La 3 ani de la lansarea primului studiu privind obiceiurile de îngrijire a hainelor, Electrolux publică o nouă cercetare de piață, realizată la nivel european, care aduce informații recente în ceea ce privește tendințele actuale ale consumatorilor, în favoarea mediului înconjurător. Conform studiului lansat de Electrolux, Adevărul despre spălatul hainelor, 35 de milioane de gospodării au scăzut temperaturile de spălare a hainelor la 30°C, ceea ce ar putea duce la o diminuare de până la 1 milion de tone de emisii de carbon degajate în atmosferă. Mai mult, studiul arată că 86% dintre gospodăriile din Europa au încercat o reducere a consumului de energie în ultimul an, iar peste jumătate (56%) au schimbat în totalitate modul de îngrijire a hainelor, urmând ca până în 2025 majoritatea europenilor să opteze pentru condiții de spălare la 30°, dacă tendințele se mențin.

 Produsele electrocasnice sunt responsabile pentru aproape 30% din consumul global de energie la nivel de gospodărie, conform unui raport lansat de Agenția Internațională pentru Energie.[1] Mai mult decât atât, în urma unor evaluări realizate de grupul Electrolux, asupra ciclurilor de viaţă al aparatelor electrocasnice, reiese că aproximativ 85% din impactul asupra mediului al unui electrocasnic este generat atunci când este în uz.[2] Prin urmare, lansarea celui mai amplu studiu la nivel european, Adevărul despre spălatul hainelor, este un demers prin care Electrolux urmărește tendințele de comportament ale consumatorilor, obținând astfel date importante pe care mai departe le exploatează în îmbunătățirea funcțiilor și tehnologiilor din cadrul gamelor de electrocasnice, dar și în campaniile de educare și informare.

În fiecare an, sunt analizate răspunsurile a peste 14.000 de adulți din Europa, precum și informațiile despre 1,4 milioane cicluri de spălare, colectate de la electrocasnicele conectate. În 2020, studiul a vizat obiceiurile de îngrijire a hainelor în timpul perioadei pandemice, subliniind echivalentul emisiilor de CO2 salvate prin schimbarea temperaturii de spălare de la 40°C to 30°C. În 2021, studiul a continuat să monitorizeze obiceiurile cheie, vizând informații despre nivelul de conștientizare al consumatorilor cu privire la microplasticele din haine și măsurile care pot fi luate pentru reducerea eliberării de microplastice din materiale textile în apă. Cel de-al treilea studiu, Adevărul despre spălatul hainelor, aferent anului 2022, analizează obiceiurilor consumatorilor la nivel european, iar anul acesta tema principală a fost eficiența utilizării resurselor, focusul fiind pe consumul de energie.

Cele mai importante rezultate privind obiceiurile de îngrijire a hainelor la nivel european

Conform ultimului raport publicat de Grupul Electrolux, în ultimii ani, criza energetică a reprezentat un factor de influență major în schimbarea obiceiurilor în materie de îngrijire a hainelor în avantajul planetei. Astfel, 43% din consumatori utilizează integral capacitatea mașinii de spălat, o treime preferă să poarte hainele de mai multe ori între spălări, să spele hainele noaptea sau să folosească setările Eco. De altfel, consumul energetic se află în topul îngrijorărilor consumatorilor, 83% dintre adulți acordând mai multă atenție în prezent acestui aspect atunci când folosesc aparatele de uz casnic. De asemenea, 58% au menționat ca eficiența energetică va reprezenta un factor major de considerat când vor achiziționa următoarele electrocasnice.

Temperatura cu care sunt spălate hainele are probabil cea mai mare influență asupra costului de energie electrică, asupra emisiilor de carbon și a longevității hainelor, mai mare decât orice alt factor atunci când vine vorba de spălarea hainelor. Conform celui mai recent raport, în prezent, 36% dintre gospodăriile europene spală hainele în principal la 30°C – o creștere cu 10% față de 2020. Acest lucru înseamnă că peste 35 de milioane de gospodării* au făcut această schimbare, dintre care majoritatea au trecut de la spălarea la 40°C la 30°C. În plus, în cadrul a 8% din gospodării, spălarea hainelor se face și la mai puțin de 30°C, ceea ce înseamnă că 44% din toate gospodăriile spală în prezent la temperaturi mai scăzute.

62% dintre europeni menționează că își spală hainele pentru a „scăpa de mirosuri”, iar aproape un sfert (23%) au raportat că motivul pentru care spală hainele este senzația de proaspăt spălat. Noile tehnologii permit însă reîmprospătarea hainelor printr-o funcție cu abur și pot elimina mirosurile prin adăugarea de parfum special. De asemenea, printre beneficiile reîmprospătării cu abur se numără și reducerea consumului de apă, spre deosebire de un ciclu standard de spălare, iar pentru consumatorii cu programe încărcate, elimină nevoia de a călca hainele, prin reducerea cutelor.

