Pe măsură ce sfera financiară continuă să fie zdruncinată de efectele blocajelor, întreruperile lanțurilor de aprovizionare, criza energetică și noțiunea de mult uitată de inflație, Camilla Dahl Hansen, Chief Experience Officer la Saxo Bank, susține că acum este momentul să valorificăm aceste schimbări societale și să facem mai multe eforturi pentru a determina mai multe femei să investească.
În ultimii ani, pe piețele de investiții au intrat mai multe grupuri diverse, în special ca vârstă și sex. Pentru multă vreme, femeile au lipsit din peisajul investitorilor – dar industria vede în sfârșit o schimbare de trendul. Cu toate acestea, deoarece piețele sunt în continuă schimbare, este esențial ca elanul să fie menținut în crearea unei clase incluzive și diversificate de investitori și manageri de investiții.
Creșterea inflației și dobânzile mai mari au creat noi bariere pentru investitorii care se tem că creșterea cheltuielilor duce la dezechilibrul fluxurilor de numerar lunare. Acest lucru afectează în special atât investitorii actuali, cât și aspiranții, care tind să fie mai precauți cu finanțele lor, făcând investițiile să pară și mai greu de gestionat.
Problema este agravată de lipsa de cunoștințe a noilor investitori în navigarea prin volatilitatea pieței. Mulți investitori noi se confruntă cu volatilitate pentru prima dată și este important să rămână calmi. Situația actuală a pieței poate părea un moment prost nu numai pentru a avea bani investiți, ci și ca un moment prost pentru a începe călătoria investițională în primul rând. Sectorul financiar poate face încă mult mai mult pentru a elimina și depăși obstacolele care împiedică egalitatea financiară.
Limbajul financiar secret
Este clar că există încă un nor conservator care umbrește lumea financiară și a investițiilor. Deși există o lipsă vizibilă de modele feminine, ceea ce este mai bizar sunt conversațiile despre investiții; ca fel de club exclusivist în care mulți cred că aveți nevoie de cunoștințe financiare aprofundate pentru a putea cumpăra o singură acțiune sau a face orice tranzacție financiară. Un studiu realizat de JP Morgan a arătat că aproximativ 64% dintre femei cred că investițiile sunt complicate și 34% asociază investițiile cu volatilitatea. Lumea investițiilor vorbește adesea ca și cum ar păstra secrete, ceea ce face intrarea pe piețe și mai dificilă. Prin urmare, este important ca întreaga industrie financiară să continue să răspândească mesajul că investiția este pentru toată lumea, nu doar pentru câțiva „aleși”.
Desigur, fiecare investitor ar trebui să aibă o înțelegere practică a modului în care funcționează investițiile, inclusiv perioada pentru care va deține investiția (orizontul de timp) și dacă va investi independent sau prin fonduri de investiții – unde experții gestionează finanțarea (toleranța la risc).
Dar când femeile fac pasul și încep să investească, aceeași cercetare subliniază, de asemenea, că 65% dintre femei cred că este greu de spus cum funcționează investițiile și 42% ar aprecia o comunicare mai clară în jurul produselor. 48% ar aprecia, de asemenea, un ghid simplu pentru investiții.
Îmbunătățirea comunicării și furnizarea de ghiduri simple pentru investiții nu va îmbunătăți accesul pentru femei, ci și pentru alte grupuri slab reprezentate pe piețe, precum și pentru orice investitor aspirant. Ca urmare, există și mai multă motivație pentru industria financiară de a se concentra pe dialog, transparență, comunicare clară și accesibilitate pentru investitorii începători.
De ce femeile trebuie să investească?
Mai puțin de una din cinci femei investește în mod regulat, comparativ cu mai mult de trei sferturi care economisesc în mod regulat. Acest lucru duce la orizonturi reduse pe termen lung ale economiilor de pensie ale unei persoane medii, deoarece există o diferență evidentă între a economisi bani și a investi economii.
În plus, trăim acum într-o perioadă în care combinația dintre inflația în creștere și dobânzi amenință să ne diminueze economiile dacă nu sunt investite corespunzător.
Iar femeile ar trebui să nu se lase intimidate în investirea fondurilor lor. Mai multe studii demonstrează că femeile, în medie, sunt mai bune la investiții decât bărbații, deoarece au tendința de a-și diversifica mai bine portofoliile și de a face mai puține tranzacții, ceea ce le reduce taxele de tranzacționare și determină o rentabilitate mai mare a profitului.
La Saxo, avem câteva cifre mai mult decât îmbucurătoare de prezentat, consultând baza globală de clienți: am observat un interes crescut din partea femeilor pentru investiții și recunoaștem că este responsabilitatea tuturor să îl susținem. Am făcut progrese, dar a sosit momentul să facem față provocării și să grăbim schimbarea:
Măsurare | Cliente (%) | Clienți (%) |
Creștere procentuală a clienților noi în 2024 (ultimele 2 luni din 2023 față de primele 2 luni din 2024) | 57.00 | 68.34 |
Creștere procentuală a nivelului de activitate 2024 (ultimele 2 luni din 2023 față de primele 2 luni din 2024) | 8.46 | 6.21 |
Creștere procentuală a clienților noi în 2024 (ian-feb. de la an la an) | 43.66 | 61.26 |
Creștere procentuală a nivelului de activitate 2024 (ianuarie-feb. de la an la an) | 6.87 | 1.69 |
Accelerarea procesului către egalitate financiară
Schimbările culturale nu se vor produce peste noapte, dar un pas important în direcția corectă este să fim conștienți de concepțiile culturale greșite actuale, să le abordam și să ne străduim activ să rezolvăm problemele care împiedică femeile să investească la aceeași scară ca bărbații. Fie ca obiectivul investitiei este să îți duci familia în vacanță, să cumperi o mașină nouă sau să te poți pensiona la o vârstă mai… fragedă, fiecare ar trebui să aibă posibilitatea de a-și controla economiile.
De aici, trebuie să stabilim conversații despre investițiile incluzive și să ne ducem către investitori – indiferent de nivelul lor de experiență sau locul în care caută informații despre investiții.
Articol de Camilla Dahl Hansen, Chief Experience Officer la Saxo Bank