ȋmpreună, să ne angajăm să contribuim activ la un viitor mai sustenabil pentru acest sector în România, prin eforturi constante de reducere a amprentei ecologice,” a declarat Simona Cocoș, General Manager Zentiva România & Moldova.
Campania educațională „Despre Sănătate, cu Responsabilitate”, defășurată de RASCI pe termen lung, a fost menționată ca exemplu de bune practici pentru educarea publicului cu privire la automedicație și utilizarea responsabilă a produselor fără prescripție medicală.
„Publicul de astăzi este din ce în ce mai bine informat și autonom, iar acest lucru vine cu responsabilități majore din partea noastră. Trebuie să adaptăm legislația la noile realități ale pieței, astfel încât să garantăm accesul la soluții de sănătate inovatoare, dar sigure și conforme,” a declarat Diana Mereu, Director Executiv RASCI. „RASCI va continua să militeze pentru o actualizare legislativă care să sprijine o evoluție sustenabilă a sectorului, în beneficiul sănătății publice.”
Reunind peste 100 de experți, autorități și reprezentanți ai companiilor din industrie, conferința „Lărgirea orizonturilor în îngrijirea personală: conformitate, inovație și responsabilizare” a oferit o platformă pentru dezbateri constructive despre viitorul industriei de self-care și nevoile legislative urgente care să reflecte realitățile actuale. Evenimentul, care face parte din seria de conferințe anuale RASCI, a fost organizat cu sprijinul partenerilor The Consumer Healthcare Academy, Reckitt, Bayer, Opella, Zentiva și DLA Piper.
Despre RASCI
RASCI (Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale), www.rasci.ro reunește producători, importatori și distribuitori de medicamente eliberate fără prescripție medicală (OTC), suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, activi pe piața din România: Bayer ConsumerHealth, Haleon, Kenvue, Opella, Reckitt, Fildas, Antibiotice, Perrigo, Zentiva, Angelini, Dr. Reddy’s, Sun Wave Pharma, Alcon, Sandoz, L’Oreal, DY Nutrition, BAUSCH+LOMB, Alkaloid. Asociația urmărește ȋn toate acțiunile sale informarea, educarea și responsabilizarea consumatorilor și pacienților români, implicit prin campania educațională inițiată și derulată de asociație „Despre sănătate, cu responsabilitate”, http://aleginformat.ro/. Prin activitatea sa curentă, asociația încurajează cele mai ridicate standarde de etică în afaceri și susține transformarea într-un mediu concurențial echitabil, începând chiar cu membrii săi care au aderat la Codul Etic al asociației. Scopul principal al RASCI este să asigure claritatea și obiectivitatea informației atât la nivelul populației, principalul beneficiar al produselor reprezentate, cât și la nivelul profesioniștilor din domeniul sănătății, cei care zilnic dau sfaturi și indicații de utilizare ale acestora. RASCI este afiliată la AESGP (Association of the European Self-Medication Industry), www.aesgp.eu, organizație europeană non-profit care este vocea sectorului de îngrijire personală în Europa și care reunește mai mult de 2.000 de companii și asociații profesionale.
[1] https://aesgp.eu/value-of-self-care