Noua epocă a cerințelor de reglementare determinate de criza financiară globală aduce multe provocări industriei financiare. Cel mai eficient mod de a îndeplini aceste cerințe este prin intermediul tehnologiei de reglementare, iar din acest punct de vedere Saxo Bank se află în prima linie a progresului.
Reglementarea și tehnologia sunt două dintre cele mai importante mega-tendințe care au mișcat plăcile tectonice din lumea finanțelor mondiale. În urma crizei financiare, autoritățile din toată lumea au introdus o serie de reglementări noi, cuprinzătoare și mai prudente.
Băncile trebuie fie să-și adapteze operațiunile și să se alăture acestui curent al noilor reglementări sau pot încerca să adune laolaltă sisteme și fluxuri de lucru existente. Varianta din urmă poate funcționa din punct de vedere al conformității, dar costurile se vor aduna, inevitabil, și vor crea un blocaj pentru orice organizație globală. MiFID II, RGPD în Europa și obligațiile prevăzute de KYC (Know Your Customer – Cunoaște-ți clientul) și AML (Anti-Money Laundering – Combaterea spălării banilor) în mai multe domenii sunt doar câteva exemple asupra chestiunilor care au ținut ocupate instituțiile financiare în ultimii ani.
Aceste provocări sunt, în esență, modul pentru care regtech (tehnologia de reglementare) a devenit noua frontieră a sectorului financiar.
Acolo unde fintech este deseori folosită pentru a descrie soluții care se străduiesc să revoluționeze în mod fundamental serviciile financiare, regtech folosește tehnologia pentru a îndeplini obligații mai complexe de reglementare într-un mod mai eficient, astfel consolidând managementul riscului și consolidând gradul de conformitate. În câțiva ani, regtech va fi o parte integrantă a lanțului valoric, de la procesul de integrare la supravegherea infracțiunilor financiare la raportarea statutară.
Nelimitându-se doar la sectorul financiar, regtech are potențialul de a avea un puternic impact asupra mai multor industrii variate. Cu toate acestea, dat fiind că industria financiară este printre cele mai reglementate sectoare din lume, terenul este favorabil în mod natural pentru soluțiile regtech emergente și inovatoare.
Cel mai bun mod pentru a descrie Saxo Bank este ca fiind o companie tehnologică cu licență bancară, iar tehnologia se află în centrul modelului nostru de business încă din perioada de început a internetului. Abordarea noastră cu privire la tehnologia de tranzacționare și investiții a fost aplicată managementului riscului bancar și cadrului de conformitate.
În mod convențional, aceste zone sunt percepute ca fiind centre de cost în modelele de afaceri ale majorității băncilor. La Saxo Bank, am ales o cale diferită de a folosi tehnologia și, în consecință, de a transforma centrele de cost tradiționale în surse de venit și avantaje competitive.
De asemenea, aceasta este diferența cheie între a furniza doar software ca serviciu (‘Software as a Service’) participanților din industria financiară și a livra servicii bancare (‘Banking-As-a-Service’) așa cum livrează Saxo Bank celor peste 120 de parteneri. Un factor decisiv în cazul serviciilor bancare nu este doar de a avea acces la piețele globale de capital și infrastructura pentru tranzacționare și investiții, ci și de a susține oferta prin soluții eficiente regtech și de management al riscului. Ca atare, un consultant robotic, de exemplu, se poate concentra pe deplin pe furnizarea unei experiențe excelente clientului și pe alocarea activelor, în timp ce un partener precum Saxo Bank nu doar că oferă acces la piețele globale de capital, ci și sisteme de raportare statutară, detectarea infracțiunilor financiare și managementul riscului.
Instituțiile financiare care, în timp, nu reușesc să folosească tehnologia pentru a se adapta eficient la reglementările tot mai frecvente neglijează mediul în schimbare din jurul lor. Încercarea de a respecta obligațiile stabilite de către autoritățile de reglementare prin procese manuale fac ca o organizație să fie predispusă erorilor umane și scăpărilor în cadrul fluxurilor dintre funcțiile și departamentele cheie.
Efectiv, regtech devine ingredientul magic ce permite scalabilitatea instituțiilor financiare într-un mediu cu un număr tot mai mare de cerințe de reglementare.
La Saxo Bank, implementăm noile tehnologii, precum învățarea automatizată și inteligența artificială, în cadrul nostru de reglementare, de exemplu pentru a accentua procedurile de detectare a infracțiunilor financiare și pentru a scana automat prin mii de tranzacții. Prin învățarea automatizată, algoritmul se îmbunătățește constant și găsește noi tipare ce ar fi dificil (sau ar lua prea mult timp) de procesat manual.
Un factor important pentru orice instituție financiară în ceea ce privește regtech este colaborarea cu partenerii externi și cu vânzătorii. Cadrul Saxo Bank pentru regtech este construit pe bazele a câtorva vânzători de date și parteneri externi ale căror sisteme și cunoștințe le folosim în propria noastră ofertă.
Regtech este o parte importantă a planurilor de viitor ale Saxo Bank de a explora și de a beneficia de oportunitățile ce vin cu noua tehnologie, respectând, în același timp, reglementările. Cu toate acestea, doar digitalizarea nu poate rezolva orice cerință de reglementare, iar unele procese încă necesită intervenția umană. Cu ajutorul tehnologiei inteligente, ne putem îmbogăți baza pentru luarea deciziilor de către angajații noștri din toată lumea.
O mai bună folosire a soluțiilor regtech este necesară pentru orice instituție financiară pentru a consolida lanțul valoric și pentru a se ajusta la piețe și domenii multiple.
Analiza de Steen Blaafalk, Chief Financial & Risk Officer, Saxo Bank
Despre Saxo Bank
Saxo Bank Group (Saxo) este un specialist fintech de top, axat pe tranzacționarea multi-asset și investiții, livrând serviciul ‘Banking-as-a-Service’ clienților instituționali.
Timp de peste 25 de ani, misiunea Saxo a fost de a democratiza investițiile și tranzacționarea, ajutând clienții prin facilitarea accesului neîntrerupt la piețele globale de capital prin tehnologie și expertiză.
În calitate de bancă complet licențiată și reglementată, Saxo permite clienților săi direcți să tranzacționeze clase multiple de active în piețele financiare globale cu ajutorul unui cont unic și de pe mai multe terminale. În plus, Saxo furnizează clienților instituționali cum sunt băncile sau brokerii execuție multi-active, servicii de brokeraj de prima mână și tehnologie de tranzacționare, susținând întregul lanț valoric, furnizând servicii bancare (Banking-as-a-Service – BaaS).
Platformele de tranzacționare premiate ale Saxo sunt disponibile în peste 20 de limbi și constituie baza tehnologică a peste 100 de instituții financiare din toată lumea.
Fondată în 1992, cu prima platformă de tranzacționare online lansată în 1998, Saxo Bank a fost o companie Fintech chiar înainte ca termenul să se fi inventat. Cu sediul central la Copenhaga, Saxo Bank are astăzi peste 1500 de angajați în centrele financiare din toată lumea, inclusiv Singapore, Shanghai, Tokyo, Hong Kong, Londra, Paris, Zurich și Dubai.