ANPC – Comunicat de presa

Acasa/COMUNICATE DE PRESA/social/ANPC – Comunicat de presa

In perioada 23 iulie – 03 august 2012, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat o actiune de control la nivel national care a vizat conformitatea si modul de etichetare, prezentare si publicitate a bauturilor racoritoare, a sucurilor si nectarurilor din fructe.

Au fost controlati 608 operatori economici (19 producatori, 109 distribuitori, 429 magazine, 51 statii de benzina), din care la un numar de 457 (peste 75%) au fost constatate deficiente.

A fost verificata o cantitate de 5.345 mii litri de produse (227 mii litri sucuri, 219 mii litri nectaruri si 4.899 mii litri bauturi racoritoare), din care 415,5 mii litri, reprezentand 7,78% din cantitatea controlata (1,7 mii litri sucuri, 0,8 mii litri nectaruri si 413 mii litri bauturi racoritoare), nu se incadrau in prevederile legale in vigoare, privind protectia consumatorilor.

Bogdan Cristian Nica, presedintele ANPC: ”Atentie la perioada de canicula. Trebuie sa fim atenti si responsabili la ceea ce consumam. Consumul de sucuri si bauturi racoritoare creste in aceasta perioada, iar noi trebuie sa fim informati. Atat conditiile de depozitare, cat si aspectul produsului trebuie luate in calcul. Nu uitati sa consultati si eticheta si sa urmati indicatiile producatorului in ceea ce priveste consumul de sucuri si bauturi racoritoare si pastrarea acestora”.

Au fost dispuse urmatoarele masuri:

  • Oprirea definitiva si retragerea de la comercializare a 1.348 litri de bauturi racoritoare, nectaruri si sucuri din fructe in valoare de aproximativ 3.300 lei, care erau improprii consumului uman (produse depozitate necorespunzator sau cu data durabilitatii minimale depasita).
  • Oprirea temporara de la comercializare a aproximativ 369 mii litri de bauturi racoritoare, nectaruri si sucuri din fructe in valoare de 259 mii lei, pana la remedierea neconformitatilor constatate.
  • Aplicarea de 480 sacnctiuni contraventionale din care 218 avertismente si 262 amenzi in valoare de 644.350 pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor.

S-au constatat urmatoarele abateri:

Calitatea produselor

  • Comercializarea de produse cu data durabilitatii minimale depasita;
  • Comercializarea produselor cu ambalaje deformate, respectiv cu inchiderea neetansa.

Informatiile obligatorii inscrise

  • Lipsa sau inscriptionarea incorecta a denumirii sub care se vinde produsul;
  • Lipsa inscrierii denumirii produsului, utilizandu-se numai denumirile comerciale;
  • Lipsa mentiunii ”Cu indulcitori” din denumirea produsului, desi acestia se regaseau in lista ingredientelor;
  • Lipsa inscrierii in denumirea sub care se vinde produsul a caracteristicii ”carbogazoasa”/”necarbogazoasa”;
  • Lipsa inscrierii alaturi de denumirea sub care se vinde produsul a informatiei ”obtinut din sucuri concentrate” sau “obtinut partial din sucuri concentracte”;
  • Inscrierea pe etichete a unor informatii eronate, abuzive sau confuze;
  • Lipsa etichetelor cu elemente de identificare-caracterizare;
  • Inscrierea eronata/incomplete a listei ingredientelor sau lipsa inscrierii acesteia;
  • Bauturi care nu aveau precizat in lista ingredientelor continutul procentual de suc de fructe, desi acesta aparea in denumirea sub care se vinde produsul;
  • Lipsa inscrierii categoriei aditivilor utilizati in fabricatie;
  • Lipsa inscrierii pe etichete a atentionarii “Poate afecta negativ activitatea copiiilor si atentia acestora”, in cazul mentionarii in lista ingredientelor a colorantilor;
  • Lipsa mentionarii pe etichete a tratamentului termic utilizat;
  • Ilustarea pe etichete a fructelor/portiuni vegetale, desi produsul continea numai arome;
  • Lipsa inscriptionarii in acelasi camp vizual a denumirii sub care se vinde produsul, a cantitatii nete si a datei durabilitatii minimale;
  • Lipsa inscrierii sau inscriptionarea eronata a datei durabilitatii minimale;
  • Lipsa totala sau partiala a elementelor de identificare si caracterizare traduse in limba romana;
  • Traducerea incorecta a informatiilor inscrise pe eticheta originala a produselor;
  •  Informatii inscrise cu caractere foarte mici, greu vizibile, in locuri necontrastante;
  • Lipsa informatiilor privind denumirea si adresa sediului social al importatorului/distribuitorului;
  • Lipsa etichetarii nutritionale;
  • Lipsa inscrierii conditiilor de pastrare/depozitare;
  • Abateri privind desfasurarea promotiilor publicitare.

Conditiile de depozitare si comercializare a bauturilor racoritoare, sucurilor si nectarurilor din fructe

  • Depozitarea produselor sub actiunea razelor de soare

Abateri privind afisarea preturilor

  • Lipsa afisarii sau afisarea intr-o forma echivoca a preturilor;
  • Lipsa afisarii pretului pe unitate de masura

Alte abateri:

  •  Lipsa documentelor de provenienta;
  • Neafisarea denumirii societatii si/sau a orarului de functionare;
  • Lipsa afisarii Codului Unic de Inregistrare la Registrul Comertului;
  • Nerespectarea orarului de functionare;
  • Lipsa afisarii numerelor de telefon ANPC/CJPC la care consumatorii pot adresa reclamatii.

 Sfaturi pentru consumatori:

  • Acordati o atentie deosebita cand cumparati sucuri, nectaruri din fructe si bauturi racoritoare, modului de prezentare a ambalajului, a etanseitatii recipientelor; in cazul in care ambalajul este bombat rezulta ca a inceput procesul de fermentare;
  • Atentie la aspectul produselor in ceea ce priveste prezenta suspensiilor care pot proveni de la nerespectarea temperaturilor de depozitare/expunere;
  • Atentie la conditiile de depozitare, atat in magazine, cat si la domiciliu, urmand indicatiile producatorului ;
  • In cazul sucurilor si nectarurilor din fructe, odata deschise, acestea trebuie consumate intr-un timp relativ scurt si in conditii de refirigerare ;
  • Cititi cu atentie eticheta si cumparati numai acel produs care corespunde preferintelor dvs.;
  • Refuzati produsele care au data durabilitatii minimale modificata sau depasita;
  • La cumpararea produsului, solicitati si pastrati bonul fiscal pentru a putea proba in cazul in care doriti sa reclamati calitatea/siguranta unui produs.

Biroul de presa

Go to Top