Mulți oameni și mari investitori investesc în criptomonede, în special în popularul Bitcoin, ca depozit de valoare pe termen lung, în principal din cauza inflației. A crescut în valoare de multe ori de-a lungul anilor. Cu toate acestea, puteți câștiga și mulți bani cumpărând o mașină, chiar și la mâna a doua. Nu trebuie să fie cea mai rară dintre mașinile veterane căutate de investitori, cum ar fi Ferrari 250 GTO cu numărul de șasiu 4135 GT, care și-a schimbat proprietarul în urmă cu câțiva ani pentru presupusa sumă de 62 de milioane de euro. Carvago.com, specializat în mașini cu o vechime de până la 10 ani și cu 160.000 de kilometri la bord, a selectat cinci modele mai puțin obișnuite din oferta sa de peste 700.000 de mașini rulate verificate care, privind în urmă, se dovedesc a fi o investiție utilă.

„Cu siguranță nu pretindem că acestor modele le va crește prețul în continuare”, spune Jakub Šulta, CEO Carvago. „Prețurile obiectelor unice, de colecție, sunt guvernate de legi ușor diferite față de restul pieței. Cu toate acestea, analizele noastre arată că supraîncărcarea globală a cererii va continua și în 2022. Prin urmare, recomandăm să nu amânați achiziția unei mașini rulate în speranța că prețurile vor începe din nou să scadă. Dimpotrivă, vor crește, cel puțin în următoarele câteva luni.”

Ferrari 458 Speciale Aperta

Preț mașină nouă: 250.000 euro (2014)

Preț mediu astăzi: 703.000 euro

Creștere: 180%

Produsele fabricii din Maranello țin de obicei bine de preț, mai ales în cazul diverselor ediții de colecție. La fel a fost în cazul 458 Speciale. Au fost realizate aproximativ 3.000 de exemplare din versiunea închisă, dar spiderul Aperta („deschis”) este și mai rar. Ferrari a lansat doar 499 de exemplare, dintre care doar 450 au fost cu volan pe stânga. La urma urmei, Enzo Ferrari obișnuia să spună că va produce întotdeauna o mașină mai puțin decât a fost cererea. Chiar și fără ajutorul supraalimentării, motorul V8 de 4,5 litri producea 605 cai putere la de 9.000 de turații. Aperta a ajuns la 60 de km/h în 3 secunde, iar 6,5 secunde mai târziu a accelerat la 200 km/h, cu o viteză maximă de 320 km/h.

Creșterea de 180 la sută trebuie înțeleasă ca orientativă. Într-o oarecare măsură, desigur, acest lucru este valabil pentru toate cele cinci mașini din recenzie, dar Ferrari oferă pachete speciale de personalizare, deci majoritatea clienților vor cheltui considerabil mai mult decât prețul de bază al modelului pe care îl cumpără.

Lexus LFA

Prețul mașinii noi: 375.000 euro (2010)

Prețul mediu astăzi: 1,01 milioane euro

Creștere: 170%

La momentul lansării, supermașina Lexus nu părea o achiziție interesantă. Pentru mult mai puțin decât cei aproximativ 375.000 de euro pe care îi cerea Lexus pentru mașina sa emblematică, ai putea obține o supermașină cu mai multă putere, performanțe mai bune și o marcă mai „tare”. Dar când LFA a intrat în sfârșit în producție la cinci ani după ce a fost dezvăluit primul concept, a devenit clar că inginerii japonezi au creat un bolid care reprezenta excelența în conducerea unei mașini. Dezvoltat în colaborare cu Yamaha, motorul V10 de 4,8 litri amintea de monoposturile de F1 ale vremii, nu numai prin tonalitate, ci și prin timpul de răspuns. Caroseria a fost realizată din compozitul ranforsat cu fibră de carbon pe care BMW (sau Boeing) l-a implementat ulterior și chiar și cei mai riguroși critici din întreaga lume au adus adevărate ode manevrabilității acestui model.

Câteva mașini din seria limitată au rămas încă nevândute, dar astăzi LFA este considerată o mașină de colecție și, dacă va fi scoasă la vânzare, vânzătorul va cere un multiplu față de prețul inițial.

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet

Prețul mașinii noi: 749.700 euro (2017)

Preț mediu astăzi: 980.560 euro

Apreciere: 30%

Odată cu monstrul cu șase roți G 53 AMG 6×6, Mercedes a descoperit că există un gol pe piață pentru ofertele speciale exclusiviste de teren, la un nivel de preț tipic pentru lumea supercar-urilor „turtite”. A urmat o specială G500 4×42 ceva mai… civilizată, iar în 2017 a venit mașina care i-a furat coroana: off-roader-ul Maybach fără acoperiș. Sau mai bine zis, cu un acoperiș retractabil din pânză. Deși motorul turbo cu 12 cilindri producea 630 de cai putere, viteza maximă a fost limitată la doar 180 km/h datorită conceptului de șasiu off-road. Absurditatea conceptului per ansamblu a fost evidențiată de o pereche de scaune spate înclinabile precum cele găsite în limuzinele Maybach.

