Asociaţia Pro Consumatori se alătură Organizaţiei Mondiale a Consumatorilor – Consumers International (CI), compusă din peste 200 de organizaţii din lumea întreagă care atrage atenţia asupra necesităţii ca toţi consumatorii să conştientizeze importanţa unor servicii financiare digitale desfăşurate în mod corect.

În fiecare an, de 15 martie, de Ziua Mondială a Consumatorilor, asociaţiile de consumatori îşi unesc forţele pentru a atrage atenţia asupra unui aspect important cu care se confruntă consumatorii din întreaga lume. De această dată, Organizaţia Mondială a Consumatorilor şi membrii ei au ales ca temă „produsele financiare digitale corecte”. Tehnologia digitală a transformat felul în care se desfăşoară plăţile, împrumuturile, asigurările şi serviciile medicale în toată lumea; ea a devenit un instrument esenţial pentru accesarea serviciilor financiare. De exemplu, în anul 2024 numărul consumatorilor de servicii digitale financiare va urma să depăşească 3,6 miliarde. De asemenea, în ţările în curs de dezvoltare, proporţia consumatorilor care deţin un cont pentru tranzacţii digitale a crescut de la 57% în anul 2014 la 70% în anul 2017. Pe de altă parte, tot mai multe instituţii financiare realizează produse financiare digitale noi, iar dintre acestea, 39% şi-au stabilit ca prioritate adoptarea produselor FinTech (Financial Technology).

Consumatorii recunosc marele potenţial al serviciilor digitale, de a crea oportunităţi egale pentru toţi utilizatorii acestora, însă serviciile digitale financiare au creat şi noi riscuri, fapt care poate duce la insatisfacţii pentru consumatori. Există dovezi solide care indică faptul că aceste riscuri au crescut în ultimii ani, unele instituţii financiare nebancare profitând de vulnerabilitatea consumatorilor care au devenit mai expuşi ca urmare a problemelor economice generate de pandemie.

Evoluţia rapidă a serviciilor financiare digitale demonstrează necesitatea unor măsuri de reglementare specifice, care să se focuseze pe protecţia consumatorilor şi pe sublinierea drepturilor de care dispun aceştia.

În ultima vreme se constată că băncile au transferat serviciile cu clienţii de la ghişeu către aplicaţii digitale. Deşi se poate considera că este vorba despre o modernizare a acestor servicii, trebuie subliniat faptul că acest lucru transferă şi operaţiile realizate de funcţionarul băncii către utilizatorul aplicaţiei digitale. Or nu toţi clienţii unei bănci deţin competenţe în utilizarea tehnologiei digitale! De exemplu, este de notorietate iniţiativa unui medic pensionar din Spania care a strâns peste 600.000 de semnături prin intermediul căreia s-a solicitat băncilor să asigure contact direct, la ghişeu, pentru persoanele în vârstă. De altfel, adăugăm că în România nu sunt probleme doar cu competenţele digitale, ci şi cu costul achiziţionării unui device. Chiar şi aşa, programele puse la dispoziţia utilizatorilor nu sunt deloc prietenoase – ele propun opţiuni despre care nu se ştie ce efecte produc (comision, durata de procesare etc.), folosesc un limbaj specializat, atât bancar, cât şi informatic, într-un cuvânt sunt dificil de utilizat.

Aşadar, în anul 2022 de Ziua Mondială a Consumatorilor asociaţiile de consumatori lansează un apel către instituţiile financiare bancare şi nebancare, autorităţi şi decidenţi politici pentru ca aceștia să depună eforturile necesare ca produsele financiare digitale să corespundă următoarelor criterii:

– să fie incluzive: accesul la finanţele digitale să fie disponibil pentru toţi.

– să fie sigure: să fie eliminate problemele generate de fraudă şi tehnici de tip „scam” şi „phishing”, prin care utilizatorii sunt determinaţi să creadă că lucrează cu instituţia financiară, când de fapt sunt în faţa unor escroci.

– să protejeze datele personale: aceste date să fie păstrate numai pentru interesele tranzacţiilor respective.

– să fie sustenabile: produsele digitale financiare să fie oferite de instituţii financiare care respectă mediul înconjurător şi îşi asumă  responsabilităţi faţă de comunitatea pe care o deservesc.

“Pe 15 Martie 1962, Preşedintele SUA, John F. Kennedy, a ținut un discurs important referitor la drepturile consumatorilor. Începând cu anul 1983, organizațiile de consumatori din toată lumea au stabilit ca această dată să fie Ziua mondiala a consumatorilor. Prin însuşi scopul pentru care a fost înființată, Asociaţia Pro Consumatori s-a alăturat acestui demers.” Conf. univ. dr. Costel Stanciu, Preşedinte Asociaţia Pro Consumatori