Nu cumpăra fără să compari!

De curând s-au finalizat lucrările Grupului de lucru pentru instrumentele de comparare, grup înființat de Comisia Europeană în anul 2012, cu scopul de a elabora o serie de principii privind site-urile și aplicațiile informatice prin care se pot compara ofertele existente în vasta rețea a internetului.  Acest grup a inclus reprezentanți ai numeroaselor părți interesate: companii de internet care se ocupă în mod profesionist cu aceste comparații, asociații de consumatori, instituții ale statului, asociații profesionale etc.

În urma unei activități susținute de 4 ani, Grupul de lucru pentru instrumentele de comparare a elaborat principiile de mai jos, la care se recomandă stăruitor să se alinieze entitățile care se ocupă cu astfel de operațiuni. Este însă de văzut dacă, odată cu creșterea comerțului on-line, aceste principii nu vor fi incluse în reglementări cu caracter obligatoriu. Viitorul ne va da răspunsul.

„În cazul Internetului, intermediarii de servicii au întotdeauna o poziție delicată și trebuie să facem distincția, în opinia noastră, între două categorii majore:
1. Intermediari care compară bunuri și servicii fără a interveni în conținutul afișat. În acest caz, conform practicii Curții de Justiție a Uniunii Europene aceștia pot fi considerați găzduitori și, dacă procesul este pur automatizat, răspunderea lor este limitată la ceea ce știau sau despre ce au fost informați.
2. Intermediari care compară bunuri și servicii cu intervenție în conținutul afișat, care sunt pe deplin responsabili de conținutul afișat. De obicei în aceste cazuri apar probleme în special pe partea de prețul produsului sau disponibilitatea acestuia la magazin.
Îndeosebi în această din urmă categorie apar și probleme suplimentare cu privire la transparența procesului de comparare – începând de la criteriile selecției produselor din comparator, la ordinea în care sunt plasate sau la informarea consumatorilor cu privire la faptul că acel comparator câștigă din fiecare click și/sau vânzare intermediată de site.” Bogdan Manolea, jurist și cu-fondator Trusted.ro

„Cu privire atât la site-urile de comparații, cât și la magazinele online ce se comportă ca și instrumente de comparare online, sunt foarte multe de zis, luând în considerare contextul implementării și dezvoltării unei piețe unice online în Europa. Ca și participant al grupului de dialog constituit de Comisia Europeană, ECC Romania poate informa atât consumatorii, cât și operatorii acestor site-uri cu privire la principiile adoptate de Comisie în ceea ce privește instrumentele de comparare (IC). În stabilirea acestor principii, pe care IC ar trebui să le adopte, s-a ținut cont atât de interesele consumatorilor, cât și de posibilitățile și limitările operatorilor acestor site-uri. De aceea, principiile formulate nu sunt foarte rigide, și acordă o libertate atât operatorilor, cât și consumatorilor. Există și situații în care aceste principii nu pot acoperi pe deplin nevoile consumatorilor, dar și situații în care nevoile acestora sunt acoperite, în detrimentul operatorilor. Ținând cont și de dezvoltarea tehnologiei, probabil că într-un viitor nu prea îndepărtat aceste principii vor putea fi incluse în cadrul unor directive și vor putea fi implementate de către operatorii site-urilor de comparare.” Irina Chirițoiu, Director Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania.

targ online de nunti, botezuri si alte evenimente
NuntiBotezuriCumetrii.ro

Instrumentul de comparare trebuie înțeles ca o aplicație informatică pentru a compara produse și servicii online, indiferent de dispozitivul utilizat (laptop, smartphone, tabletă) sau de criteriul pe care se bazează comparația (preț, calitate, comentariile utilizatorilor). Aceste funcții (sau aplicații) sunt de asemenea acoperite de termenul „instrument de comparație” în măsura în care operatorii de motoare de căutare, site-urile turistice sau de rezervare de bilete, sau platformele de comerț electronic, acționând ca o piață pentru mai mulți comercianți, dezvoltă și ele funcții/aplicații dedicate pentru compararea produselor și serviciilor. Confruntându-se cu o abundență de informații on-line, consumatorii se bazează din ce în ce mai mult pe soluții simple și rapide, cum sunt site-urile de comparare, pentru a-și ușura luarea unei decizii. Astfel de instrumente de comparare pot spori gradul de informare a consumatorilor și  contribuie la transparența piețelor. Consumatorii apreciază posibilitatea oferită de instrumentele de comparare ca să poată compara produse sau servicii, să găsească oferte mai bune și să afle părerile diferiților utilizatori.” Dr. ec. Emil Bojin, vicepreședinte Asociația Pro Consumatori.

„Suntem bucuroși să informăm cititorii că experții Asociației Pro Consumatori (APC România) au participat la lucrările Grupului pentru instrumentele de comparare înființat de Comisia Europeana. Au fost examinate 910 site-uri de internet și 132 de aplicații informatice.  Grupul de lucru a constatat că 74% din consumatorii europeni au folosit astfel de instrumente, iar 40% le folosesc cel puțin o dată pe lună. Comportamentul consumatorilor este în mod clar influențat de aceste comparații, de pildă link-urile care includ opinii ale utilizatorilor sunt folosite de două ori mai mult decât celelalte, iar un link poziționat în partea de sus a ecranului are cele mai mari șanse să fie selectat. Pentru 79% din consumatori, cel mai important element urmărit în comparație este prețul. În ceea ce privește proprietarul instrumentului de comparație, în 84% din cazuri acesta este privat. Dintre utilizatori de astfel de servicii, 65% au întâmpinat probleme, de ex. produsul afișat nu era disponibil sau prețul afișat nu era cel final. O problemă serioasă o constituie existenta informațiilor privind relația dintre site și  comercianții care oferă produsele, astfel mai puțin de jumătate din site-uri au fost dispuse să informeze despre modelul lor de business, cine este furnizorul prețului sau care este relația instrumentului de comparație cu firmele incluse în liste. De asemenea, doar 34% din aceste site-uri au oferit informații privind posibilitatea de a face o reclamație.” Conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte Asociația Pro Consumatori.

Mai multe informatii poti citi aici:
http://www.apc-romania.ro/ro/i-nu-cumpara-fara-sa-compari-ue-si-siteurile-de-comparare-a-produselor/MzU1LTE.html

Nunta/Botez/Petrecere..? Hai la Targ!