Până acum, Landauleturile nu au suferit o creștere dramatică de preț, iar câteva exemple abia folosite sunt la vânzare în Europa, dar întotdeauna la un preț mai mare decât a cerut Mercedes inițial pentru versiunea „standard”.

Porsche 911 GT2 RS (991)

Pret mașină nouă: 285.220 euro (2017)

Preț mediu astăzi: 459.000 euro

Creștere: 60%

Din 1993, rețeta de bază pentru GT2 a fost aceeași. Luați actualul 911 Turbo și dați jos „balastul” reprezentat de tracțiunea integrală. Denumirea „widow maker” pe care GT2-urile de generație mai veche și-au câștigat-o în țările vorbitoare de limbă engleză sugerează că îmblânzirea puterii enorme a boxerului supraalimentat la roțile din spate nu a fost o sarcină ușoară. (Pentru cititorii care nu cunosc bine limba engleză, porecla transmite „capacitatea” mașinii de a o transforma pe soția șoferului în… văduvă) Cu toate acestea, sistemele electronice moderne, împreună cu evoluțiile continue în tehnologia șasiului și anvelopelor, au eliminat versiunea de top a modelului. Ceea ce rămâne este de un dinamism extrem. Pe lângă cei 700 de cai putere, GT2 RS se mândrește și cu o construcție ușoară: acoperișul este din magneziu, ușile sunt din carbon, geamurile laterale și din spate sunt din policarbonat… În combinație cu un șasiu modificat corespunzător, acest lucru a dus la timpi record nu numai pe Nürburgring Nordschleife, dar și pe alte câteva circuite de curse din întreaga lume. Fapt interesant: mașina accelerează de la zero la 300 km/h în 22,1 secunde.

Majoritatea mașinilor rulate oferite au pachetul Weißach, care a redus greutatea cu încă 30 kg. În trei ani, 1.000 de unități au ieșit din fabrică, așa că GT2 RS nu este o raritate. Cu toate acestea, creșterea prețurilor semnalează în mod clar că piața vede potențial de colecție în ea.

Suzuki Jimny

Preț mașină nouă: 17 800 euro (2018)

Preț mediu astăzi: 36.200 euro

Creștere: 103%

Ce face un mic SUV japonez într-o companie atât de selectă? Ilustrează valabilitatea universală a principiului economic că un exces al cererii față de ofertă duce la o creștere a prețurilor. Imediat după lansare, noua generație Jimny a dispărut din nou din gama europeană a Suzuki din cauza așa-numitelor limite ale emisiilor de CO2 ale flotei, pe care producătorii de automobile plătesc amenzi mari la bugetul UE dacă sunt depășite. Soluția urma să fie versiunea N1, omologată ca vehicul comercial cu două locuri. Cu toate acestea, capacitatea de producție încă nu ține pasul cu cererea, împingând prețurile mașinilor „rulate” (majoritatea mașini noi cu kilometraj minim) spre sumele care pot cumpăra un VW Tiguan nou. Dealerii din toată Europa cer aproximativ 40.000 de euro pentru un Jimny nou!

Nici confortul, nici dinamica nu se află în spatele popularității lui Jimny, ambele fiind modeste. Dar este un adevărat off-roader. Tracțiunea integrală cu distribuție variabilă, combinată cu un ampatament scurt și greutate redusă, îi conferă capacități surprinzătoare pentru terenuri off-road. În Europa, Jimny este vândut cu un motor cu 4 cilindri și 100 CP.

Note pentru editori:

Acest material nu reprezintă o recomandare de investiții. Prețurile mașinilor rulate sunt determinate de cerere și ofertă și pot fluctua foarte mult în timp. Creșterea trecută a prețurilor la anumite modele nu este o garanție a creșterii viitoare.

Evaluarea cotată în material este orientativa. Se bazează pe prețurile mașinilor noi în echiparea de bază și pe prețurile medii ale mașinilor second hand de același tip disponibile pe platforma Carvago în ultimele săptămâni din 2021.

Despre Carvago.com

Carvago.com este cea mai mare piață online din Europa pentru mașini second hand. Oferă clienților din șase țări europene o gamă de peste 700.000 de mașini verificate și intenționează să intre pe piețe suplimentare în 2022, operând în prezent în șapte țări europene, inclusiv România. Cu începere efectivă din ianuarie 2021, Carvago a înregistrat o creștere cu zeci de procente lună de lună, vânzând acum mii de mașini în fiecare lună în toată Europa. Carvago oferă clienților săi un serviciu cuprinzător de la inspecția și importul mașinii, până la asigurare și finanțare, apoi procesarea înmatriculării și livrarea mașinii la domiciliul clientului.