Corul Filarmonicii „George Enescu” , dirijat de Iosif Ion Prunner, va susţine marţi, 8 noiembrie 2022, pe scena Ateneului Român, un concert ce îşi propune un periplu printr-o istorie de 2000 de ani a muzicii din zona Mediteranei, ce pendulează între sacru şi profan. Repertoriul ales surprinde componenta religioasă atât în Antichitate, cât şi sub aspect creştin, la Rossini şi Verdi. Povestea Elenei şi a Războiului Troian este relatată de lucrarea Helena de Iannis Xenakis (la centenarul naşterii compozitorului). Pe de altă parte, Theodoros Matoulas în Cantata 10 mai 1936, de factură profană, evocă un eveniment din istoria recentă a Greciei, iar Andrei Popescu, compozitor italian de origine română, a conceput Codex Aureus pe baza scrierilor filosofului roman Lucreţiu.

Pe scenă vor fi invitați artişti binecunoscuti în spaţiul mediteranean contemporan: harpista Maria Bîldea (de origine română, stabilită la Atena), psalmistul grec Vassilis Agrokostas, compozitorul Theodoros Matouolas.

Ateneul Român
Marţi, 8 noiembrie 2022, ora 19

De la sacru la profan în muzica Mediteranei

Corul Filarmonicii „George Enescu”

Dirijor IOSIF ION PRUNNER

Solişti

VASSILIS AGROKOSTAS – voce

MARIA BÎLDEA – harpă

ANDREI LICAREŢ – pian

EDUARD ANTAL – orgă

Îşi dă concursul un cvintet de coarde alcătuit din membri ai Filarmonicii George Enescu:

MARIUS BÂCLEA – vioara I
EMIL STEGAR – vioara a II-a
FLORIN MATEI – violă
DAN JOIȚOIU – violoncel

SĂNDEL SMĂRĂNDESCU – contrabas

Program

Gioachino Rossini

Kyrie şi Sanctus din Mica missă solemnă

Iannis Xenakis

Helena

Andrei Popescu

Codex Aureus

Theodoros Matoulas

Cantata 10 mai 1936 (după Mikis Theodorakis)

Giuseppe Verdi

Stabat Mater

Mai multe informații despre acest concert pot fi găsite aici:

https://www.fge.org.ro/calendar

Prețurile biletelor sunt:

Categoria I:    60 lei

Categoria II:  55 lei

Categoria III: 50 lei

Biletele se pot cumpăra:

– De la Casa de Bilete a Ateneului Român (Program: marți – vineri 12:00 – 19:00. Plata doar în numerar. Telefon: 021.315.68.75)

– Online, accesând site-ul  www.fge.org.ro  – secțiunea „Calendar“.

Iosif Ion Prunner este de aproape trei decenii dirijorul Corului Filarmonicii „George Enescu”. Născut într-o cunoscută familie de muzicieni (Prunner-Silvestri), prezenţi timp de peste un veac pe scena Filarmonicii, începe studiul pianului cu tatăl său la 5 ani. După absolvirea Universităţii de Muzică, desfăşoară o intensă activitate ca pianist concertist şi de muzică de cameră în ţară şi în străinătate (Germania, Rusia, Cehia, Elveţia). În acelaşi timp studiază dirijatul cu Constantin Bugeanu şi Sergiu Comissiona, fiind numit prin concurs dirijorul Corului Filarmonicii „George Enescu” de către Cristian Mandeal, directorul Filarmonicii. În acea perioadă a condus corul în toate manifestările susţinute de acesta în concertele a cappella, cu Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, dar şi cu marile orchestre europene şi dirijorii lor.

Ca dirijor de orchestră, pe lângă concertele şi spectacolele susţinute alături de Filarmonica „George Enescu”, Orchestra Naţională Radio şi Opera Naţională din Bucureşti, a colaborat cu renumite ansambluri europene: Corul Orfeu (San Sebastian), Orchestra Capitol – Toulouse, Filarmonica Rusă ş. a., pe importante scene.

În concertele susţinute ca pianist, dirijor, dirijor de cor, a colaborat cu personalităţi ale vieţii muzicale internaţionale: Ion Marin, Adrian Erod, Neil Stuart, Dolora Zeijck, Tougan Sukiev, Daniel Barenboim, Pietro Colombara, Valentin Gheorghiu ş.a.

„Admiraţie şi afecţiune” (Daniel Barenboim)

„Remarcabila contribuţie artistică” (Sergiu Comissiona)

„Aplauzele au continuat mai bine de 15 minute, fiind un veritabil triumf pentru dirijor şi compozitor” (în revista de actualitate culturală Ţărmuri – Elena Eremeeva, Moscova)

„Admiraţie pentru marele talent” (Tobias Picker – compozitor şi cronicar din New York)

„În preludiul operei Parsifal, a instaurat acea stare hieratică, de o rară înălţime spirituală” (I. Staicovici – Actualitatea muzicală)

„Dăruit temperament de artist” (Iosif Sava)

„Cu eficienţă şi fast, a evidenţiat în Simfonia Dante de Liszt calităţile excepţionale ale suflătorilor şi corzilor grave” (Doina Moga – Actualitatea muzicală)

„Între pianistul Rubin Chen și dirijorul Iosef Ion Prunner a existat pe tot parcursul concertului de pian al lui Rahmaninov un continuu contact vizual, motiv pentru care acest concert deosebit de dificil de acompaniat cu orchestra a fost o minunată reușită. La sfârșitul întregului concert, după Simfonia I de Sibelius, publicul numeros aflat în sală, în ciuda restricțiilor pandemice și a obligativității de a purta mască, a recompensat cu aplauze puternice și susținute, pe dirijorul Prunner, pentru o foarte bună performanță dirijorală” (Lars Geerdes – Flensborg Avis)