BRD – Groupe Societe Generale deschide Sezonul Franța-România cu expoziția „Specii de Spații”, cu lucrări din colecția de artă contemporană Société Générale. Expoziția va fi inaugurată pe 18 aprilie, în prezența artistului francez Julien Prévieux, și va putea fi vizitată până pe 14 iulie 2019.

Expoziția reunește 24 de lucrări din colecția de artă contemporană Société Générale, expuse la sediul central al băncii de la Défense. Curatorul expoziției, Mihnea Mircan, ia drept reper conceptual textul Espèces d’espaces (1974), de Georges Perec, un eseu ce examinează diferențele dintre spații domestice și publice, locuri reale și locuri imaginare.

Selecția reflectă diversitatea colecției Société Générale, în subiecte, medii și stiluri, dar și în privința generațiilor și ariilor geografice din care provin artiștii. Ea privilegiază lucrări din ultimul deceniu, și pune în valoare câteva momente-cheie din Colecția Société Générale, ce servesc ca puncte de plecare pentru explorarea discursurilor majore din pictura, sculptura și fotografia contemporană. Lucrărilor din colecție li se adaugă 4 „studii de caz”, în care artiștii prezenți în Colecție – Farah Atassi, Julien Prévieux, Danica Dakić și Florian & Michael Quistrebert – prezintă secțiuni mai ample din practica lor artistică.

Un proiect separat, dar înrudit din punct de vedere tematic, expoziția Spațiu (continuare și sfârșit), realizată în colaborare de artiștii Iulia Nistor și Achraf Touloub, va putea fi vizitată la Rezidența BRD Scena9 între 19 aprilie și 16 iunie. Cei doi artiși vor fi prezenți și la vernisajul expoziției care va avea loc pe 19 aprilie.

Mihnea Mircan este curator și scriitor. A fost director artistic al Extra City Kunsthal, Anvers, din 2011 până în 2015, și curator de expoziții la instituții precum Muzeul Național de Artă Contemporană și Salonul de Proiecte din București, Stroom Den Haag (Haga), Fundația David Robert (Londra) sau Fondation d’entreprise Ricard (Paris). A fost curator al Pavilionului României în 2007 la Bienala de la Veneția și redactor-șef al mai multor cărți, inclusiv monografii și cataloage de expoziții despre Pavel Büchler, Laure Prouvost și Jean-Luc Moulène.

Cele două expoziții discută problema locului pe care îl imaginează lucrarea de artă, ‘scenografia’ sa internă și a spațiului pe care ea îl ocupă, în relație cu arhitectura și cu alte lucrări dintr-o expoziție. «Specii de Spații» de la MNAR aduce laolaltă lucrări din colecția Société Générale Paris într-un design expozițional care țese legături inedite între felul în care artiștii descriu sau inventează decoruri și spațiul celor două săli de muzeu, la rândul lor rezultate foarte diferite ale istoriei complicate, din punct de vedere politic și architectural, a Palatului Regal. La Rezidența BRD Scena 9, expoziția semnată de Achraf Touloub și Iulia Nistor grupează lucrări existente și intervenții directe în spațiul expozițional, care fie modifică funcții ale obiectelor de acolo, ori aproape dispar, camuflate intr-o aparență de utilitate practică”, declară curatorul Mihnea Mircan.

Suntem fericiți să deschidem sezonul francez în România cu o selecție remarcabilă din colecția de artă contemporană Société Générale, perechea „în oglindă” a expoziției de artă românească găzduită timp de câteva luni la sediul central al băncii de la Paris. Susținerea pe care o acordăm culturii și artei se bazează pe crezul că acestea trebuie să fie, pe de o parte, accesibile pentru toate categoriile de public, și, pe de altă parte, exemplare și capabile să inspire noi generații de creatori. Pentru că tema centrală este spațiul, ne integrăm în concept și prin spațiul Rezidenței BRD Scena9, în care propunem o continuare a dialogului între culturi, și îi invit pe cât mai mulți iubitori ai artei să-i treacă pragul în timpul Sezonului Franța-România”, a spus François Bloch, CEO, BRD – Groupe Societe Generale.

Picturile artistei de origine română Iulia Nistor provoacă privitorul și pune sub semnul întrebării potențialul dezorientării, prin suprapunerea mai multor straturi de vopsea și, în același timp, înlăturarea lor repetată. Lucrările de pictură, sculptură și video ale lui Achraf Touloub sunt realizate cu intenția de a fi “une mise en abyme” prin felul în care repun în scenă experiența realității, fanteziile, halucinațiile, iluziile optice căpătând aceeași valoare ca realitatea.