Un mod ușor pentru consumatori de a reduce costurile și de a diminua impactul asupra mediului constă în explorarea setărilor disponibile pe aparatele de uz casnic. De altfel, în cadrul cercetării derulate de Electrolux, 22% dintre adulți au declarat că nu au citit niciodată instrucțiunile electrocasnicelor deținute, în medie consumatorii folosind doar 3 setări. Astfel, există multe progrese tehnologice care nu sunt exploatate la maxim de către utilizatori.

Unul dintre obiectivele de sustenabilitate setate de Electrolux la nivel global este de a face hainele să reziste de două ori mai mult, cu jumătate din impactul asupra mediului, până în 2030. Pentru a atinge acest obiectiv, compania realizează demersuri constante ce țin de îmbunătățirea și dezvoltarea unor electrocasnice eficiente, cu o amprentă redusă asupra mediului, dar și de educare a publicului cu privire la obiceiuri de îngrijire a hainelor. Spre exemplu, în ceea ce privește gama de electrocasnice, conform celui mai recent raport de sustenabilitate, în 2022, Electrolux a lansat o gamă de mașini de spălat cu încărcare frontală, prin care consumatorii pot economisi în medie peste 450 de litri de apă pe an, comparativ cu o mașină de spălat cu încărcare superioară. Mai mult, compania a integrat produsele electrocasnice cele mai eficiente din punct de vedere energetic și care au o amprentă redusă asupra mediului într-o gamă dedicată (Ecoline), astfel încât consumatorii să le identifice rapid.

Despre studiu

Rezultatele cercetării se bazează pe date cantitative colectate de la 14.000 de adulți din 14 piețe europene. Demersurile de colectare și analizare au fost realizate de OnePoll, o companie de cercetare de piață specializată în sondaje, în colaborare cu Grupul Electrolux și partenerii săi. Sondajul a fost realizat în intervalul 20 decembrie 2022 – 16 ianuarie 2023, iar datele au fost colectate de la populația generală din următoarele țări: Belgia, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Olanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, Spania, Suedia, Elveția și Marea Britanie.

Datele au fost ponderate pentru fiecare țară pentru a asigura o reprezentare precisă după vârstă, stare civilă, venit/clasă socială, etnie și regiune. Pentru o statistică de 50%, marja de eroare pentru eșantionare pentru  1.000 de respondenți este de ±3,1%. Pentru statistici mai mici sau mai mari, marja de eroare va scădea și va ajunge la 1,9% pentru o statistică de 10% sau 90%. Aceasta se bazează pe faptul că toate țările au 1.000 de respondenți per piață. Având în vedere marja de eroare mică, datele sunt statistic semnificative.

*Calculul se bazează pe: numărul total de gospodării care au redus temperatura de spălare de la 40°C la 30°C în Europa începând din 2020 este de 35.015.308 (adică 10% din 350.153.081, număr total de gospodării), înmulțit cu o economie anuală de CO2 – până la 27,2 kg per gospodărie pe an, împărțit la 1000, pentru a ajunge la 952.416 tone de CO2 reduse. O economie de până la 27,2 kg de CO2/an per gospodărie prin reducerea temperaturii de spălare de la 40°C la 30°C se bazează pe reducerea temperaturii de spălare de la ciclul de bumbac 40°C la ciclul de bumbac 30°C, folosind detergent pudră, o mașină de spălat cu încărcare frontală de 8 kg reducând cu aproximativ 25% impactul asupra Global Warming Potential (GWP) în timpul utilizării. În termeni reali, se reduce echivalentul de CO2 de la 1436 kg CO2-echivalent la 1164 kg CO2 echivalent în zece ani sau până la 27,2 kg de CO2 echivalent în fiecare an pe gospodărie, pe baza faptului că o gospodărie are în medie o mașină de spălat.

Pentru informații suplimentare consultați studiul Adevărul despre spălatul hainelor la acest link.

Despre Electrolux

Electrolux este lider global pe piața electrocasnicelor de uz casnic, dezvoltate în colaborare cu utilizatorii profesioniști și gândite special pentru a întâmpina nevoile reale ale consumatorului. Compania oferă soluții inovatoare, proiectate cu grijă, atât pentru uzul casnic, cât și pentru cel profesional – produse precum frigidere, mașini de spălat vase, mașini de spălat rufe, aragazuri, aspiratoare, sisteme de aer condiționat și electrocasnice mici. Sub mărci renumite ca Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire și Electrolux Grand Cuisine, Grupul vinde în fiecare an, mai mult de 60 de milioane de produse clienților din peste 120 de piețe. Pentru informații suplimentare despre Grupul Electrolux, accesați www.electrolux.ro.

[1] Raportul Agenţiei Internaţionale pentru Energie , www.iea.org/reports/appliances-and-equipment

[2] Evaluarea ciclului de viaţă al aparatelor electrocasnice efectuată de Grupul Electrolux, la nivel global