La un an de la începutul pandemiei, 63% dintre români au învățat să se bucure mai mult de familie, iar 57% să aibă grijă de sănătatea lor, arată studiul Modern Consumer Trends during the pandemic, desfășurat de către agenția de cercetare de piață iSense Solutions.  Schimbările au fost inevitabile, pe toate palierele, iar lecțiile învățate ne-au facut să fim mai conștienți de nevoile noastre, să avem grijă de sănătate și de cei dragi și să alegem să trăim în prezent. 54% dintre românii din mediul urban au declarat că au început să fie mult mai atenți cu finanțele lor, 36% și-au propus să fie mai toleranți și întelegători, în timp ce 25% dintre cei intervievați au declarat că și-au făcut provizii de alimente și produse de bază.

Pe 9 martie 2021, iSense Solutions a lansat raportul anual de trenduri în cadrul evenimentului online iSense 2021 Modern Consumer Trends During the Pandemic, care s-a transmis live de la hotelul Sheraton din București. Cei care s-au conectat au fost reprezentanți importanți ai companiilor din industrii precum: retail, FMCG, financiar&bancar, pharma, marcomm. În cadrul raportului au fost analizate peste 15 tendințe adoptate de către consumatorii moderni din România, iar participanții la eveniment au aflat în premieră care sunt cele mai prezente și marcante trenduri din ultimul an și cum s-a schimbat viața, obiceiurile și rutina consumatorilor români în contextul pandemiei. Partener al evenimentului a fost compania Bitdefender, care a oferit tuturor participanților un cadou adaptat acestor vremuri: câte o licența Bitdefender Total Security, pentru 3 dispozitive, valabilă 1 an.

Unul dintre cele mai puternice trenduri ale anului este Reinventing life-at-home, pentru că majoritatea românilor din mediul urban au înțeles cât este de important să își regândească spațiul de casă, să își creeze un mediu cât mai confortabil de unde să își desfașoare toate activitățile: munca, școala online, diferite activități de recreere, cumpărături și chiar sport. Dacă la începutul pandemiei doar 15% simțeau lipsa interacțiunii cu colegii, la un an distanță, procentul a crescut semnificativ la 33%.

O dată cu distanțarea socială, a crescut consumul de conținut online, iar nevoia de a ramane conectați și totodată de a ne umple timpul cu cât mai multe informații a dus la fenomenul de trapped in technology, un alt trend indentificat de cercetarea iSense Solutions. 54% dintre românii din mediul urban au declarat ca au preferat să ia o pauză de la online pentru a petrece mai mult timp cu familia, în timp ce 48% au preferat să se bucure de confortul propriei case.

În ceea ce privește consumul de online, platformele de video on demand, VOD, au înregistrat mari creșteri, serialele si filmele fiind în topul preferințelor ca mijloc de recreere. Cel mai mult a avut de caștigat platforma Netflix, cu o creștere de la 47% în 2020 la 57% în 2021, urmat de HBO GO si YouTube Premium.

Perioada de distanțare socială, dar și timpul petrecut în casă,  i-au facut pe românii din mediul urban să devină mai constienți de propria persoană, de importanța menținerii sănătății întregii familii și a celor dragi, 53% dintre ei declarând că se simt „oarecum” sănătoși, iar 31% se simt sănătoși. Mai mult, românii din mediul urban au cautat să își îmbunătățească stilul de viață și să își țină nivelul de stres sub control, relaxându-se mai mult, mâncând mai sănătos și dormind mai mult. Cu toate acestea, pandemia, dar mai ales perioada de lockdown au însemnat și dezvoltarea unor obiceiuri nesănătoase, precum mâncatul compulsiv sau gustări excesive între mese, 33% dintre cei intervievați au caștigat kilograme în plus, iar 30% au avut stări de depresie și anxietate. Partea bună este că aceste lucruri au fost conștientizate ca fiind nesănătoase și românii din mediul urban au început să se gandeasca mai mult la ei, la ce le face bine și ce îi menține sănătoși. Cu ajutorul tehnologiei, au putut să se folosească de aplicații mobile sau gadgeturi pentru a face exerciții sau a-și monitoriza condiția fizică: 56% au preferat să își numere pașii cu ajutorul aplicațiilor de pe telefon, 47% și-au măsurat periodic tensiunea arterială, în timp ce folosirea dispozitivelor de tip smartwatch și măsurarea nivelului de oxigen din sânge, au înregistrat valori de 22%, respectiv 21%.

Și pentru că anul 2020 a însemnat acceptarea unor provocări pe toate planurile și ne-a facut să ne limităm deplasările, am devenit constienți de the power of us, trend care a dus la o creștere semnificativă a consumului de produse locale. Acest fenomen a luat naștere din dorința de a susține micile afaceri locale, astfel că 74% dintre cei românii din mediul urban au cumpărat produse și servicii locale, iar 65% au declarat că astfel contribuie la economia națională. Totdată, cumpărarea produselor locale, i-a facut să realizeze că de multe ori acestea au o calitate mai bună, iar aceasta alegere i-a facut să se simta mai bine.

Datele prezentate fac parte din studiul Modern Consumer Trends, realizat anual de către iSense Solutions, 2.000 respondenți online, 18-65 de ani, mediul urban, grad de eroare +/- 3%, la un nivel de încredere de 95%, cât și din studiul Tracker Omnibus săptămânal Consumer Stress Score, realizat pe parcursul perioadei de epidemie, 500 de interviuri în fiecare săptămână, online, 18-65 de ani, mediul urban, grad de eroare +/- 4%, la un nivel de încredere de 95%, în total peste 24.500 de interviuri.

Despre iSense Solutions

iSense Solutions – The Modern Consumer Company – folosește cele mai inovatoare metode de explorare și analiză a consumatorului modern și este una dintre cele mai importante agenții de cercetare de piață din România.  Fondată în 2014, compania oferă servicii complete de cercetare de piață și își propune să aducă un mix de inovație și eficiență pentru clienți. Mai multe informații puteți găsi pe www.isensesolutions.ro, www.researchromania.ro și www.sensecommunities.com.