Cele două evenimente din România, Specii de Spații și „Spațiu – continuare și sfârșit”, realizate cu susținerea și implicarea BRD – Groupe Societe Generale, reflectă succesul expoziției „Lux. Une énergie roumaine” prin care Société Générale din Paris aduce recunoaștere artei contemporane românești. Expozitia expune publicului parizian lucrările artiștilor români: Radu Belcin, Mircea Cantor, Oana Farcaș, Adrian Ghenie, Flavia Pitiș, Mircea Suciu și Bogdan Vlăduță, în perioada 29 noiembrie 2018 – 17 aprilie 2019.

Una dintre piesele centrale ale expoziției Specii de Spații de la București este intitulată Pickpocket / Hoțul de buzunare, sculptura abstractă din aluminiu a tânărului artist francez Julien Prévieux, laureat al Premiului Marcel Duchamp în 2014, prin care autorul dorește să „fure”, așa cum sugerează și titlul, sensul original al formelor folosite. Sculptura a fost expusă la Centrul Pompidou în 2015.

BRD – Groupe Societe Generale, în calitate de partener strategic al Sezonului Cultural Franța-România 2019, își va alinia proiectelele culturale locale la spiritul și tematicile Sezonului, privilegiind creația contemporană și proiectele care propun o continuitate sau perspective de colaborare și după Sezon. Printre proiectele comunicate de BRD sub umbrela Sezonului se numără turneele SoNoRo Conac și Stradivarius, muzeul digital Micro-folie de la Sibiu, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu și festivalul Circulation și proiecte de robotică și tehnologie „Robotica – un nou sport de echipă”, „Robots in the City” sau „Fête de la Science”.

Despre BRD – Groupe Societe Generale

BRD – Groupe Societe Generale este a treia cea mai mare bancă a României și cea mai extinsă rețea bancară privată a țării. Bancă universală care oferă servicii atât persoanelor fizice, cât și companiilor, BRD face parte din Grupul Société Générale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare.

Ca actor social, BRD investește în cultură, educație, tehnologie și sport, sprijinind proiecte care construiesc, dezvoltă, cresc o nouă generație și aduc valoare pe termen lung. BRD privește cultura și educația drept piloni esențiali de dezvoltare ai societății, încurajând proiecte inovatoare, cu potențial de a fi recunoscute și apreciate de tânăra generație.

Sub această viziune a fost creată Fundația9, care coordonează platforma de jurnalism cultural Scena9, centrul cultural Rezidența BRD Scena9 din București si Fondul de cinema Lucian Pintilie, care ofera granturi regizorilor de film debutanți. În cultură, banca investește în proiecte de muzică clasică și artă contemporană. În educație, BRD a creat Școala9, o platformă de jurnalism specializat, și sprijină programe care susțin demersul profesorilor din sistemul formal, dar și planuri, idei și proiecte în domeniul inovării și al tehnologiei. Proiectele susținute de BRD în Sezonul Franța-România se grupează în jurul acestor axe majore: două expoziții de artă contemporană (”Specii de spații” la Muzeul Național de Artă al României și ”Spațiu (continuare și sfârșit)” la Rezidența BRD Scena9), muzeul virtual Micro-folie de la Sibiu, fotografie (Festivalul ”Circulation”), muzică clasică (turneele Stradivarius și SoNoRo Conac), dar și proiectele de robotică și tehnologie (”Robotica – un nou sport de echipă ”, ”Robots in the City” sau ”Fête de la Science”).

Colecția de artă contemporană Société Générale

Colecția Société Générale este o colecție de artă vie. Creată în 1995, conjugând pictura, fotografia și sculptura, colecția constituie un ansamblu eclectic de peste 1200 de lucrări și opere de artă.Expusă în sediile Grupului, menirea sa este aceea de a fi văzută de cât mai mulți oameni.

Angajați, publicul larg, parteneri, clienți, elevi sau studenți pot să o descopere în moduri variate și interacțiuni diverse : în timpul amenajărilor, al atelierelor artistice, prin parteneriate, împrumuturi sau expoziții în afara zidurilor.

Dezvoltarea colecției de-a lungul timpului este rezultatul unei politici de achiziție constantă și coerentă, care implică forțele active ale companiei: în fiecare an, colecția se mărește cu noi lucrări selecționate de un comitet ce reunește, alături de experți independenți, membri ai Direcției generale și colaboratori ai Grupului.

Așa cum o arată și lucrările prezentate în această expoziție, această politică de achiziții combină opere ale unor artiști recunoscuți și lucrări ale unor artiști tineri. Ea reflectă în egală măsură, direcția de dezvoltare internațională a Grupului, cu un interes crescut pentru piețele emergente din Europa, Africa sau Asia.

Colecția Société Générale este o expresie a politicii de mecenat cultural durabil, cuprinzătoare și deschise, în fază cu valorile Grupului.