În contextul nevoii crescute a consumatorului de a-și menține sănătatea într-o stare bună cu ajutorul produselor ce se eliberează fără prescripție medicală dar și a dorinței de a fi informat din surse credibile, RASCI reiterează nevoia de urgentare a publicării normelor de aplicare pentru legislația existentă în domeniul publicității pentru suplimentele alimentare și dispozitive medicale.

„În cazul medicamentelor OTC, reglementările privind publicitatea sunt foarte stricte, materialele publicitare fiind supuse aprobării de către Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale din România conform Ordinului Ministrului Sănătăţii nr. 194/2015 privind aprobarea Normelor pentru evaluarea şi avizarea publicității la medicamentele de uz uman.

În cazul suplimentelor alimentare și a dispozitivelor medicale, s-au făcut pași foarte importanți spre îmbunătățirea cadrului legislativ. La acest moment, lipsește ultimul element pentru ca procesul să fie complet, normele de aplicare. De-a lungul timpului, aceste problematici s-au bucurat de interes din partea autorităților competente și a factorilor de decizie și sperăm ca în contextul unei noi guvernări, acestea să revină pe ordinea de zi, pentru ca sănătatea populației să nu aibă de suferit în această privință,” declară Diana Mereu, Director Executiv RASCI.

Legea Suplimentelor Alimentare nr. 56/2021 este în vigoare începând cu data de 4 aprilie 2021. Aceasta include și prevederi cu privire la publicitatea suplimentelor alimentare, stipulând că în comunicările comerciale pentru promovarea proprietăților suplimentelor alimentare se vor utiliza exclusiv informațiile prezente pe etichetă și prospectul suplimentului alimentar, aprobate de autoritatea competentă, fiind interzisă atribuirea proprietăților de prevenire, tratare sau vindecare a unei boli umane sau referirea la asemenea proprietăți. Totodată, conform acesteia, materialele publicitare vor fi supuse avizării înainte de difuzare sau e publicare.

De asemenea, în ceea ce privește dispozitivele medicale, OUG 46/2021, aprobată de Guvernul României în 9 iunie anul acesta, stabilește că publicitatea pentru anumite categorii de dispozitive medicale va fi supusă unui proces riguros de verificare și avizare  de către ANMDMR.

„Rolul primar al publicității pentru aceste categorii de produse este acela de informare și educare a consumatorilor și pacienţilor cu privire la rolul și utilizarea acestora în mod corect și complet. Pentru a ne asigura că toate comunicările comerciale ale produselor din categoriile pe care le reprezentăm respectă aceste principii, unul dintre principalele noastre obiective de la bun început a fost acela de a promova reglementări mai clare. Există voci în spațiul public care vorbesc despre schimbarea legislației, însă nu este nevoie de acest lucru, avem legislație nouă. La  acest moment este necesar să asigurăm implementarea cadrului legal prin legislație secundară pentru a asigura mai mult control și monitorizare. Doar astfel se vor putea combate fenomenul de <<fake news>> și alte derapaje care au efect negativ asupra sănătății consumatorilor și pacienţilor, observându-se deja în această perioadă situații de comportamente de consum iresponsabil,” adaugă Diana Mereu.

RASCI, ca entitate reprezentativă pentru segmentul de medicamente fără prescripție medicală, suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, susține administrarea responsabilă și avizată a acestor categorii de produse prin informarea corectă și educarea consumatorilor din România.

Despre medicamente cu eliberare fără prescripție medicală (fără rețetă)

Medicamentele care se eliberează fără prescripție medicală, cunoscute și ca OTC-uri (de la denumirea din engleză “over-the-counter”) sau, medicamente fără rețetă, se pot elibera direct din farmacie, nu au un regim special de administrare și nu necesită o rețetă medicală, fiind folosite pentru a trata sau a preveni o serie de afecțiuni. Acestea se pot elibera direct din farmacie, fără a fi necesară o prescripție medicală și fără supravegherea medicului, cu condiția ca recomandările din prospect sau de pe etichetă să fie citite cu atenție și respectate. http://aleginformat.ro/despre-medicamente-fara-reteta/

Despre suplimente alimentare

Suplimentele alimentare sunt preparate ce conțin vitamine, săruri minerale sau alte substanțe cu efect nutrițional sau fiziologic (fibre, aminoacizi, acizi grași, extracte vegetale sau animale), indicate atunci când, din anumite motive, aceste substanțe lipsesc sau nu se regăsesc într-o cantitate suficientă în dieta zilnică. Etichetarea, prezentarea și reclama suplimentelor alimentare nu trebuie să atribuie acestora proprietatea de prevenire, tratare sau vindecare a unei boli umane sau să facă referire la astfel de proprietăți. Consumul de suplimente nutritive nu trebuie să înlocuiască o alimentație echilibrata. http://aleginformat.ro/despre-suplimente-alimentare/

Despre dispozitive medicale

Dispozitivele medicale sunt instrumente, aparate, materiale sau alte articole ce pot fi utilizate pentru activități precum diagnosticarea, prevenirea, monitorizarea, tratarea, ameliorarea sau compensarea unor afecțiuni, leziuni sau handicapuri, cât și pentru modificarea, înlocuirea anatomiei sau a proceselor fiziologice și controlul concepției. Pot fi utilizate și pentru îngrijire personală, fără să necesite consultul unui medic, această categorie incluzând spray-uri nazale, pastile de gât, pastă de dinți pentru dinți sensibili, plasturi, etc. http://aleginformat.ro/despre-dispozitive-medicale/

Despre RASCI

RASCI (Asociația Română a Producătorilor de medicamente fără prescripție, suplimente alimentare și dispozitive medicale), www.rasci.ro reunește producători, importatori și distribuitori de medicamente eliberate fără prescripție medicală (OTC), suplimente alimentare și dispozitive medicale pentru îngrijire personală, activi pe piața din România: Bayer Consumer Health, GlaxoSmithKline Consumer Healthcare, Johnson & Johnson, Sanofi, Reckitt Benckiser, Fildas, Antibiotice, WÖRWAG Pharma, Aboca, Perrigo, Ipsen, Alvogen, Angelini, ND MedHealth și Dr. Reddy’s.

Asociația urmărește ȋn toate acțiunile sale informarea, educarea și responsabilizarea consumatorilor și pacienților români, implicit prin campania educațională inițiată și derulată de asociație „Despre sănătate, cu responsabilitate”, http://aleginformat.ro/. Prin activitatea sa curentă, asociația încurajează cele mai ridicate standarde de etică în afaceri și susține transformarea într-un mediu concurențial echitabil, începând chiar cu membrii săi care au aderat la Codul Etic al asociației. Scopul principal al RASCI este să asigure claritatea și obiectivitatea informației atât la nivelul populației, principalul beneficiar al produselor reprezentate, cât și la nivelul profesioniștilor din domeniul sănătății, cei care zilnic dau sfaturi și indicații de utilizare ale acestora.

RASCI este afiliată la AESGP (Association of the European Self-Medication Industry), www.aesgp.eu, organizație europeană non-profit care este vocea sectorului de îngrijire personală în Europa și care reunește mai mult de 2.000 de companii și asociații profesionale.