Asociația Pro Consumatori (APC) – Vocea consumatorilor în România, membră în Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) din anul 2005, cu activitate neîntreruptă de peste 34 de ani în domeniul apărării drepturilor și intereselor economice ale consumatorilor, a luat act cu îngrijorare de modul în care Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) a gestionat pesta micilor rumegătoare.

La data de 29 august 2024 conform comunicatului de pe site-ul ANSVSA  în România existau 62 de focare de pesta micilor rumegătoare și 221.420 oi ucise.

Având în vedere faptul că potrivit articolului 1, aliniat 1 din H.G. nr. 1415/2009 Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (A.N.S.V.S.A.) funcţionează ca autoritate de reglementare în domeniul sanitar-veterinar și pentru siguranţa alimentelor, este organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, solicităm domnului Marcel Ciolacu demiterea conducerii ANSVSA!

Pesta micilor rumegătoare aduce foametea în România, mii de familii din mediul rural vor fi lipsite de hrană prin confiscarea oilor în vederea uciderii!

Pesta micilor rumegătoare distruge afacerile mici cu carne de oaie!

Pesta micilor rumegătoare produce șomaj, mii de angajaţi vor fi disponibilizaţi!

Opriţi distrugerea zootehniei româneşti!

Opriţi distrugerea ţăranului român!

Opriţi distrugerea producătorilor tradiţionali de produse din carne de oaie!

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranța Alimentelor, în calitate de autoritate centrală competentă, la simpla suspiciune de posibilă existenţă a virusului pestei micilor rumegătoare, avea obligaţia :

  • să informeze prin campanie națională, atât populaţia României, cât şi fermierii crescători de oi, cu privire la modalitatea prin care se poate preveni infectarea animalelor din gospodăriile particulare şi ferme;
  • să pună în aplicare Planul de Contingenţă, astfel încât, prin amploare şi intensitate, situaţia să nu ameninţe viaţa şi sănătatea populaţiei, a animalelor, siguranţa alimentelor, mediul înconjurător, valorile materiale şi culturale importante, creşterea oilor în România constituind o tradiţie strămoşească;
  • să depună toate diligenţele pentru „restabilirea stării de normalitate fiind necesară adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente prin alocarea de resurse suplimentare importante şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate în combaterea bolilor.”

În toate comunicările oficiale, ANSVSA a dat asigurări că pesta micilor rumegătoare nu afectează oamenii, neexistând nici cel mai mic risc de îmbolnăvire pentru oameni, acest virus având, însă, impact la nivel social din punct de vedere economic. În prezent se distrug cantităţi impresionante de carne de oaie provenită de la animale sănătoase. Pentru o oaie găsită bolnavă se ucid preventiv prin folosirea pistolului cu glonte captiv şi, ulterior, se îngroapă circa 2.000 de oi sănătoase!

Pesta micilor rumegătoare este cea mai dură lecție de economie aplicată fermierului român cu ajutorul cozilor de topor din România! Cine scapă de pesta micilor rumegătoare, NU scapă de MAFIE! Crescătorii de oi din România sunt loviți din două direcții, una este cea cunoscută multora dintre noi – pesta micilor rumegătoare care se extinde fulgerător cu ajutorul ANSVSA, iar cea de-a doua lovitură vine din partea achizitorilor de ovine din România, care atenție, în zonele neafectate de pesta micilor rumegătoare, oferă la unison un preț de achiziție de sub 10 lei per kg în viu, mult sub prețul sub care crescătorii de oi înregistrează profit, adică cel de 19 lei per kg în viu! Să fie vorba de o înțelegere între aceștia?

