Pe 15 martie, de Ziua mondială a drepturilor consumatorilor  asociaţiile de consumatori din întreaga lume lansează un apel la nivel mondial privind reducerea poluării cu plastic. Ziua mondială a drepturilor consumatorilor, coordonată de Consumers International, confederaţia de asociaţii a consumatorilor din întreaga lume, este marcată în fiecare an pe 15 martie pentru a sublinia importanţa protecţiei consumatorilor.

Materialul plastic este folositor în viaţa cotidiană, însă producţia şi consumul de plastic, mai ales cel de unică folosinţă, a devenit excesiv generând o adevărată problemă cu impact asupra ecosistemului şi a sănătăţii noastre. Măsurile luate în perioada pandemiei generată de COVID-19 au dus la creşterea poluării cu plastic, prin folosirea produselor de unică folosinţă precum măştile faciale, mănuşile şi ambalajele alimentare.

Consumatorii sunt preocupaţi tot mai mult de reducerea poluării cu plastic şi deja au început să ia măsuri în acest sens. Un studiu global din anul 2019 a evidenţiat faptul că există o reacţie puternică a consumatorilor faţă de amploarea deşeurilor de plastic: 82% din respondenţi folosesc instrumente de curăţare reutilizabile în loc de alternativa instrumentelor de plastic de unică folosinţă, 72% folosesc sacoşe reutilizabile la cumpărături, iar 62% folosesc sticle reutilizabile. În ciuda utilizării sporite a plasticului de unică folosinţă pe durata pandemiei, 55% din consumatori au devenit mai preocupaţi faţă de mediul înconjurător, iar 74% din consumatorii din Statele Unite, Europa şi America de Sud sunt dispuşi să cheltuiască mai mult pentru ambalaje reciclabile.

O schimbare sistemică a relaţiilor de pe piaţă este necesară la toate nivelurile: guverne, firme şi organizaţii de standardizare, pentru a face ca un consum sustenabil să devină o soluţie optimă pentru consumatori.  Pentru a se obţine impactul la scară internaţională, este necesară o dezvoltare în care opţiunile nesustenabile nu mai sunt viabile. Acest lucru se poate obţine prin câteva căi, respectiv  punerea la dispoziţie a unor alternative sustenabile, accesibile şi ieftine, construirea unei infrastructuri eficiente de reciclare sau măsuri pentru a asigura consumatorilor informaţiile de care au nevoie pentru a face o alegere în cunoştinţă de cauză.

De Ziua mondială a drepturilor consumatorilor din 2021 se lansează o campanie internaţională care se va concentra pe următoarele 7 acţiuni: Regândeşte, Refuză, Reduce, Refoloseşte, Reciclează, Repară şi Înlocuieşte. Consumatorii îşi pot reevalua obişnuinţele de consum pentru a reduce astfel folosirea materialului plastic; ei pot refuza obiectele de plastic care nu le sunt strict necesare; ei pot solicita alternative sustenabile din partea guvernelor şi producătorilor; ei pot reduce volumul de plastic pe care-l cumpără şi îl aruncă; ei pot să prelungească durata de viaţă a produselor de plastic prin refolosirea acestora; ei pot să depoziteze deşeurile de plastic în conformitate cu regulile stabilite de autorităţile locale; ei pot să repare aparatele ori de câte ori este posibil; ei pot să înlocuiască produsele sau ambalajele de plastic cu alternative sustenabile.

Doamna Helena Leurent, Director General al Consumers International, declara: „Poluarea cu materiale plastice este una din cele mai stringente probleme cu care se confruntă planeta noastră. Preocuparea consumatorilor în faţa acestei crize creşte tot mai mult, în întreaga lume. Consumatorii au un rol crucial în procesul de modelare a pieţei, iar organizaţia mondială a consumatorilor îi sprijină să mobilizeze producătorii şi autorităţile pentru a face astfel ca un consum sustenabil să fie accesibil pentru toţi”.

„De 31 de ani luptăm pentru apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor! Nu ne-a fost ușor având în vedere faptul că, în toți acești ani, puterea politică nu a sprijinit mișcarea consumeristă, ba dimpotrivă, a căutat să o elimine. Cei care au deținut pârghiile puterii politice în statul român nu au înțeles rolul unei societăți civile autentice – de apărător al drepturilor și intereselor cetățenilor. Aceștia și-au creat propria societate civilă reprezentată de rubedenii pentru a crea impresia unei democrații participative. Societatea civilă autentică reprezentată de câteva zeci de asociații și fundații este tot timpul hărțuită, fiindu-i blocate inițiativele prin mecanisme oculte. Puterea politică, în continuare, încearcă să ne suprime drepturile și libertățile civice prin tot felul de legi și inițiative legislative. Aproape zilnic ni se încalcă drepturile, atât de către instituții ale statului român, cât și de către marii comercianți. Ne îndreptăm cu pași repezi spre un stat totalitar! A sosit momentul să strângem rândurile, consumatorii să se alăture organizațiilor autentice și să le sprijine în demersurile lor. Să nu-i lăsăm să ne „șteargă” drepturile constituționale și să avem doar obligații!” conf. univ. dr. Costel Stanciu, Președinte Asociația Pro Consumatori

DESPRE ASOCIAŢIA PRO CONSUMATORI:

Asociația Pro Consumatori, înfiinţată în anul 1990, prima asociaţie de consumatori din România care a aderat în anul 1991 la Consumers International, singura organizaţie de consumatori certificată de Guvernul României în anul 2005 ca fiind de utilitate publică, singura organizaţie din România membră a Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC), a împlinit în data de 10 februarie anul curent 31 de ani de activitate în domeniul apărării drepturilor şi intereselor economice ale consumatorilor.

DESPRE CONSUMERS INTERNATIONAL:

Este organizaţia mondială a asociaţiilor de consumatori cu peste 200 de membri din mai mult de 100 de ţări şi are ca scop promovarea drepturilor consumatorilor la nivel mondial. Aceasta militează pentru respectarea drepturilor şi intereselor economice ale consumatorilor la nivel internaţional.