Va mai aduceti aminte de editia din 2008 a Festivalului Plai? Va mai aduceti aminte de Mariza? Cu siguranta ca da. Fado-ul portughezei ne-a incantat pe toti, intr-un recital tulburator, incitant si emotionant deopotriva. Mariza a fost probabil cea mai de succes poveste de pana acum a Festivalului Plai iar pentru cei care au ramas sub impresia concertului din urma cu doi ani, PLAI 2010 vine cu o mare surpriza: fadista care deseneaza lacrimi in orice limba MSIA.
Mult mai traditionala decat Mariza, Msia este considerata una dintre cele mai bune voci ale fado-ului din istorie, o demna urmasa a Amaliei Rodriguez. Un pionier, un spirit liber Msia este mai mult decat o simpla interpreta. Msia este cea care duce traditia portugheza mai departe, este o adevarata ambasadoare a muzicii recunoscuta in intreaga lume, marturie in acest sens stand toate ordinele, distinctiile, medaliile si premiile pe care le-a cucerit.

Viata Msiei a fost conturata de calatorii muzicale, poetice si geografice o necesitate pentru un artist care a crescut in nonconformism si exuberanta, sub influenta a doua culturi: cea a tatalui (linistea culturii portugheze burgheze) si cea a mamei si bunicii (lumea artistica spaniola). Si-a petrecut copilaria in Porto, orasul in care s-a nascut. Acolo a cantat prima data fado, pentru muncitorii care veneau la Casas de Fado. In adolescenta, s-a mutat la Barcelona, incepandu-si cariera in legendarele cabarete de la Paralelo (un fel Broadway al Cataluniei), intr-o perioada in care costumele kitsch, machiajul strident, intr-un cuvant, stilul pompos, erau in voga. Mai tarziu, s-a mutat la Madrid, un oras al vietii de noapte, unde apare in primul spectacol adevarat si canta la TV in fiecare dimineata cinci cantece din vastul repertoriu pop international.
Dupa o perioada de experimentari (fara sa decida cum anume sa isi exprime vocatia artistica), Msia, care nu a uitat fado gen muzical emblematic al adolescentei sale, in atmosfera intunecata si promiscua de la Casas de Fado, cu un public de toate genurile , a decis sa se intoarca acasa. S-a stabilit in Lisabona cu un scop foarte clar: sa isi cante propriul fado. Pentru prima data in viata, a stiut foarte clar ce vrea sa faca.
Cand a ajuns in Lisabona, a inceput sa descopere ostilitatea celorlalti fata de fado, care a inceput odata cu caderea dictaturii lui Salazar. Fado a fost folosit de autoritati ca instrument de propaganda, represiune si manipulare mentala a populatiei. In afara de cateva mari poeme, cantecele transmiteau etosul unui popor portughez supus, sarac si lipsit de ambitie, dar multumit. Asadar, Msia s-a aflat in fata unei formidabile incercari. A inceput sa cerceteze fado, sa faca un inventar al cantecelor, cautand piese fado traditionale si contactand poeti pentru a le cere sa scrie noi versuri. A reintrodus vioara si acordeonul, caracteristice fado-ului de pe strazi pe care il auzise din copilarie, introducand si acompaniamentul cu pian al saloanelor aristocratice ale secolului al XIX-lea. Msia este cea care, cu eforturi uriase, a reusit sa reconstruiasca in intregime, din punct de vedere estetic, genul fado, atat ca substanta, cat si ca forma.
Inca de la inceput, Msia a avut dusmani. Aripa de stanga a acuzat-o ca s-a concentrat pe partea conservatoare a genului, in timp ce traditionalistii ii dezaprobau mesajul si imaginea, la fel ca si colaborarea sa cu poeti cunoscuti pentru implicarea lor politica. In pofida acestor atitudini, Msia a perseverat, fiind dedicata viziunii sale. Fara a sta mult pe ganduri, trecand peste toate criticile si riscand sa fie izolata, Msia a deschis noi cai in fado, fiind un pionier al genului.
Primele succese le-a inregistrat dincolo de granitele tarii: in Spania si Japonia, apoi in Franta si Germania. Mai tarziu, a inceput sa devina cunoscuta in intreaga lume, dezvoltand o bogata cariera internationala. Din 1993 a devenit al doilea artist, dupa Amalia Rodriguez, care a dus fado pe scenele mari ale lumii si chiar a triumfat in locuri in care fado nu ajunsese pana atunci.
De la primul album scos de Msia, reactia publicului a fost una entuziasta in fata creativitatii fara seaman a muzicii portughezei. Proiectele sale au primit recunoastere larga, iar vanzarile au crescut rapid. Msia a adunat premiu dupa premiu. Al doilea album al sau, Msia Fado, a fost lansat in Japonia, Coreea de Sud si Spania. Tanto menos, tanto mais a obtinut premiul Acadmie Charles Cros. Garras dos Sentidos s-a vandut in 250.000 de exemplare. Pentru prima data, acordeonul, vioara si pianul se auzeau impreuna in cantece fado. Ritual, un tribut adus artistilor de la Casas de Fado, a acoperit un repertoriu de cantece populare. Dupa lansarea albumului, Msia a adus fado, pentru prima data, pe legendara scena de la Papal Palace, la Festivalul de la Avignon. Mai tarziu, albumul Canto a marcat o departare de fado, bazandu-se pe muzica instrumentala a chitaristului si scriitorului portughez Carlos Paredes. Un cvintet de coarde a completat albumul, care a castigat Critics’ prize in Germania. Drama Box a fost cu adevarat un album plin de pasiune, incluzand tango, bolero si fado, Msia avandu-le ca invitate pe Fanny Ardant, Miranda Richardson, Ute Lemper, Carmen Maura si Maria de Medeiros.
A fost recompensata, de-a lungul timpului, cu Medalia Ordinul de Merit al Portugaliei, Marea Medalie Rosie a orasului Paris, Ordinul Artei si Literelor din Franta, Premiul Criticilor Muzicali din Germania, Premiul Festivalului International de Film de Arta si Pedagogic, Marele Premiul al Academiei Charles Cros si multe altele.
Aceasta este, pe scurt, Msia. Ea va veni la Timisoara, sa-si deseneze lacrimile pe scena de la Plai, in ziua de sambata, 11 septembrie 2010. Va fi un concert pentru cunoscatori si pentru profani deopotriva deoarece muzica Msiei se adreseaza tuturor, fiind la fel de tulburatoare.
Ruas
Aparitia Msiei la festivalul Plai din Timisoara va reprezenta si momentul lansarii in Romania a celui mai nou material discografic al acesteia dublul album Ruas. Un dublu album complex, complet, unde ne sunt prezentate strazi (asta inseamna ruas): strazile vietii, strazile tristetii, strazile iubirii, strazile absentei, strazile tuturor strazilor, strazile destinului, strazile fado strazile pe care ne miacam fiecare dintre noi, pana la ultima suflare. Strazile aceste locuri de trecere, de intalnire si de despartire, pe care le traversam zilnic incercand sa ne traim viata.
In primul CD al albumului, Lisboarium, Msia a visat la Lisabona de departe, gandurile sale fiind incarcate de saudade acel sentiment unic, intraductibil, pe care doar fado-ul portughez poate sa-l exprime; singuratate, tristete, melancolie si dor deopotriva acea saudade pe care Msia o resimtea dupa trei ani petrecuti in Paris. Albumul reprezinta un inventar subiectiv al orasului, o alegere a cantecelor si poemelor, care povestesc si reflecta aceasta lume urbana si ii patrund secretele. Genul principal este fado, fiind explorate doua alte sunete specifice Lisabonei: Marchas de Lisboa si lamentarile capo-verdiene atat de similare fado-ului in problemele pe care le trateaza. Al doilea CD al albumului& Tourists, reflecta calatoriile care au format si modelat sensibilitatile muzicale ale Msiei de-a lungul a 20 de ani. CD-ul aduce impreuna munca artistilor din culturi muzicale diferite, dintre cele mai neasteptate, fiecare cu sensibilitatea, experientele si traiectoria sa distincta. Fie ca se indreapta catre Nine Inch Nails (Hurt), Joy Division (Love will tear us apart), cantaretul de flamenco Camaron de la Isla (Como el agua), Barbara (Attendez que ma joie revienne – Wait for my joy to return), Dalida (Pour ne pas vivre seul – To not live alone), Cuco Sanchez (Fallaste corazon) sau Peppe Servillo („Avion Travel”), cu un cantec napolitan ori colegi de breasla cu care canta in duet (Agnčs Jaoui, Kudsi Erguner sau acordeonistul Daniel Mille) sau doar se alimenteaza cu piese din repertoriul lor, Msia inainteaza pe calea pe care a ales-o, explorand noi orizonturi modelate de aceleasi sentimente ca si fado si reamintindu-ne ca, desi exista nenumarate genuri muzicale, in final, exista un singur cantec: cantecul sufletului – un cantec universal.

