Tehnologia a fost privită pentru multă vreme, strict domeniul bărbaților. Poate și pentru că la începuturi multe tehnologii necesitau forță fizică în utilizarea lor, un atribut al sexului masculin. Dar și pentru că societatea s-a dezvoltat în jurul unor prejudecăți puternice legate de gen, reflectate în modul în care erau percepute abilitățile femeilor și asocierea lor cu anumite domenii. În prezent, adresarea acestor diferențe prin adoptarea unor valori ca diversitatea și incluziunea, precum și avansul rapid al tehnologiei creează noi oportunități pentru femeile și fetele care își doresc să urmeze o carieră în tehnologie.

Producătorul de roboți colaborativi, Universal Robots, încurajează și consideră că o prezență cât mai semnificativă a femeilor în tehnologie reprezintă un semn al evoluției societății și nu poate conduce decât la creștere domeniului. „La Universal Robots avem colege care inovează robotica colaborativă și ajută la îmbunătățirea continuă a soluțiilor de de coboți. De asemenea, am întâlnit femei cu o carieră înfloritoare în domeniu și în rândul partenerilor noștri. Un exemplu este Melinda Török, Managing Partner în cadrul Multitech, distribuitor de coboți UR în România. Melinda este un model care poate inspira multe tinere în drumul lor spre o carieră în domeniul tehnologiei”, spune Răzvan Isac, Channel Development Manager Universal Robots.

Multitech este o companie importantă din domeniul automatizărilor din România care are obiectivul de a ajuta industria românească să se dezvolte prin implementarea de soluții de ultimă generație. Melinda Török a înființat Multitech în 2008, la vârsta de 22 de ani, împreună cu partenerul său Róbert Ronyecz. De atunci și-a dedicat cariera dezvoltării și creșterii companiei fiind unul dintre artizanii succesului acesteia. Melinda ne povestește mai jos despre ce a motivat-o să își aleagă o carieră în tehnologie, cât de deschis este accesul femeilor în această zonă, cum crede că vor evolua lucrurile la acest capitol și ce sfaturi are pentru tinerele care se pregătesc să cucerească mediul tehnic.

 De ce ați ales o carieră în domeniul tehnologiei?  Ce v-a condus în această direcție?

Cred că tehnologia și, prin urmare, industria și robotica în sine m-au ales pe mine. Am avut parte de o formare profesională hibridă, însă, în fiecare etapă și din fiecare domeniu am învățat lucruri noi, pe care le pot aplica în activitatea zilnică.

Ca de fiecare dată, conjunctura, curiozitatea și interesul față de nou mi-au ghidat dezvoltarea, atât personală, cât și profesională. Acest domeniu în continuă schimbare m-a provocat permanent să învăț lucruri noi. În final, am ales o carieră în tehnologie pentru că este o oportunitate de a-mi valorifica și abilitățile analitice, și cele creative.

Influența partenerului și asociatului meu, Róbert Ronyecz, a fost un factor determinant pentru dezvoltarea noastră strategică. Totodată locul în care noi, Multitech, ne găsim în momentul de față este datorat unui management modern si a unei echipe dinamice, alcătuită dintr-un colectiv entuziast și puternic antrenat pentru a oferi cele mai bune soluții tehnice și financiare.

 Mai specific, ce fel de activități desfășurați în cadrul companiei unde lucrați?

În calitate de Managing Partner, am trecut de-a lungul anilor prin fiecare departament și am înțeles modul de lucru si nevoile companiei. Odată cu creșterea companiei, activitatea mea s-a axat mai mult pe 3 departamente: vânzări și managementul proiectelor, organizarea și operațiunile zilnice, nu în ultimul rând planificarea și analiza financiară. Toate aceste departamente sunt strâns legate între ele, însă partea de relații cu clienții a fost întotdeauna un aspect important al activității mele zilnice.

Ne puteți spune un proiect la care ați lucrat sau lucrați de care sunteți mândră și de ce?

Chiar dacă pare un clișeu, fiecare proiect în parte este important. Indiferent de client, industrie sau valoare, cel mai important este să fim mândri de rezultatul muncii noastre și de ceea ce lăsăm după noi. Proiectele mari sau complexe, cele mai memorabile sunt cele pe care le-am creat de la zero, le-am prezentat clienților și, după o perioadă îndelungată de muncă, acea soluție a funcționat conform așteptărilor. Am avut proiecte mari care au devenit standard în industrie și în care soluția creată și oferită de noi a devenit un etalon, dar și o soluție dorită și de concurență.

