Potrivit măsurătorilor realizate de mediaTRUST, Digi24 a fost considerată drept o sursă de încredere și informațiile sale au fost preluate de alte redacții de cele mai multe ori, obținând astfel peste 630 de mențiuni și consolidându-și poziția ca una dintre cele mai credibile surse media din România. Antena 3 CNN a ocupat locul secund, fiind citată de peste 610 ori în alte publicații, în timp ce g4media.ro s-a clasat pe treapta a treia a podiumului, cu un număr de 416 mențiuni.

In topul celor mai frecvent citate surse media din țară, 38% din total revine presei televizate, reprezentată de Digi 24, Antena 3 CNN, Digi Sport, Pro TV și Profit News TV. Presa online se situează pe locul doi, cu 35% din total, incluzând g4media.ro, hotnews.ro, evz.ro, edupedu.ro și observatornews.ro, iar presa scrisă se află pe locul trei, cu o pondere de 24%, având printre cele mai citate publicații Fanatik, Adevărul, Ziarul Financiar, Libertatea și Gazeta Sporturilor. Sursele media radio Europa FM, RFI, Digi FM dețin cel mai mic procentaj în distribuția tipurilor de media, adică 2,3%.

Digi 24 a rămas și în martie liderul celor mai de încredere medii de comunicare. În clasamentul general al celor mai citate surse media, Digi 24 a obținut locul întâi, cu 632 de materiale în care a fost citat. Cu un vârf al vizibilității în 16 martie, postul a fost citat în 41 de materiale într-o singură zi.

Antena 3 CNN se menține pe poziția a doua în topul celor mai citate surse media, fiind menționată de alte medii de 613 ori în luna martie. În data de 21 martie, postul TV a înregistrat un vârf de vizibilitate, fiind citat în 42 de materiale media.

g4media.ro ocupă locul trei, fiind menționată în 416 materiale publicate de alte medii. În data de 21 martie, portalul a atins vârful de vizibilitate, fiind citat în mod activ de surse precum Radio Guerrilla, Radio France Internationale și B1TV.

Fanatik înregistrează 360 de mențiuni în perioada analizată,  Adevărul este pe locul 5 în top cu 352 de mențiuni,  iar hotnews.ro este pe poziția 6 cu 310 mențiuni, urmat de Ziarul Financiar cu 307 materiale în care a fost citat. Libertatea, pe 8, este citat în 257 materiale, evz.ro are 242 mențiuni iar topul este închis de Digi Sport citat de alți jurnaliști din țară de 233 de ori.

Presă scrisă – Top 5

În continuare, Fanatik rămâne lider în clasamentul titlurilor de presă, cu 360 de citări și un vârf al vizibilității în data de 10 martie, urmat de Adevărul, cu 352 de citări iar pe 3 urcă Ziarul Financiar, cu 307 de citări. Aleph News, jurnalul.ro și stiripesurse.ro au fost printre cele mai active surse care au citat Ziarul Financiar în luna martie. Libertatea este și ea în topul celor mai citate surse din presa scrisă, cu 257 referințe, iar Gazeta Sporturilor nu lipsește din clasament și ocupă poziția a 5-a, fiind citată în 222 de materiale jurnalistice.

 Cele mai citate televiziuni

Pe prima poziție în topul celor mai citate posturi TV se află din nou Digi 24, cu 632 de menționări în alte medii. Foarte aproape, pe poziția a doua este Antena 3 CNN, menționată de alte redacții din țară de 613 ori. Podiumul este completat de Digi Sport, citat de alte redacții de 233 de ori în luna martie. Pro TV și-a păstrat locul patru, în timp ce Profit News TV a reușit să urce pe locul cinci, fiind menționat în 202 materiale jurnalistice.

Europa FM și RFI, rămân în topul celor mai citate 5 posturi de radio din țară

Europa FM cu 79 mențiuni în media se menține pe primul loc și în martie. Cu un vârf al vizibilității în data de 23 martie, interviul președintelui PSD, Marcel Ciolacu, acordat Europa FM a fost unul din cele mai citate materiale în martie, în contextul legii privind reducerea pensiilor speciale. Pe locul doi se află RFI, menționat de 67 de ori în timp ce Digi FM urcă două poziții și ocupă ultimul loc al podiumului, cu 12 mențiuni. În clasament s-au calificat și posturile de radio Pro FM și România Actualități, ale căror știri au fost citate de 8 ori, respectiv 5 ori (România Actualități) de către jurnaliști din alte instituții media din țară.

G4media.ro rămîne lider în online, urmat de hotnews.ro iar locul 3 pe podium revine evz.ro.

