Numarul de utilizatori de internet care acorda incredere stirilor de pe internet este mai mare decat cel al telespectatorilor care au incredere in ceea ce vad pe micul ecran, conform unui nou studiu despre educatia media efectuat de britanicii de la Ofcom.

Studiul intitulat „Educatie media pentru adultii din Marea Britanie” (UK Adults’ Media Literacy), realizat pe baza a 1824 de interviuri complexe, sugereaza ca 58% din utilizatorii de internet au incredere in stirile online, in timp ce doar 54% din telespectatori acorda incredere stirilor TV. O mai mare proportie de ascultatori de radio (66%) cred mai degraba in stirile ascultate la radio decat in cele receptionate prin alte medii de difuzare.

Sondajul este destinat sa ofere o imagine de ansamblu asupra competentei mediatice a adultilor cu o varsta de peste 16 ani din Marea Britanie si urmeaza unor studii similare efectuate anterior in 2005 si 2007 de catre aceeasi organizatie (Ofcom). Constatarile sale releva ca aproximativ jumatate din populatia adulta suspecteaza ca informatiile primite prin intermediul televiziunii (52%) si radioului (50%) ar putea fi incorecte si lipsite de credibilitate, in timp ce doar 31% dintre utilizatorii de internet au aceasta parere despre stirile online.

„Din 2007, utilizatorii de internet sunt mult mai increzatori in ceea ce priveste o serie de aspecte ale navigarii pe internet, iar sase din zece chiar se descriu ca avand o foarte mare incredere in informatiile online”, se afirma in raportul final al studiului.

La intrebarea despre motivele utilizarii diverselor media, majoritatea respondentilor au declarat ca televiziunea si radio-ul sunt mijloace de relaxare si de „a tine pasul cu noutatile”. Stirile nu au fost indicate printre cele mai populare motive ale utilizarii internetului, acestea din urma fiind „sa afle sau sa invete lucruri noi si sa intre in/pastreze contactul cu alti oameni”.

Studiul mai ia in considerare obiceiurile de consum de media dupa varsta si dupa sex. In acest sens, el releva ca barbatii, mai degraba decat femeile, utilizeaza internetul pentru a se pune la curent cu stirile si ca oamenii in varsta (peste 65 ani) folosesc mai curand mediile traditionale – ziare si reviste tiparite.

„Conform cu datele noastre, si in Romania, desi nu exista studii comparative specializate asemenea celui britanic, apetenta publicului pentru mediul online este in crestere. In ceea ce priveste credibilitatea televiziunilor – dupa ani de-a randul in care programele TV au fost „tabloidizate” fara discernamant si in care politica s-a amestecat cu jurnalismul – aceasta se afla pe o panta descendenta”, afirma Iulia Radu, presedinte al MediaPedia – ONG care se ocupa cu educatia media in Romania.

Ofcom este organizatia independenta care reglementeaza programele audiovizuale din UK, avand ca echivalent in Romania Consiliul National al Audiovizualului (CNA).

Mihai Radu
mihai@media-pedia.ro
0746074045
info@media-pedia.ro
http://www.media-pedia.ro

Go to Top