Avem proiecte unice în diverse industrii, cele mai interesante fiind cele din sectoarele auto, aerospațial sau domeniul securității și apărării. Însă și din industriile alimente și de larg consum ne-au venit proiecte la fel de incitante. La fel ca în viața de zi cu zi, am avut la început obstacole și dezamăgiri, însă am învățat din fiecare experiență și ne străduim să avem mereu produse și servicii de calitate, să ne îmbunătățim activitatea în fiecare zi.

 Ce vă entuziasmează în domeniul în care activați?

Spun și am spus întotdeauna că ceea ce facem nu ne lasă să intrăm în rutină, este un ciclu continuu de învățare, care ne ține angrenați în cele mai noi tehnologii cum ar fi cele din domeniul de robotică colaborativă. Soluțiile pe care le oferim, suportul și modul în care ne derulăm proiectele ne diferențiază față de concurență.

După atâția ani de business și tehnologie, cred că trebuie să îmbrățișăm rolul de îndrumător. Acesta nu este doar un ideal, ci și o obligație morală colectivă, o responsabilitate față de noile generații. Acest rol mă face să mă simt o persoană responsabilă, care are oportunitatea de a ghida tinerii aflați la început de drum în explorarea unei cariere în tehnologie. A conduce prin exemplu, a le împărtăși experiențele mele și a le inspira cu adevărat, este ceea ce mă motivează.

 Ce a adus nou relația cu UR și robotica colaborativă în cariera și businessul dumneavoastră?

Programarea ușoară, setarea rapidă, automatizarea flexibilă și siguranța sunt doar câteva dintre motivele pentru care tot mai multe companii apelează la roboți pentru automatizarea producției. Peste 50.000 de coboți Universal Robots au fost deja vânduți în întreaga lume. Această creștere nu este întâmplătoare și face parte din noul val al automatizării industriale, denumit și Industry 4.0. Desigur, roboții industriali există de multă vreme, nu e o surpriză pentru nimeni. Ce s-a schimbat totuși în ultimii ani poate fi simplificat și caracterizat prin 2 cuvinte: disponibilitate și flexibilitate. Astfel cei 14 ani de prezență pe piața de marcare și etichetare industrială din România ne-au învățat că industriile care implementează soluții performante, moderne și automatizate în procesul de producție, indiferent dacă este vorba de producția în sine, ambalare sau livrare, tind să câștige nu doar la nivel de imagine, dar mai ales în ce privește eficiența, controlul costurilor și performanța. Și având în vedere că scopul nostru declarat este de a ajuta dezvoltarea industriei românești, indiferent de ramură, colaborarea cu Universal Robots a venit ca o continuare perfect normală și o dezvoltare naturală a portofoliului nostru de servicii și produse.

Cum vedeți situația accesului femeilor la o carieră în tehnologie la nivel global? Dar în România?

Global aproximativ 17% din persoanele care lucrează în tehnologie sunt femei, dar această statistică nu este suficient de bună. Din păcate în România mai avem mult până să atingem nivelul global, însă schimbarea este una pozitivă și rapidă.

Diversitatea și incluziunea sunt parte integrantă a experienței noastre într-un mediu tehnic. Accentul puternic pe incluziune trebuie să se concretizeze în crearea de medii în care femeile de astăzi și de mâine să poată prospera, indiferent de context. 

Există progrese mari la acest capitol sau lucrurile evoluează mai încet decât ar trebui?

Întrebarea este destul de complexă, cultura, istoria, educația și mediul social-economic sunt, în primul rând, factori decisivi. Orice persoană se va confrunta cu acești factori înainte să beneficieze de o anumită îndrumare profesională. La nivel global, în țările vestice, acești factori externi sunt mai puțin pregnanți, astfel accentul se mută pe voință și pe forța pe care o avem fiecare dintre noi. Din păcate, în România încă ne confruntăm cu o ruptură și cu preconcepții în funcție de zona geografică, de industrie sau de stilul de management.

 Ce inițiative cheie credeți că sunt necesare pentru a sprijini și încuraja femeile din România, dar nu numai, pentru o carieră în tehnologie?

