Jumătate dintre mașinile rulate au fost vândute în 2022 fără a se menționa țara lor de origine. Potrivit Cebia, companie care monitorizează piața de publicitate auto și care a analizat un eșantion de 252.000 de mașini listate, ponderea mașinilor pentru care clienții nu știau din reclamă de unde provin erau exact 51,61% din ofertă. BMW-urile au fost cele mai frecvente dintre vehiculele care nu aveau proveniența declarată la momentul vânzării.

Pe piața din România, mașinile Volkswagen sunt cele mai vândute, urmate de mașinile BMW. Cu toate acestea, în cazul mașinilor pentru care vânzătorii nu au indicat proveniența, ponderea mașinilor BMW a depășit-o pe cea a mașinilor Volkswagen (14,8% vs. .13,2%). Sunt în majoritate mașini importate din străinătate. Este logic ca BMW-urile să fie predominante în rândul mașinilor pentru care cumpărătorii nu cunosc țara de origine. Este cea mai căutată marcă de mașini de lux din România, ceea ce face posibil să câștigi mai mulți bani din vânzarea lor”, spune Martin Pajer, CEO al Cebia, o companie care îi ajută pe șoferi să verifice istoricul mașinilor uzate pentru a evita să fie victimele fraudelor. În funcție de țara de origine, diferența de preț a unui BMW de 10 ani poate ajunge la 15.000 de lei, a spus el. A treia cea mai răspândită marcă de automobile pentru care dealerii nu au precizat originea a fost Mercedes-Benz (11,68%), iar ponderea mașinilor marca Audi a fost de 8,75%.

Originea ascunsă merge adesea mână în mână cu accidente ascunse

Problema, potrivit lui Martin Pajer, este că, dacă mașinile nu au originea precizată, există un motiv pentru asta, de cele mai multe ori. Deși dealer-ul poate nici măcar să nu cunoască țara reală de origine, nu este neobișnuit ca dealerii să nu o menționeze pentru a crește prețul vehiculului. Țara de origine nu este menționată pe certificatul de înmatriculare și poate fi aflată, de exemplu, verificând istoricul mașinii. Țara de origine poate fi dezvăluită datorită înregistrărilor producătorului conținute în sistemul de verificare a istoricului mașinii uzate de la Cebia. „Clienții ar trebui să întrebe dealerii de unde a venit mașina și unde a fost condusă. În ceea ce privește uzura, există adesea o diferență între dacă un vehicul a fost condus pe drumurile germane sau, de exemplu, pe coasta Spaniei. Mai mult decât atât, mașinile sunt adesea importate din Europa de Vest, moriv pentru care ar fi mai greu de vândut în Germania, de exemplu”, spune Pajer.

Dacă un dealer ascunde adevărata origine a unei mașini, este foarte probabil ca el să ascundă altceva, cum ar fi un vitezometru dat înapoi, sau accidente și avarii. Și asta poate fi o problemă serioasă„, avertizează Pajer. Totuși, pe lângă verificarea istoricului autovehiculului, se poate afla și dacă mașina are un turometru fals, dacă a fost accidentat serios sau avariat și câte avarii s-au produs, se pot vedea fotografii cu mașina după un accident, anul real de fabricație și prima înmatriculare, pentru a descoperi dacă vehiculul a fost furat și multe alte informații interesante. Puteți verifica mașini din toată Europa. Datele din sistem datează de până la 30 de ani. Cebia oferă și verificarea auto direct pe portalurile de publicitate Autovit, OLX, Carzz și Lajumate.