Asociația Pro Consumatori (APC), organizație de utilitate publică cu o activitate neîntreruptă de peste 31 de ani în domeniul apărării drepturilor și intereselor economice ale consumatorilor, a lansat pe 24 ianuarie anul curent Campania naţională de informare şi educare a consumatorilor „Atenție la etichetă!”, cu scopul de a atrage atenţia consumatorilor cu privire la importanţa înţelegerii informaţiilor menţionate de producătorii de produse alimentare pe etichetele acestora. Experţii APC au verificat modul în care este etichetat vinul comercializat în rețeaua de magazine Kaufland, astfel, în urma verificării, s-au identificat câteva mărci de vin importate din Republica Moldova pe eticheta cărora existau două mențiuni contradictorii “Termen de valabilitate nelimitat. Termen de garanție 24 luni de la data îmbutelierii” care induceau în eroare consumatorii și nu respectau dispozițiile legale în domeniul etichetării vinurilor valabile în Uniunea Europeană.

Acțiunea Asociației Pro Consumatori s-a realizat în baza articolului 37 litera c) și g) unde se menționează că Asociațiile de consumatori au următoarele drepturi și obligații, respectiv “de a informa autoritățile competente cu privire la prezența pe piață a unor produse neconforme sau care pun în pericol viața, sănătatea ori securitatea consumatorilor, cu privire la clauze abuzive în contracte și practicile incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii” şi „de a informa opinia publică, prin mass-media, asupra deficiențelor de calitate ale produselor și serviciilor, precum și asupra consecințelor vătămătoare ale acestora pentru consumatori” prevăzute în Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor.

Asociația Pro Consumatori a sesizat comisariatele județene pentru protecția consumatorilor cu privire la etichetarea incorectă a acestor mărci de vin, iar operatorul economic a fost sancționat cu amendă de 5000 lei și s-a dispus retragerea temporară de la comercializare până la reetichetarea acestora cu respectarea dispozițiilor legale aplicabile.

Etichetarea vinurilor trebuie să se facă cu respectarea articolului 24, aliniat 2, Anexa X, punctul 1, litera a) și d) din Regulamentul nr. 1169/2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, unde se precizează că data durabilității minimale nu este impusă în cazul băuturilor care conțin 10 % sau mai mult alcool în volum. Totodată, folosim acest prilej pentru a reaminti drepturile de care beneficiază consumatorii cu privire la etichetarea produselor/serviciilor:

  1. Consumatorii au dreptul de a fi informați, în mod complet, corect și precis, asupra caracteristicilor esențiale ale produselor și serviciilor oferite de către operatorii economici, astfel încât să aibă posibilitatea de a face o alegere rațională, în conformitate cu interesele lor, între produsele și serviciile oferite și să fie în măsură să le utilizeze, potrivit destinației acestora, în deplină securitate.
  2. Informarea consumatorilor despre produsele și serviciile oferite se realizează, în mod obligatoriu, prin elemente de identificare și caracterizare ale acestora, care se înscriu în mod vizibil, lizibil, ușor de înțeles, într-o formă care să nu permită ștergerea și să nu fie inscripționate în locuri obscure, să nu fie întrerupte prin desen sau imagini, după caz, pe produs, etichetă, ambalaj de vânzare sau în cartea tehnică, contract, instrucțiunile de folosire ori altele asemenea, ce însoțesc produsul sau serviciul, în funcție de natura acestuia.

Pentru a lua decizia de cumpărare a produselor alimentare, consumatorii nu au altă opțiune decât aceea de a se baza pe etichetele acestora. Consumatorii se așteaptă ca eticheta să reflecte cu exactitate conținutul și calitatea produsului. Asociația Pro Consumatori va continua să monitorizeze etichetarea produselor alimentare, astfel încât consumatorii români să beneficieze de informații complete, corecte și precise care să-i ajute să ia decizii de achiziție în cunoștință de cauză.