Proiectul de Hotărâre de Guvern[1] care prevede includerea pe lista medicamentelor compensate și gratuite a 28 de medicamente noi, și care ar fi trebuit să intre în vigoare la începutul acestui an, se află în labirintul birocratic dintre instituțiile statului (Ministerul Sănătății, Casa Națională de Asigurări de Sănătate, Ministerul de Finanțe), încă din luna noiembrie, fiind blocat în prezent din motive legate de buget. Această situație persistă în ciuda faptului că, pentru multe dintre aceste medicamente, impactul bugetar este neutru sau chiar negativ, comparativ cu alternativa terapeutică deja compensată.

La prima vedere, acestea par doar niște statistici – 28 de medicamente noi sunt propuse să fie compensate, dintre care 20 introduse pentru prima dată în compensare – însă, în realitate, această întârziere ascunde o situație alarmantă:

  • Conform estimărilor specialiștilor, aproximativ 84.000 de pacienți ar avea nevoie de medicamentele ce așteaptă să fie incluse necondiționat pe listă și aproximativ 30.000 de pacienți de medicamentele care vor fi incluse în contractele cost-volum. În momentul de față, tuturor acestor oameni li se refuză șansa la tratamentul potrivit și la o viață de calitate, cu fiecare zi de întârziere!
  • 15 dintre aceste medicamente reprezintă singura șansă, pentru pacienții cu stadii evolutive avansate ale unor afecțiuni oncologice, boli rare, afecțiuni oftalmologice, dializă sau scleroză multiplă.

„Proiectul de Hotărâre de Guvern conține 28 de medicamente inovatoare care joacă un rol esențial în creșterea supraviețuirii și a calității vieții celor ce suferă de boli cronice, în contextul în care România este țara din UE cu cea mai mare mortalitate evitabilă[2] și cea în care, în ciuda eforturilor depuse până acum, medicamentele inovatoare ajung la pacienți la aproape 3 ani de la aprobarea dată de Agenția Europeană a Medicamentului[3]”, a declarat Dan Zaharescu, Director Executiv al Asociației Române a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM). „În acest moment, dreptul pacienților la tratamentul de care au nevoie este îngrădit. De exemplu, unele terapii așteaptă de aproape 20 de luni, așa cum se poate observa și din nota de fundamentare ce însoțește proiectul de Hotărâre de Guvern, aflat în transparență decizională încă de anul trecut.”

Dreptul la sănătate al pacienților, consacrat inclusiv la nivelul Constituției României[4], este subliniat prin Nota de Fundamentare[5] a Proiectului de Hotărâre de Guvern. Cu toate acestea, peste 110.000 de oameni, aproximativ echivalentul populației unor orașe precum Buzău, Baia Mare, Botoșani, majoritatea cu boli grave, așteaptă de mai bine de un an să primească medicamente salvatoare de vieți.

Așa cum se menționează în Nota de Fundamentare, „neadoptarea proiectului de Hotărâre a Guvernului, poate atrage după sine:declanșarea procedurii de infringement de către Comisia Europeană, crearea unui mediu necompetitiv pe piața farmaceutică, declanșarea procedurii ordonanțelor președințiale și, în primul rând, agravarea stării de sănătate a pacienților care ar putea beneficia de tratamentul cu medicamentele propuse a fi incluse în proiectul de act normativ, la momentul optim, raportat la stadiul evolutiv al afecțiunii de la momentul diagnosticării, ce poate merge chiar până la decesul acestora.

[1] Proiectului de Hotărâre de Guvern (“Proiectul de HG”) privind modificarea și completarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaționale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, precum şi denumirile comune internaţionale (“DCI)” corespunzătoare medicamentelor care se acordă în cadrul programelor naţionale de sănătate; intrare în vigoare 1 ianuarie și respectiv 1 martie 2024;

[2] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Preventable_and_treatable_mortality_statistics

[3] https://www.efpia.eu/media/s4qf1eqo/efpia_patient_wait_indicator_final_report.pdf

[4] https://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?id=339

[5] https://ms.ro/media/documents/Not%C4%83_Fundamentare_HG_720_2008.doc