După șapte zile pline de proiecții, întâlniri cu cineaști de renume și evenimente dedicate industriei și cinefililor, cea de-a 15-a ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București, care a celebrat importanța comunității și grija față de celălalt și de lumea înconjurătoare sub tema „Common Ground”, s-a încheiat duminică, 28 septembrie, cu ceremonia de premiere a celor mai bune filme prezentate în cadrul celor trei secțiuni competiționale.

Intensa dramă coming of age „Punku”, semnată de peruvianul J.D. Fernández Molero, a câștigat Premiul pentru cel mai bun film din Competiția Internațională de Lungmetraj în valoare de 20.000 de euro, oferit de Avanpost și constând în servicii de post-producție pentru următorul proiect. Juriul format din Savina Petkova, critic de film și redactor-șef la „Talking Shorts”, Cătălin Cristuțiu, monteur și consultant de montaj, și Vanja Milena Munjin Paiva, programatoare de film, cercetătoare și membră a comitetului de selecție al Festivalului Internațional de Film de la Valdivia, a ales să ofere premiul „unui film care îndrăznește să te poarte într-o călătorie captivantă atât spre interior, cât și spre exterior, între documentar și ficțiune, folosind o varietate de formate și abordări pentru a valorifica pe deplin puterea montajului de a povesti și specula”.

În Competiția Internațională de Scurtmetraj, juriul format din Alina Manolache, regizoare, artistă și lector, Lyse Ishimwe Nsengiyumva, curatoare de film și fotografă, parte din comitetul de selecție al Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam, și Paola Buontempo, regizoare, profesoară și curatoare de film argentiniană, parte din comitetul de selecție al Documenta Madrid, a acordat trei premii. Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj, în valoare de 1.000 de euro, a mers către „Memory Is an Animal, It Barks with Many Mouths” al Evei Giolo. Juriul a apreciat filmul „frumos filmat pe peliculă de 16mm, cu un stil eseistic jucăuș și profund, care realizează o disecție delicată a unui limbaj, a unui loc și a unei tradiții orale, revelând timpul geologic profund care modelează atât peisajul, cât și poveștile pe care acesta le adăpostește.”

Premiul pentru cea mai bună regie, în valoare de 1.000 de euro, i-a revenit Martei Popivoda, regizoarea scurtmetrajului „Slet 1988”, pentru „modul în care țese o narațiune ce explorează forțele estetice și politice ale corpului colectiv, reapropriind imagini și provocând discursul visului comun: o memorie întrupată printr-o performanță colectivă, ca strategie de eliberare emoțională, dar și de supraviețuire.” Premiul pentru cel mai bun concept vizual, în valoare de 1.000 de euro, a mers către „Their Eyes”, în care „cu o claritate conceptuală remarcabilă și un minimalism inventiv al mijloacelor, regizorul Nicolas Gourault reconstruiește lumea prin ochii celor care o etichetează pentru noi: micro-lucrători online din Venezuela, Kenya și Filipine. În cele din urmă, acest film ne face să ne întrebăm: cum etichetăm ceea ce vedem? Și în ce măsură lectura noastră asupra realității este aceeași pentru toți?”În Competiția Națională de Scurtmetraj, juriul format din Emilia Mazik, coordonatoarea departamentului de industrie al Go Short – International Short Film Festival din Olanda, Laurence Rilly, responsabilă pentru programul de scurtmetraje al ARTE Strasbourg și coordonatoarea revistei săptămânale dedicată scurtmetrajului „Short Circuit”, și Teresa Vieira, critic de film și directoarea artistică a BEAST International Film Festival din Portugalia, a ales să acorde Premiul pentru cel mai bun scurtmetraj românesc, în valoare de 500 de euro, filmului „Erogenesis”, de Xandra Popescu. Juriul a apreciat utilizarea genială și eficientă a formelor convenționale ale cinematografiei, dar și integrarea remarcabilă a elementelor dramatice teatrale într-un decor distopic și totuși atât de familiar, care atinge teme politice urgente legate de societate și gen și sunt acompaniate de un peisaj sonor și o coloană sonoră imersive.

Juriul a mai acordat și o Mențiune Specială, constând în servicii de post-producție în valoare de 1.000 de euro oferite de Luno, filmului „Și eu fac parte din cele trei întorsături”, regizat de Monica Maria Moraru. Acesta a fost ales „pentru coerența în utilizarea diversă, abilă și creativă a diferitelor abordări estetice vizuale – jucându-se cu lumina și filtrele –, păstrând în același timp un focus clar asupra mesajului său ecologic și politic; pentru o rememorare complexă și incisivă a unei istorii fragmentate a unui peisaj urban devastat.”

***

ORGANIZATOR: Asociația Culturală Manekino

CO-FINANȚAT DE: Centrul Național al Cinematografiei, Primăria Sectorului 1 București

PARTENERI PRINCIPALI: Institutul Francez din România, Goethe-Institut România, Institutul Polonez, Institutul Cervantes din București, Forumul Cultural Austriac, Avanpost, Luno, Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L.Caragiale”

PARTENERI MEDIA: Radio România Cultural, RFI România, Scena9, Mindcraft Stories, Observator Cultural, Films in Frame, Revista Matca, Revista FILM, LiterNet, Revista Zeppelin, Zile și Nopți, IQads, MovieNews.ro, Cinefilia.ro, CineFan.ro, Munteanu Recomandă

 BIEFF face parte din rețeaua internațională de festivaluri The European Network for Film Discourse (THE END) alături Filmfest Dresden (DE), Vienna Shorts (AT), Curtas Vila do Conde – International Film Festival (PT), Lago Film Fest (IT), Kortfilmfestival Leuven (BE), FeKK Ljubljana Short Film Festival (SI) și Vilnius Short Film Festival (LT). Între 2025-2026 rețeaua este sprijinită de un grant al MEDIA – Creative Europe.