G4media.ro ocupă și în martie primul loc în clasamentul primelor 5 cele mai citate surse din online, fiind menționată de jurnaliști de 416 ori. Poziția următoare este ocupată de hotnews.ro, care urcă o poziție și este citată în 310 materiale în media. Vârful vizibilității a fost în în 22 martie iar cele mai active surse care au citat hotnews.ro au fost Digi24, Europa FM și RFI.  Locul trei în clasament este ocupat de evz.ro, menționată de 242 de ori. Edupedu.ro și observatornews.ro au înregistrat un salt spectaculos față de luna precedentă, ocupând locurile patru și cinci în clasament cu 168, respectiv 154 de mențiuni în alte medii.

Metodologie

Studiul celor mai citate surse de media din România oferă informaţii cu privire la numărul citărilor unor instituții media (print, online, radio, TV), fără a include şi agenţiile de presă. Cercetarea a fost realizată în perioada 01 martie – 31 martie 2023.

Raportul analizeză articolele din presa scrisă și on-line, precum și știrile difuzate de posturile de radio și TV în care au fost menționate numele surselor de informare în masă. Raportul a luat în considerare acele materiale care fac referire la articole, știri, comentarii și declaraţii ce au apărut în diferite media, cu condiţia ca acestea să nu fie republicări integrale din alte media.

Sintagmele folosite în elaborarea studiului pot fi recunoscute după următoarele forme: o declaraţie se află între ghilimele şi sursa este menţionată în fraze care arată astfel: “Joi, Libertatea a scris că …”/ “jurnaliştii de la Adevarul au notat că …”/ “Radio România Actualităţi informează despre …”/ “în interviul de la Antena 3 CNN X a spus că …”/ “potrivit unui studiu realizat de ziarul Capital …”.

Principalul criteriu conform căruia un anumit material a fost luat în considerare constă în referirea directă asupra unui articol, a unei declaraţii sau a unui comentariu publicat în alt mediu de informare (print, online) sau difuzat la un post de radio/TV. Suma referirilor unei surse citate nu include citările publicaţiilor care fac parte din acelaşi trust.

Atunci când sursa citată este menționată de mai multe ori în același material este luată în considerare ca o singură apariție – o singură citare a mediului respectiv.

Studiul analizează știrile difuzate și articolele publicate de peste 30 de posturi de radio și de televiziune, peste 100 de surse din presa scrisă, peste 3000 de surse online care publică regulat știri și articole noi.

În procesul de monitorizare a materialelor din cadrul posturilor de televiziune, radiourilor și publicațiilor tipărite care au și o prezență online, raportarea a cumulat și citările provenite de pe site-urile aferente.

Analiza nu include materiale care:

  • se referă la presa străină;
  • sunt referinţe proprii – un ziar/post face referire la propriile sale informaţii sau articole, sau la cele din publicaţii aparţinând aceluiaşi trust;
  • sunt republicate integral dintr-un ziar sau un site;
  • citează publicaţii neactualizate (mai vechi de 3 ani), sau care se referă la media care nu mai există;
  • se referă la informaţii de pe site-urile unor companii şi organizaţii care nu sunt instituții media;
  • sunt reluări ale aceloraşi programe de la un anumit post TV sau radio;
  • fac referire la filme și programe difuzate de posturile de televiziune;
  • sunt comentarii despre o fotografie sau o copertă;
  • sunt review-uri publicate în presă sau difuzate la TV sau radio;
  • fac referire la agenţiile de presă precum Mediafax, news.ro, Agerpres etc sau provin de pe portalurile cu caracter de agregatori de conținut;
  • fac referire la profilul de business al unui mediu particular sau includ informaţii care reprezintă comentarii ale jurnaliştilor, fără ca acestea să fie corelate cu ceea ce este scris în articolele respective;
  • provin de pe platformele de socializare și comentariile postate în cadrul articolelor de pe site-urile de internet.

Informații detaliate privind monitorizarea mass-media pot fi găsite la adresa www.mediatrust.ro

Despre mediaTRUST România

Înființată în 1999, parte a Institute of Media Monitoring (IMM) din Polonia, mediaTRUST România, este compania de monitorizare media cu capital privat cu cea mai îndelungată experiență pe piață si cel mai vast portofoliu de clienți. Compania oferă clienţilor săi acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, online, radio şi TV) din 15 ţări din Europa Centrală şi de Est. Din 2004, suntem membri ai organizaţiei internaţionale de elită FIBEP (Federation Internationale des Bureauxd’Extraits de Presse), iar în 2014 am devenit membri BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) şi ARMA (Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor).