Metroul romanesc face parte, structural si benefic din zestrea urbanistic – edilitara, sociala, culturala si turistica a Bucurestiului si implicit a Romaniei. Pentru satisfacerea cererii de transport in comun in Municipiul Bucuresti s-a impus la inceputul anilor ’70 introducerea unui nou mod de transport electric subteran – metroul – solutie capabila sa contribuie la descongestionarea traficului de suprafata, asigurand in acelasi timp, datorita unei viteze comerciale superioare, castigul de timp pentru utilizatori, reducerea poluarii cat si cresterea confortului si sigurantei oferite calatorilor.
Este de remarcat ca Bucurestiul a fost printre primele 60 de orase ale lumii care au introdus transportul subteran. Istoria metroului romanesc incepe asadar cu 32 de ani in urma, atunci cand din Depoul Ciurel primul tren de metrou parcurgea tronsonul Semanatoarea – Timpuri Noi al primei linii, M1. A fost inceputul a ceea ce urma sa devina mai tarziu, pana in prezent si spre viitor, unul dintre operatorii de baza ai retelei de transport public din Municipiul Bucuresti, care de-a lungul istoriei sale a transportat peste 4,4 miliarde de calatori. Au fost construite si date in exploatare, rand pe rand, tronsoanele:
– Timpuri Noi – Republica, Eroilor – Preciziei (fosta Industriilor),
– Petrache Poenaru (fosta Semanatoarea) – Crangasi,
– Piata Unirii 2 – Berceni (fosta Depoul I.M.G.B.),
– Piata Unirii 2 – Pipera, Crangasi – Gara de Nord 1,
– Gara de Nord 1 – Dristor 2, Republica – Pantelimon,
– Gara de Nord 2 – 1 Mai,
– Nicolae Grigorescu 2 – Anghel Saligny (fosta Linia de Centura) si, recent
– 1 Mai – Parc Bazilescu.
In prezent circulatia cu metroul se desfasoara pe o retea de patru linii magistrale, insumand aproape 70 de km cale dubla si 51 de statii, metroul Bucuresti plasandu-se in prima jumatate a celor mai dezvoltate si moderne retele de metrou din lume; in medie, pe zi lucratoare, peste 600.000 de calatori utilizeaza metroul. Metrorex priveste cu optimism viitorul. In prezent nu se mai poate discuta de rezolvarea problemelor de trafic intr-un oras cu peste 2 milioane de locuitori, fara a lua in calcul reteaua de transport cu metroul si a o plasa acolo unde ii este locul – principal mod de transport public. Asadar, politica Metrorex este aceea de extindere a retelei de metrou, sistem cu parametri si caracteristici de capacitate si viteza superioare care sa fie in masura sa preia traficul actual si pe cel previzibil pe directiile majore ale cererii de transport:
– Linia 4 de metrou, intr-un orizont apropiat, va fi extinsa cu inca doua statii: Laminorului si Lac Straulesti, iar in viitorul nu prea indepartat cu tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul;
– Linia 5 de Metrou: Drumul Taberei – Universitate – Pantelimon.
– Linia 6 de Metrou: legatura retelei de metrou a Municipiului Bucuresti cu Aeroportul Henri Coanda Otopeni pe traseul Gara de Nord – 1 Mai – Aeroportul Henri Coanda Otopeni.
– Linia 7 de Metrou: Bragadiru – Rahova – Piata Unirii – Mosilor – Obor – Colentina – Voluntari.
Estimam ca lungimea totala a retelei de metrou va fi intr-un viitor nu prea indepartat de cca 160 km cale dubla, iar procentul de calatori ce vor utiliza metroul va reprezenta peste 50 % din numarul total al calatorilor ce folosesc mijloacele de transport in comun din Municipiul Bucuresti.
Le multumim bucurestenilor si utilizatorilor metroului pentru increderea pe care o au in serviciile noastre, pentru ca fara ei nu am putea exista si ii asteptam – cu mai multe surprize – in ziua aniversara, 19 noiembrie 2011, la “Ziua Portilor Deschise la Metrou” in vizita la Dispeceratul Central, intre orele 10:00 – 15:00, situat in incinta statiei de metrou Piata Unirii 1, acces Tribunal. Tot pe 19 noiembrie 2011 , in statia Piata Unirii 1, cu incepere de la ora 12.30 invitam publicul calator la un spectacol omagial sustinut de Teatrul Masca cu „Fuga de Bach” – spectacol eseu si „Gardienii se intorc”. Evenimentele la care publicul este asteptat isi propun sa dezvaluie aspecte din latura nevazuta a muncii lucratorilor de la metrou si sa ofere momente de relaxare demonstrand ca bucuria creatiei adevarate poate fi oferita si primita intr-un spatiu neconventional, adaugand valoare culturala unui spatiu public important, metroul din Bucuresti.
O noua pagina de metrou romanesc se intoarce.
La ceas aniversar, un gand bun spre viitorul nostru, al tuturor!