10 februarie 2020, 30 de ani în slujba consumatorilor!

Asociația Pro Consumatori în cifre:

91.099 de informări acordate consumatorilor;

28.823 de consultanțe acordate consumatorilor;

2.500 de litigii transfrontaliere rezolvate prin intermediul Centrului European al Consumatorilor, în perioada 2008-2017;

24 conferințe organizate;

41 seminarii organizate;

243 participări la seminarii/conferințe naționale/internaționale;

70 de studii pentru alimente realizate în ultimii 5 ani;

1.547 apariții pe posturile de televiziune și radio.

Asociaţia Pro Consumatori – APC aniversează, pe 10 februarie 2020, 30 de ani de la înfiinţare. Povestea noastră a început în anul 1990, la data de 10 februarie, când cei 43 de membri fondatori au hotărât în cadrul Adunării generale de constituire înființarea Asociației pentru protecția consumatorilor. Într-un cadru juridic specific acelei perioade, la nici două luni de la prăbuşirea regimului comunist, APC şi-a elaborat statutul pe baza Principiilor Directoare ale Organizației Națiunilor Unite privind protecţia consumatorilor cu respectarea dispozițiilor Decretului nr. 31/1954, a Legii nr. 21/1924 și cu avizul Comisiei Naționale pentru Standarde, Metrologie și Calitate. În 1991, APC a aderat la Organizaţia Internaţională a Consumatorilor.

Având ca obiectiv protecţia consumatorilor români în condiţiile trecerii de la economia socialistă la o economie bazată pe piaţa liberă, când magazinele erau alimentate cu produse din cele mai dubioase, APC a militat insistent pentru ca autorităţile să vegheze la sănătatea consumatorilor, pledând totodată şi pentru realizarea drepturilor economice ale acestora.

În decursul timpului APC a realizat numeroase ghiduri destinate consumatorilor astfel ca aceştia să fie mai bine informaţi asupra alegerilor făcute din vasta gamă a produselor existente pe piaţă, de la alimente şi până la bunuri de folosinţă îndelungată. Când resursele au fost suficiente, APC a realizat şi teste comparative privind o serie de produse.

Acţiunile de educare privind drepturile consumatorilor s-au desfăşurat pe planuri diverse, incluzând colaborări cu inspectoratele şcolare şi seminarii destinate sistemului juridic sau firmelor comerciale.

De-a lungul anilor, APC a derulat importante proiecte privind informarea consumatorilor, cum a fost Centrul de Consultanţă şi Informare a Consumatorilor sau proiectul privind rezolvarea disputelor transfrontaliere prin intermediul reţelei de Centre Europene ale Consumatorilor.

Datorită activităţii sale, APC a fost recunoscută în anul 2005 ca fiind organizaţie de utilitate publică. Din anul 2005, APC este membru al Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC). Şi pe plan intern, APC este membră în numeroase organisme colective de promovare a intereselor consumatorilor şi de facilitare a funcţionării pieţei, cum ar fi, de exemplu, Colegiul Consultativ al Consiliului Concurenței. APC este membru fondator al Asociației de Standardizare din România, respectiv al Comitetului Român al Distribuției.

Când spui Asociatia Pro Consumatori, spui de activități de pionerat în domeniul protecției consumatorilor, cum ar fi:

–          Consultanță specializată;

–          Educație ecologică în școli;

–          Prima revistă online în domeniu;

–          Educație sanitară – promotorii Legii privind drepturile pacienților;

–          Educație financiară – folosirea cardurilor, respectiv managementul cheltuielilor casnice;

–          Teste comparative – cu susținerea International Consumers Research and Testing

–          Rezolvarea litigiilor transfrontaliere;

–          Medierea conflictelor;

–          Poluarea electromagnetică.

Pe parcursul celor 30 de ani Asociația Pro Consumatori a derulat următoarele campanii:

  1. Trăiește natural, mănâncă tradițional!
  2. Stop 5G!
  3. Cunoaște-ți drepturile! Trebuie să știi când ai dreptate!
  4. Informează-te și cumpără inteligent!
  5. Tu știi ce apă bei?
  6. #yourEUright (2019, cu susținerea BEUC și a Comisiei Europene)
  7. Să învățăm să înțelegem eticheta!
  8. Spune NU risipei de apă!
  9. Sport și hrană curată!
  10. Spune NU practicilor comerciale incorecte!
  11. S.O.S poluarea electromagnetică!
  12. Fii un pacient activ!
  13. Eficientizarea consumului de energie termică!
  14. Să învățăm să gândim în termeni tehnici!
  15. S.O.S produsele cosmetice și de îngrijire personală!
  16. Opriți distrugerea țăranului român!
  17. Cumpără carne de porc din fermele românești!
  18. Tu știi ce jucărie cumperi copilului tău?
  19. Vreau pâine curată!
  20. APC te ajută să înțelegi ceea ce cumperi!
  21. O vară în siguranță!
  22. Să știi mai mult, să fii mai bun!