Festivalul Plai 2010 este organizat Asociatia Culturala Sunet Ambianta Timisoara si Casa de Cultura a Municipiului Timisoara, in parteneriat cu Institutul Cultural Roman, Forumul Cultural Austriac si Consiliul Judetean Timis.

Bilete pentru editia din acest an a Festivalul Plai deja pot fi achizitionate on-line de la Myticket.ro si Ticketpoint.ro, precum si din reteaua Magazinelor Diverta. Pretul biletelor pana in data de 20 august este de 30 lei pentru ziua de vineri, 10 septembrie si 35 lei pentru ziua de sambata, 11 septembrie. Pretul unui abonament achizitionat pana la aceasta data este de 60 de lei.

Dupa data de 20 august, pretul biletelor (inclusiv cele achizitionate la poarta) va fi de 40 de lei pentru ziua de vineri, 10 septembrie si 45 lei pentru ziua de sambata, 11 septembrie. Pretul unui abonament achizitionat dupa 20 august este de 75 de lei. Mentionam ca duminica, 12 septembrie 2010, accesul la Festivalul Plai va fi gratuit, pe baza abonamentului sau a unui bilet pentru ziua de vineri sau sambata.
Pentru a-si asigura participarea la Festivalul Plai din acest an, ii sfatuim pe toti doritorii sa isi achizitioneze biletele in perioada de pre-sale (pana in data de 20 august 2010), beneficiind astfel si de pretul mai mic. De asemenea, companiile doritoare sa cumpere un numar mai mare de bilete pentru angajatii lor sunt rugate sa ia legatura cu noi pentru detalii si oferte speciale.

Discografie:
1991 Misia
1993 Fado
1995 Tanto Menos Tanto Mais
1998 Garras Dos Sentidos
1999 Paixes Diagonais
2001 Ritual
2003 Canto
2005 Drama Box
2009 Ruas

Resurse web:
www.ruas.misia-online.com
www.misia-online.com
www.myspace.com

Echipa Festivalul PLAI 2010
pr@plai.ro
http://www.plai.ro