Înainte de toate este nevoie de o inițiativă de mentorat. Când eram copil, sfaturile privind cariera și conștientizarea erau limitate la anumite profesii și existau așteptări legate de la carierele pe care femeile le puteau urma. Dacă începem să deschidem ușa posibilităților pentru oricare dintre tinerele care doresc să intre în această industrie, vom crea un potențial de motivare uriaș.

Cred că, de multe ori este vorba de voință și de încrederea în sine. Prin educație, fetele sunt încurajate să fie emotive și sensibile, dar aceste „calități” sunt adesea factori ce trebuie depășiți în dezvoltarea profesională.

Este egalitatea de gen o problemă insuficient adresată în acest domeniu? Rămân prejudecățile de gen un factor cheie care afectează/limitează evaluarea corectă a talentelor, procesele de angajare și progresul femeilor către funcții superioare în tehnologie?

Personal cred că problema genului este și o problemă de atitudine proprie, fie o vedem ca pe un avantaj pe care îl putem exploata, fie ne situăm în poziție de victimă. Eu am ales prima variantă, iar această primă variantă este întotdeauna posibilă atunci când, din punct de vedere profesional, putem excela.

Faptul că o persoană este foarte bună în jobul ei nu depinde de gen, ci de voință, de educație, de perseverență și de modul de gândire.

Într-adevăr prima impresie poate fi eronată, în spatele unui aspect plăcut feminin se poate afla o tânără responsabilă, capabilă și cu cunoștințe profesionale competitive. Șansa sau neșansa de a demonstra acest aspect depinde în primul rând de fiecare persoană în parte.

 Ce sfaturi aveți pentru următoarea generație de fete care vor să aibă o carieră în domeniul tehnologiei?

Tehnologia nu mai este de mult timp un factor de diferențiere, mai mult abilitățile personale, consecvența și motivația au devenit factori decisivi pentru cariera fiecăruia. Limita suntem întotdeauna noi înșine și, dacă reușim să trecem de această barieră, oportunitățile și posibilitățile ne vor ieși în cale.

Sfătuiesc tinerele femei la început de drum să aibă o viziune clară, să își stabilească obiective și să lucreze pentru a le atinge. Tehnologia nu are gen, oricine o poate alege ca traseu de carieră. Dacă eu pot, poți și tu. Așadar, continuă să înveți continuu, să explorezi, să experimentezi. Ai încredere în tine, în valorile tale și în cunoștințele tale. Lumea tehnologiei este minunată și cu toții putem face parte din ea.

Despre Universal Robots

Universal Robots își propune să împuternicească schimbarea în modul în care se desfășoară munca folosind platforma sa de robotică de ultimă generație.

De la introducerea primului robot colaborativ (cobot) comercial din lume în 2008, UR a dezvoltat un portofoliu de produse care include UR3e, UR5e, UR10e și UR16e, și reflectă o gamă largă de acoperiri și sarcini utile. Fiecare model este susținut de o selecție largă de efectori terminale, software, accesorii și kituri de aplicații din ecosistemul UR+. Acest lucru permite coboților să fie utilizați într-o gamă largă de industrii și înseamnă că pot fi redistribuiți în diverse sarcini.

Compania, care face parte din Teradyne Inc., are sediul central în Odense, Danemarca și are birouri regionale în Statele Unite, Germania, Franța, Spania, Italia, Cehia, România, Rusia, Turcia, China, India, Japonia, Coreea de Sud, Singapore și Mexic.

Universal Robots a instalat peste 50.000 de coboți în întreaga lume.

Despre Multitech

Multitech este prezentă de mai bine de 14 ani pe piața din România, oferind echipamente pentru marcare, codificare, etichetare și soluții de robotizare și automatizare pentru orice tip de aplicație sau material, indiferent de industrie. Multitech lucrează cu cei mai importanți producători la nivel mondial pentru a oferi echipamente și consumabile specifice diferitelor ramuri industriale.

Scopul Multitech este să dezvolte parteneriate cu clienți din industriile producătoare de bunuri de consum, produse farmaceutice și industriale, precum și din alte sectoare industriale, pentru a le crește productivitatea și a le dezvolta brandurile. Ne concentrăm zilnic pe sprijinirea clienților noștri în eficientizarea liniilor de producție cu dorința de a-i ajuta să țină pasul cu tendințele și reglementările din industrie.

Puteți afla mai multe detalii la adresa: www.multitech.ro