Totodată, în cei 30 de ani am derulat următoarele proiecte:

  1. Primul ziar în domeniul protecției consumatorilor – 20 de milioane de consumatori;
  2. Consumator avizat, cetățean conștient (FDSC, 1998);
  3. Centru de consultanță și informare a consumatorilor – implementat cu susținerea VZBV și a statului german (2000-2006);
  4. Securitatea alimentară (Consumers International, 2001);
  5. Educarea consumatorilor privind produsele ecologice (Consumers International, 2002);
  6. Smart cards (2002);
  7. Accesul consumatorilor la justiție (Phare, 2003);
  8. Consolidarea mișcării consumatoriste din România (2003);
  9. Cetățeni pentru o nouă Europă (2003);
  10. Yomag Internet Online Magazine;
  11. Water Time (Consumers International, 2003);
  12. Educația ecologică în școli (Erasmus, 2003);
  13. Medierea conflictelor dintre consumatori și agenții economici (2003);
  14. Centru de resurse pentru organizațiile de consumatori (Phare, 2003);
  15. E-Consumer Network (Socrates, 2004);
  16. Centrul European al Consumatorilor România (2008-2017);
  17. Întărirea capacității organizațiilor de consumatori în noile state membre;
  18. Partnership for Education and Research about Responsible Living;
  19. Consumer Law Ready (BEUC, 2018);
  20. Consumer Pro (BEUC, 2019).

În perioada următoare, resursele umane și financiare ale APC vor fi alocate pentru conștientizarea consumatorilor cu privire la pericolele generate de :

–          Poluarea electromagnetică;

–          Încălcarea drepturilor stipulate în Legea privind drepturile pacienților;

–          Alimentele falsificate, denaturate.

„Ne-am aştepta ca organizaţiile ce reprezintă consumatorii să cuprindă … întreaga populaţie! Pentru că, repetăm: cine nu-i consumator? Evident, lucrurile nu stau astfel, pentru motivul că nimeni nu este consumator profesionist, aşa cum este profesionist în munca sa. Consumăm o mie de lucruri, dar ştim să facem unul singur. De aceea sociologii spun că interesul consumatorului este de natură difuză, iar organizarea unui spaţiu difuz depăşeşte limitele posibilului. Trebuie însă adus în discuţie adevărul istoric, care ne arată că primele voci care s-au exprimat în ideea promovării intereselor consumatorilor provin din cadrul societăţii civile; abia după o serie de astfel de acţiuni, autorităţile au luat act de acestea şi au înfiinţat organele specializate în acest sens. Avem ca urmare numeroase domenii în care aceste două tipuri de organizaţii se întretaie, dar subliniem cu tărie că fiecare  dintre acestea trebuie să acţioneze cu instrumente specifice: comisarul cu pixul care aplică legea, asociaţiile cu semnalele privind sumedenia de probleme întâmpinate de consumatori.” Doctor în economie, Emil Bojin, vicepreședinte APC

„Din păcate, după 30 de ani de democraţie nu au avut loc schimbări importante în privinţa respectării drepturilor consumatorilor de către operatorii economici. Cei care fac afaceri în România nu au înţeles cât de important este consumatorul pentru business-ul lor. Majoritatea afacerilor din România nu au ca element central consumatorul, ci realizarea cu orice preţ, în orice condiţii şi într-un interval de timp cât mai scurt a unor profituri uriaşe. La această stare de fapt a contribuit şi statul român, care prin instituţiile sale nu a întreprins suficiente măsuri atât în plan legislativ, cât şi din punct de vedere al supravegherii pieţei, pentru a proteja drepturile şi interesele consumatorilor români. În acest context, consumatorul român a fost supus unor experimente economice care, în unele situaţii, au dus la ruinarea a mii de familii, aşa cum s-a întâmplat în cazul creditării în franci elveţieni. La cele de mai sus, aş adăuga faptul că nici consumatorul român nu a înţeles importanţa susţinerii asociaţiilor de consumatori, care, în contextul economic şi politic actual, sunt singurele organizaţii care le pot apăra drepturile şi interesele economice.” Conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC