„Mi-ar plăcea foarte tare să spun că la mine pe stradă nu taie nimeni niciun copac fără să mă întrebe. Iar dacă taie, plantează altul și mai mare în loc. Nu mai zic de gropi. Dacă apare una azi, tot azi vin și o astupă pentru că le este frică să nu îi reclam. Dar până în ziua în care o să fiu mai mult decât o vecină neputincioasă, mă bucur că am reușit să lucrăm împreună cu ONG-uri pentru Cetățean la un ghid practic dedicat tuturor celor care sunt sătui de legi încălcate, mașini abuziv parcate și măgării cetățenești. Pentru toți cei care vor să sune, să reclame, să se apere, dar nu știu unde să sune și cui să scrie, am lansat „Ghidul de supraviețuire civică”, spune Alina Ștefan, PR director la FCB.
Ce poți face când o zonă din cartierul tău e brusc împrejmuită de un șantier? Dar când copacii de pe strada ta sunt toaletați excesiv? Cum poți depune o petiție sau cere informații de la autorități? Ghidul te ajută să recunoști cele mai frecvente încălcări ale drepturilor cetățenești, dar și să faci primii pași spre rezolvare. Informațiile sunt semnate de CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică și APADOR-CH și ilustrate de Tuan Nini, care a desenat și animat și clipul video de promovare a ghidului, după un concept FCB.
Pe lângă un îndemn la acțiune, campania de comunicare prezintă și câteva povești de succes care s-au născut din spirit civic, documentate de jurnaliști de la Recorder într-un reportaj video despre activismul de cartier. Alte reușite civice au fost povestite, de-a lungul campaniei, pe canalul de „sugestii și reclamații”: Facebook ONG-uri pentru Cetăţean.
„Mulți dintre noi am avea suficient avânt civic pentru a trage administrația publică de mânecă să repare diversele lucruri din spațiul public care nu merg bine. De la străzi pline de gropi, construcții nepotrivite sau spații verzi vânate de diverși investitori imobiliari, până la cartiere mai curate și parcuri mai îngrijite. Dar până să ne avântăm la scris petiții adresate instituțiilor publice, ne descurajează gândul că ni se va răspunde cu întârziere și fără soluții concrete, ne descurajează indiferența altor vecini care se confruntă cu aceleași probleme etc. Tocmai din acest motiv am realizat “Ghidul de supraviețuire civică”, care prezintă instrumente concrete pentru a ne apăra drepturile civice. Pentru a avea la îndemână o colecție de situații deranjante în comunitate și soluții pentru a responsabiliza administrația să le rezolve. În orice demers civic, primul pas este cel mai important”, spune Silvia Boeriu, CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică.
Noul „instrument civic” continuă demersul educativ al grupului început alături de FCB în 2020, atunci când agenția a creat identitatea vizuală a coaliției, urmată de prima campanie de comunicare, bazată pe cele mai comune mituri din jurul ONG-urilor cu profil activist.
Campania a arătat, prin ilustrații simbolice, cu mesaje puternice, de ce este nevoie de ONG-uri într-o societate modernă și sănătoasă, dar și cum ar arăta lumea fără ele.
FCB a cooptat în campanie o serie de artiști vizuali – Emanuel Borcescu, Sașa (Alexandru) Lazăr și Matei Branea – care au ilustrat cele mai cunoscute stigmatizări atribuite ONG-urilor. Și, mai recent, i-a implicat pe graphic designer-ul Paramon Dițu, ilustratoarea Tuan Nini și compozitorul Electric Brother, pentru a lucra ghidul și o scurtă animație de lansare.
Motive pentru care avem nevoie de ONG-uri, într-un triptic de picturi cu ongiști imaginat și semnat de Emanuel Borcescu. Ulei pe pânză, circa primăvara 2020, epoca pre-renaming (din TAMTAM -logo-ul „desenat” de Francisc Zinz – în numele de acum, ONG-URI PENTRU CETĂȚEAN).
Două dintre miturile asumate de ONGiști și ilustrate de Alexandru „Sașa” Lazăr.
Matei Branea și-a imaginat, într-o serie de cartoon-uri, o societate fără ONG-uri.
Ilustrații cu „scene vivante” extrase din Ghidul lucrat cu NINI TUAN. Și cu Paramon Dițu, art director.
Seria completă a ilustrațiilor poate fi văzută pe https://www.stareademocratiei.ro/vitrina/, iar Ghidul poate fi descărcat de pe https://www.stareademocratiei.ro/ghid/.
Echipele care au realizat campaniile sunt:
FCB Bucharest: Alina Ștefan – PR Director, Cornel Gologan – Creative Director, Sonia Panait – Business Development Director, Vera Petrescu – Senior PR Executive
ONG-uri pentru Cetățean: Silvia Boeriu – CeRe (Centrul de Resurse pentru participare publică), Ionuț Codreanu – ActiveWatch, Ioana Popa – ActiveWatch
Despre ONG-uri pentru Cetățean
Grupul ONG-uri pentru Cetăţean este o coaliţie de 18 ONG-uri care își propun să facă “tam-tam” pentru educație, justiție socială, drepturile omului, mediu, libertatea de expresie și bună guvernare, ori de câte ori consideră că este necesar. Printre membrii grupului se numără CeRe, ActiveWatch, Greenpeace, APADOR-CH, Centrul FILIA, iar lista completă se află pe www.stareademocratiei.ro.
Despre FCB
Cu o istorie și o experiență de peste 140 de ani în domeniul comunicării, rețeaua globală FCB include 150 de agenții în 90 de țări, fiind parte a Interpublic Group of Companies. În România, FCB oferă, de peste 20 ani, soluții integrate de comunicare. Din portofoliul de clienti ai FCB Bucharest fac parte branduri și companii internaționale precum JTI, Vodafone, Maspex, Philips, Porsche Romania, OMV-Petrom, Avon etc.