Vanzarile cu pret redus au fost verificate de ANPC

Acasa/COMUNICATE DE PRESA, Informatii UTILE, social/Vanzarile cu pret redus au fost verificate de ANPC
  • Advertising4U.RO-advertising.and.media.solutions-Comunicate.de.presa.Info.Evenimente.Media.NEWS

In perioada 15-25 ianuarie 2013, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale in cadrul vanzarilor cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale).

Date sintetice:

– Au fost controlati 967 operatori economici care desfasurau vanzari cu pret redus la produsele nealimentare;

– La 681 operatori economici dintre cei 967 controlati, reprezentand 70,42 %, s-au depistat abateri de la prevederile legale.

Masuri dispuse si sanctiuni aplicate:

– Pentru abaterile constatate operatorilor economici li s-au aplicat 741 sanctiuni, dintre care 377 amenzi contraventionale si 364 avertismente.

– Valoarea totala a amenzilor aplicate s-a ridicat la 1.205.150 lei.

Bogdan Cristian Nica, Presedintele ANPC:Vanzarile cu pret redus sunt atractive pentru fiecare dintre noi. Totusi, trebuie sa fim atenti daca oferta mai este valabila, daca pretul este cel prezentat in oferta. Reducerea trebuie sa fie anuntata clar si vizibil, iar pretul nou trebuie sa fie alaturi de cel anterior, care este barat sau prin marcarea “pret nou”/”pret vechi””.

Deficiente constatate:

1. Respectarea prevederilor legale privind vanzarile promotionale

Vanzarille promotionale pot avea loc in orice perioada a anului si se refera la produsele disponibile. Produsele promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.

S-au constatat abateri privind vanzarile promotionale la 246 operatori economici, reprezentand 25,43 % din totalul operatorilor controlati. Neregulile au fost descoperite in judetele: Alba (5), Arad (15), Arges (7), Bacau (21), Bihor (3), Bistrita-Nasaud (7), Brasov (1), Buzau (7), Cluj (2), Constanta (3), Dambovita (2), Dolj (6), Galati (12), Harghita (9), Hunedoara (3), Ialomita (3), Mehedinti (10), Mures (9), Neamt (24), Olt (4), Prahova (13), Satu Mare (10), Sala j(2), Sibiu (31), Suceava (21), Teleorman (7), Timis (1), Valcea (1), Vrancea (3) si Bucuresti (4).

jud. Arad: operatorii economici la care s-au descoperit nereguli desfasurau vanzari promotionale fara sa informeze consumatorii despre perioada promotiei sau despre faptul ca oferta era valabila numai in limita stocului disponibil;

jud. Bacau: unii operatori economici controlati nu aveau informatii afisate despre perioada aferenta vanzarilor promotionale practicate si tipul reducerii;

jud. Cluj: unii operatori economici desfasurau vanzari promotionale fara sa informeze consumatorii pentru perioada sau stocul disponibil;

jud. Constanta: afisarea preturilor la obiectele din cristal pentru care oferta promotionala era valabila in limita stocului disponibil nu era facuta la loc vizibil si lizibil, la alt operator economic perioada de reduceri promotionale era depasita, iar la altul lipsea sintagma „In limita stocului disponibil” de pe afisul care anunta reducerile promotionale.

2. Respectarea prevederilor legale privind vanzarile de soldare:

-perioadele de soldari se stabilesc de comerciant , intre urmatoarele limite:

a) perioada 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna – iarna;

b) perioada 1 august – 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara – vara.

Orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice obligatoriu data de debut si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii, daca operatiunea nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.

S-au constatat abateri privind vanzarile de soldare la 16 operatori economici, din judetele Bihor (3), Constanta (2), Covasna (1), Dolj (1), Hunedoara (1), Maramures (2), Mehedinti (1), Neamt (1), Prahova (1) si Bucuresti (3).

jud. Bihor: lipsa informatiilor necesare consumatorilor privind data de debut, durata şi sortimentul de marfuri supus soldarii.

jud. Constanta: sortimentul de marfuri nu era trecut pe afisul care anunta aceasta forma de reducere de preturi, fiind specificata numai perioada de desfasurare, perioada de desfasurare a reducerilor de soldare nu era specificata pe afisul de la intrarea in magazin sau la rafturile cu produse soldate, ci numai in zona caselor de marcat.

jud. Dolj: erau desfasurate vanzari de soldare fara a informa consumatorii privind perioada de soldare.

Bucuresti: operatorii economici desfasurau vanzari de soldare (la paltoane si geci, respectiv costume barbatesti si jachete, precum si creme, oje si lotiuni cosmetice), fara sa anunte printr-un afis despre tipul de reducere practicat, data de debut si durata acesteia, sortimentul de marfuri supus soldarii sau sa informeze corect despre reducerea de pret.

jud. Hunedoara: operatorul economic nu notificase la primarie cu documente despre decizia de a desfasura vanzari de soldare.

targ online de nunti, botezuri si alte evenimente
NuntiBotezuriCumetrii.ro

3. Respectarea prevederilor legale privind vanzarile de lichidare : vanzarea de lichidare printr-o reducere de preturi are ca efect vanzarea accelerata a totalitatii sau numai a unei parti din stocul de produse dintr-o structura de vanzare cu amanuntul. Vanzarile de lichidare sunt supuse notificarii in baza unui inventar detaliat al marfurilor de lichidat intocmit de comerciant, care este obligat sa justifice cu documente legale provenienta produselor respective.

Pe durata vanzarilor de lichidare se pot lichida numai produsele inscrise in lista de inventar aferenta notificarii si aflate in stoc la data depunerii/transmiterii notificarii.

S-au constatat abateri privind vanzarile de lichidare la 10 operatori economici, din judetele Alba (1), Bacau (1), Constanta (1), Covasna (2), Gorj (1), Iasi (2), Satu Mare (1) si Vaslui (1).

jud. Alba: se practica vanzarea cu pret redus la confectii textile (“fuste, compleuri, pantaloni, jachete, blugi”) , fara a se specifica pe afis ca este lichidare de stoc, data debutului, sortimentul de marfuri supuse vanzarii de lichidare si mentiunea ca este in limita stocului disponibil.

jud. Bacau: nu erau afisate data de debut si durata vanzarilor.

jud. Constanta: lichidare de stoc la produse textile de sport, fara a se specifica, in spatiul de vanzare, durata acesteia.

jud. Gorj: s-a constatat lipsa informatiilor privind data de debut a vanzarii de lichidare, precum si durata acesteia. jud. Iasi: nu aveau afisata perioada de reducere de lichidare.

jud. Satu Mare: exista expusa la comercializare o garnitura de mobila pentru sufragerie, anuntata ca vanzare de lichidare, fara ca operatorul economic sa poata dovedi cu documente justificative faptul ca a depus notificare la primarie, in baza unui inventar detaliat al marfurilor de lichidat.

jud. Vaslui: desfasura vanzari de soldare la incaltaminte, fara sa notifice la primaria din raza teritoriala cu cel putin 15 zile inainte de inceperea acestora.

4. Reguli de fixare si publicitate a preturilor orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta si trebuie sa fie mai mica decat acesta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus, iar orice anunt de reducere de pret se face prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat sau prin mentiunea „pret nou”/ „pret vechi” .

S-au constatat abateri privind regulile de fixare si publicitate a preturilor la 65 operatori economici, din judetele Alba (5), Arges (6), Braila (11), Constanta (12), Covasna (7), Harghita (4), Iasi (7), Satu Mare (4), Salaj (1), Teleorman (2), Vrancea (4) si Bucuresti (2), reprezentand 6,72 % din totalul operatorilor controlati.

jud. Arad: modul de indicare a preturilor produselor supuse reducerilor nu respecta regulile de fixare si publicitate a preturilor valabile pentru vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora.

jud. Braila: reduceri in diferite procente, de la 15% pana la 75%, fara inscrierea pe fiecare produs sau grupa de produse identice a mentiunilor „pret vechi”/„pret nou” sau a procentului de reducere si a pretului nou langa cel vechi barat.

jud. Constanţa: operatorii economici desfasurau vanzari cu pret redus, fara sa respecte regulile de fixare si publicitate a preturilor, valabile pentru toate vanzarile cu pret redus (soldare, lichidare, promoţionale etc).

jud. Sibiu: regulile de fixare si publicitate a preturilor aferente vanzarilor cu pret reduse nu erau respectate.

5. Respectarea prevederilor legii privind combaterea practicilor incorecte in cazul publicitatii

S-au constatat practici incorecte la 13 operatori economici, din judetele Alba (1), Arges (1), Covasna (1), Ilfov (8), Prahova (1) si Satu Mare (1).

jud. Arges: perioada de promotii se incheiase, dar anuntul pubicitar mai exista la momentul controlului.

jud. Covasna: s-a constatat ca unele produse aflate la comercializare aveau preturi diferite la raft, fata de cele de la casa de marcat.

jud. Prahova: publicitate pentru un produs de incaltaminte, desi acesta nu exista pe stoc, (controlul a pornit de la reclamatia unui consumator).

Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cu pret redus:

  1. sa verifice daca oferta mai este valabila in momentul respectiv;
  2. sa verifice daca reducerea de preturi anuntata corespunde realitatii (verificarea pretu-lui la cititoarele de pret din magazine sau direct la casa);
  3. la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2” trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare;
  4. sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara;
  5. sa stie ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie exprimat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat, fie prin mentiunile „pret nou”/ „pret vechi” langa sumele corespunzatoare, fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

Nunta/Botez/Petrecere..? Hai la Targ!