Sute de mii de familii din mediul rural, din cele 4 judeţe (Tulcea, Constanța, Ialomița și Timiș) cu focare de pesta micilor rumegătoare, nu-şi pot vinde oile crescuţe în sistem tradiţional, din cauza restricţiilor impuse de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor. Restricţiile impuse de DSVSA-urile judeţene nu le vor permite acelor familii să obţină banii necesari cumpărării altor bunuri absolut necesare în perioada imediat următoare. Totodată, distrugerea unor exploataţii comerciale cu efective mari de oi a provocat pierderi însemnate în aval şi în amonte de acestea prin falimentarea societăţilor comerciale care au avut legături economice cu acestea, adică producătorii de furaje, unităţile de abatorizare, micile afaceri cu produse tradiţionale, micile magazine în care se realiza comercializarea acestor preparate tradiţionale etc.

Echipele morții formate din birocraţi, jandarmi, politişti, folosindu-se de neputinţa crescătorilor de oi dată atât de vârsta înaintată, cât şi de boli, intră mai mult cu forţa în stânele acestora, ca pe vremea colectivizării, le ucid oile sănătoase, lăsându-i fără hrană și venituri în ultima parte a acestui an. Statul român, din apărător al drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, s-a transformat în samsarul ţăranului român, luându-i acestuia la preț de nimic, în baza unor evaluări ochiometrice, oile crescute cu trudă în sistem tradiţional, aşa cum a făcut-o de mii de ani. În foarte multe localităţi, mii de familii din mediul rural au fost terorizate de către birocraţii şi incompetenţii care se află în acest moment la cârma unor instituţii centrale şi locale din România! Despre cum a ajuns pesta micilor rumegătoare în România, nu se ştie prea multe, doar că „primul virus” a fost adus de către „un comerciant nesăbuit” conform informațiilor care circulă pe surse. Instituţiile importante ale statului român încă fac cercetări pentru a afla cum au pătruns în ţară virusul nr. 2, nr. 3 şi aşa mai departe!

Cum îşi protejează autorităţile “competente” din România, ţara, populaţia de la oraşe şi sate, industria producătoare de alimente, micii şi marii întreprinzători, sursele şi resursele care asigură hrană în mod curent în ţara noastră, implicit interesul major pentru siguranţa naţională, etc….? Cum s-a ajuns în această situaţie? Cine este răspunzător pentru IGNORANŢĂ, NEGLIJENŢĂ şi ABUZ? Cine este răspunzător pentru prejudiciile imense şi efectele provocate de această epidemie de pestă micilor rumegătoare?

La toate acestea, şi la multe alte întrebări, trebuie să ne răspundă neîntârziat Guvernul României împreună cu toate autorităţile competente subordonate şi abilitate în supravegherea, controlul şi prevenirea unor astfel de situaţii, precum şi Consiliul Suprem de Apărare al Ţării, aceasta fiind o prioritate printre multe alte priorităţi ce nu suportă amânare!

Actuala conducere a ANSVSA nu a realizat anterior acestui moment critic o campanie naţională de informare a cetăţenilor/crescătorilor de oi din mediul rural cu privire la modul în care se poate preveni infectarea oilor din gospodăria proprie/ferme/stâne cu virusul pestei micilor rumegătoare, dar şi cu privire la alte lucruri ce ţin de măsurile care se întreprind de către stat în momentul în care oile sunt diagnosticaţe cu pesta micilor rumegătoare. Lipsa acestei informări prealabile a creat panică şi tensiuni în rândul comunităţilor din mediul rural. Totodată, conducerea ANSVSA nu a întreprins anterior momentului  confirmării primului focar de pesta a micilor rumegătoare (19 iulie 2024), măsuri de biosecuritate corespunzătoare pentru fiecare punct vamal şi nu a făcut publice aceste măsuri prin intermediul unor canale de comunicare cu putere mare de diseminare a informaţiei în mediul rural şi urban, cum ar fi posturile de radio şi televiziune! De la începutul crizei şi până în prezent, ANSVSA a comunicat cu opinia publică numai prin intermediul unor comunicate aride de presă, în care se repetă, în mod ostentativ anumite lucruri, în timp ce informaţiile utile pentru consumatori/crescătorii de ovine lipsesc.”, Conf. univ. dr. Costel Stanciu, preşedinte APC.