Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale (RASCI) subliniază necesitatea actualizării legislației privind publicitatea medicamentelor fără prescripție medicală (OTC) în România. RASCI propune extinderea publicității digitale pentru aceste medicamente în cadrul legislativ existent, într-un mod controlat și sigur, pentru a proteja și informa corect consumatorii și pacienții. Propunerea RASCI vizează modificarea OMS 194/2015, care în prezent interzice publicitatea medicamentelor OTC pe rețelele de socializare și pe alte platforme online.

Conform Directivei 2001/83/CE și recomandărilor Consiliului Concurenței, RASCI propune un cadrul legal modern, care vizează integrarea mediului digital ca formă sigură de comunicare și promovare a medicamentelor OTC.

„În contextul creșterii exponențiale a utilizării internetului și a rețelelor sociale în viața cotidiană a pacienților și consumatorilor din România, integrarea acestui mediu în strategia de comunicare și promovare a medicamentelor OTC este esențială. Promovarea medicamentelor OTC în mediul digital este nu doar o adaptare la realitățile moderne, dar și o oportunitate de a oferi pacienților și consumatorilor români acces la informații corecte și verificate, contribuind astfel la educarea și responsabilizarea lor”, a declarat Costin Vasilescu, Președinte RASCI.

Propuneri concrete pentru o reglementare echilibrată și sigură

Modificările propuse de RASCI includ reguli stricte și specifice pentru publicitatea medicamentelor OTC în social media și aplicații mobile, aliniate cu practicile din alte state membre ale Uniunii Europene, precum Italia, Franța și Belgia. Printre principalele măsuri se numără:

  • Implementarea unui sistem unitar de reglementare, inspirat din modelele altor state membre UE, precum Italia, care să asigure promovarea corectă și evitarea practicilor înșelătoare. Conform acestuia, publicitatea medicamentelor OTC pe platformele digitale ar urma să fie supervizată de Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România (ANMDMR), respectarea normelor fiind asigurată printr-un sistem de evaluare și aprobare prealabilă.
  • Dezactivarea opțiunilor de interacțiune publică (comentarii, evaluări, distribuiri) pentru a proteja integritatea materialelor publicitare.
  • Elaborarea unui ghid specific de instrucțiuni adaptat fiecărei platforme digitale, care să asigure claritate și coerență în promovarea medicamentelor OTC, dar și sancționarea corespunzătoare a oricăror abateri.

Beneficiile unei astfel de reglementări

Prin permiterea publicității medicamentelor OTC în mediul digital, RASCI urmărește să îmbunătățească accesul publicului la informații corecte și verificate. Acest demers va contribui la educarea și responsabilizarea pacienților și consumatorilor români, oferindu-le instrumentele necesare pentru a lua decizii informate privind sănătatea lor.

Totodată, se vizează stabilirea unui cadru modern pentru controlul și supravegherea publicității digitale a medicamentelor fără prescripție medicală (OTC). Prin introducerea unui sistem de avizare prealabilă și monitorizare post-implementare, s-ar asigura atât o informare corectă a publicului, cât și un suport important pentru activitatea autorităților, permițându-le să monitorizeze și să controleze mai eficient conținutul promovat online. Astfel, această inițiativă ar urma să contribuie la protejarea consumatorilor și pacienților și la consolidarea încrederii în informațiile disponibile pe platformele digitale.

„RASCI apreciază deschiderea și eforturile autorităților de reglementare în discuțiile privind actualizarea legislației, astfel încât aceasta să fie aliniată cu realitatea digitală actuală. Suntem recunoscători pentru colaborarea constructivă și pentru implicarea partenerilor din industrie în adoptarea celor mai bune practici internaționale. În contextul numeroaselor urgențe din domeniul sănătății, subliniem necesitatea de a avansa în acest demers. Un pas ferm în această direcție ar reprezenta un progres semnificativ în informarea corectă și responsabilizarea publicului, contribuind la îmbunătățirea sănătății publice pe termen lung”, a declarat Diana Mereu, Director Executiv RASCI.

Despre RASCI

RASCI (Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale), www.rasci.ro reunește producători, importatori și distribuitori de medicamente eliberate fără prescripție medicală (OTC), suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, activi pe piața din România: Bayer ConsumerHealth, Haleon, Kenvue, Sanofi, Reckitt, Fildas, Antibiotice, Perrigo, Zentiva, Angelini, Dr. Reddy’s, Sun Wave Pharma, Alcon, Sandoz, L’Oreal, DY Nutrition, BAUSCH+LOMB, Alkaloid. Asociația urmărește ȋn toate acțiunile sale informarea, educarea și responsabilizarea consumatorilor și pacienților români, implicit prin campania educațională inițiată și derulată de asociație „Despre sănătate, cu responsabilitate”, http://aleginformat.ro/. Prin activitatea sa curentă, asociația încurajează cele mai ridicate standarde de etică în afaceri și susține transformarea într-un mediu concurențial echitabil, începând chiar cu membrii săi care au aderat la Codul Etic al asociației. Scopul principal al RASCI este să asigure claritatea și obiectivitatea informației atât la nivelul populației, principalul beneficiar al produselor reprezentate, cât și la nivelul profesioniștilor din domeniul sănătății, cei care zilnic dau sfaturi și indicații de utilizare ale acestora. RASCI este afiliată la AESGP (Association of the European Self-Medication Industry), www.aesgp.eu, organizație europeană non-profit care este vocea sectorului de îngrijire personală în Europa și care reunește mai mult de 2.000 de companii și asociații profesionale.